Gå til innhold

Lykkepiller er lobotomi

Anbefalte innlegg

Gjest blaagutt19

Leste følgende artikkel i VG: http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/03/231138.html

Mye eller alt stemmer ang de bieffektene hun nevner. Det er også vært snakk om at SSRI fører til at psykisk smerte kapsles inne og leder til selvskading. Jeg selv startet med selvskading når jeg begynte på citalopram og nå som jeg har brukt det i tre år har hukommelsen blitt ganske mye svekket.

Leger skriver jo ut SSRI i et sett.

Er ikke dette en skummel utvikling? Vi vet jo ikke enda hva langtidsbruk av SSRI fører til. Alle nye medisiner som har vist seg å være best, har i ettertid kommet i mørket.

Alle prater om positive virkninger, men det er nok ganske mange negative virkninger der ute også.

Litt skummelt å tenke på, at vi stapper i oss AD, uten å egentlig tenke så mye på konsekvensene. Ja, hjelper gjerne enkelte, men kanskje det er flere ulemper man ikke vet om?

Syns det er sikkelig skummelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140888-lykkepiller-er-lobotomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristelin@

Skremmende hvis folk pga denne boken slutter å høre på faglige råd, sa Einfrid Halvorsen. Faglige råd er vel råd som kommer fra fagpersoner? Ellen Finnsøy er vel en fagperson?

Hvordan skal vi pasienter vite HVILKE faglige råd vi skal høre på da da?

SSRI kan nok hjelpe noen tror jeg. Og skade mye for andre. Men ingen vet på forhånd hvem som havner i hvilken gruppe, og da kanskaden alt ha skjedd. Dessverre.

Og så mener jeg at SSRI skal brukes, ikke misbrukes. Det er misbruk når legen gir deg SSRI før han har prøvd noe som helst annet. Mange har opplevd det, ved sorg, arbeidsledighet, skilsmisser mm. Legens første råd er SSRI. Og da har en jo ikke begynt å prøve å bearbeide det på andre måter en gang. SSRI legger jo lokk på bearbeidinga ofte. For meg ble det slik iallefall. Å gi SSRI for ei livskrise som er i full blomst, synes jeg er ille. Vi er skapt for å takle kriser.

Gjest med en klype salt..

Skremmende hvis folk pga denne boken slutter å høre på faglige råd, sa Einfrid Halvorsen. Faglige råd er vel råd som kommer fra fagpersoner? Ellen Finnsøy er vel en fagperson?

SSRI kan nok hjelpe noen tror jeg. Og skade mye for andre. Men ingen vet på forhånd hvem som havner i hvilken gruppe, og da kanskaden alt ha skjedd. Dessverre.

Og så mener jeg at SSRI skal brukes, ikke misbrukes. Det er misbruk når legen gir deg SSRI før han har prøvd noe som helst annet. Mange har opplevd det, ved sorg, arbeidsledighet, skilsmisser mm. Legens første råd er SSRI. Og da har en jo ikke begynt å prøve å bearbeide det på andre måter en gang. SSRI legger jo lokk på bearbeidinga ofte. For meg ble det slik iallefall. Å gi SSRI for ei livskrise som er i full blomst, synes jeg er ille. Vi er skapt for å takle kriser.

Ellen Finnsøy hører til kategorien "tvilsomme fagpersoner" ; )

I samme kategori finner vi forøvrig Joar Tranøy.

Jeg stoler ikke helt på disse to, men det er jo opp til hver og enkelt å vurdere selv.

Mangt og mye kan skjule seg bak ordet fagperson. Finnes flere som dekker seg bak en slik "tittel".

Annonse

Jake1365380469

"Lobotomi er en betegnelse for et nevrokirurgisk inngrep i hjernen, ved overskjæring av forbindelsen mellom den fremre delen - pannelappen og resten av hjernen."

Hmm....tvilsomt at det er noen som helst forbindelse!

Lobotomi er et fysisk inngrep, det skjæres faktisk over nerver i hjernen! Det er idiotisk, totalt ubegrunnet å sammenlikne dette, i det hele tatt, med tabletter, av noe som helst slag!

Klart SSRI medisiner fungerer dårlig på noen. Dessverre er det slik, og jeg tviler ikke på at en del føler seg noe avstumpet følelsesmessig. Dette er den gruppen som ikke har god effekt av denne type medisiner.

Men å trekke paraleller til overnevnte eksempler, ut ifra dette, blir tullete, og kan virke skremmende på mange mennesker.

Så hvordan Finnøy kan sidestille disse 2 vidt forskjellige "inngrepene", er latterlig! Det kommer jo klart frem av definisjonen på lobotomi!!!?

Gjest Tristelin@

Ellen Finnsøy hører til kategorien "tvilsomme fagpersoner" ; )

I samme kategori finner vi forøvrig Joar Tranøy.

Jeg stoler ikke helt på disse to, men det er jo opp til hver og enkelt å vurdere selv.

Mangt og mye kan skjule seg bak ordet fagperson. Finnes flere som dekker seg bak en slik "tittel".

Ja, ikke sant? Det kan skjule seg mye makt og korrupsjon i fagmiljøer! Ikke lett å vurdere hvem som snakker sant og ikke. Noen lar jo bl.a. argumentene sine farges av økonomiske vurderinger. Det er jo sådd tvil ved legenes sterke binding til medisinindustrien feks.

Men JEG synes nå Finnøy og Tranøy er tøffe som TØR å stå fram alene jeg da. De snakker jo om noe de har en overbevisning om. En kan jo ikke si at DE har personlig økonomisk vinning av sine meninger iallefall!

Og HVIS det er så tydelig og SIKKERT at de har feil, så skjønner jeg ikke at et helt fagmiljø bør skjelve i buksene. Det er jo da bare å komme med beviser for at de LJUGER...

Jeg heller nok mot den oppfatning at det er legemiddelinsustrien som har mest å tape her. Jo større selskaper, jo større makt!

Bugge1365380662

"Lobotomi er en betegnelse for et nevrokirurgisk inngrep i hjernen, ved overskjæring av forbindelsen mellom den fremre delen - pannelappen og resten av hjernen."

Lobotomi er et fysisk inngrep, det skjæres faktisk over nerver i hjernen! Det er idiotisk, totalt ubegrunnet å sammenlikne dette, i det hele tatt, med tabletter, av noe som helst slag!

Klart SSRI medisiner fungerer dårlig på noen. Dessverre er det slik, og jeg tviler ikke på at en del føler seg noe avstumpet følelsesmessig. Dette er den gruppen som ikke har god effekt av denne type medisiner.

Men å trekke paraleller til overnevnte eksempler, ut ifra dette, blir tullete, og kan virke skremmende på mange mennesker.

Så hvordan Finnøy kan sidestille disse 2 vidt forskjellige "inngrepene", er latterlig! Det kommer jo klart frem av definisjonen på lobotomi!!!?

Når det gjelder eksperter og synet på medisiner, hører jeg i hvertfall mer på psykiatere enn på psykologer.

Gjest blaagutt19

Det er en overskrift. Ikke ment i bokstavelig forstand.

Gjest blaagutt19

Ja, ikke sant? Det kan skjule seg mye makt og korrupsjon i fagmiljøer! Ikke lett å vurdere hvem som snakker sant og ikke. Noen lar jo bl.a. argumentene sine farges av økonomiske vurderinger. Det er jo sådd tvil ved legenes sterke binding til medisinindustrien feks.

Men JEG synes nå Finnøy og Tranøy er tøffe som TØR å stå fram alene jeg da. De snakker jo om noe de har en overbevisning om. En kan jo ikke si at DE har personlig økonomisk vinning av sine meninger iallefall!

Og HVIS det er så tydelig og SIKKERT at de har feil, så skjønner jeg ikke at et helt fagmiljø bør skjelve i buksene. Det er jo da bare å komme med beviser for at de LJUGER...

Jeg heller nok mot den oppfatning at det er legemiddelinsustrien som har mest å tape her. Jo større selskaper, jo større makt!

enig med deg der

Annonse

Jeg har lest hele boken hennes og synes hun har et poeng i at man ikke skal ty til medisiner altfor fort.

Lykkepiller er ikke lobotomi, og dersom man slutter med dem vil man falle tilbake til den opprinnelige balansen, dersom det ikke er andre faktorer som gjør at livet generellt er bedre.

Det er jo ofte andre grunner til at man "sliter", og for enkelte kan det bli en "sovepute" å bare ta tabletter og ikke gjøre noe med det som opprinnelig er problemet.

Det er ofte en grunn til at hjernens kjemiske balanse er endret, og det er kanskje årsakene man bør jobbe med? I terapi for eksempel.

Forøvrig er hun VELDIG anti alt som heter medisinering, og det blir for meg litt voldsomt.....av og til må man ta medisiner for å kunne fungere i livet generellt.

Jeg har selv gått på Zoloft, og for meg var det redningen, da klarte jeg ta tak i endel problemer jeg slet med.

For mye av noe er ikke bra uansett. Man må se an situasjonen.

Hilsen "ja takk begge deler"

Gjest Tristelin@

Det står i artikkelen av Finnøy hevder at hun kan dokumentere diverse skadevirkninger ved bruk av antidepressiva. Det jeg stiller meg kritisk til da er -hvorfor gjør hun ikke det da? Hvor er dokumentasjonen?

mvh

Den dokumentasjon ville blitt glatt tilbakevist allikevel. Det kreves store apparater for å fremskaffe slik dokumentasjon. Det er DYRT nemlig. Og slike store apparater, som har så god økonomisk handlefrihet, er nok mer opptatt av å fremskaffe bevis for at medisinene VIRKER. Det er ikke noe å vinne økonomisk på å bevise bivirkninger og etterpåskader vet du!

Den dokumentasjon ville blitt glatt tilbakevist allikevel. Det kreves store apparater for å fremskaffe slik dokumentasjon. Det er DYRT nemlig. Og slike store apparater, som har så god økonomisk handlefrihet, er nok mer opptatt av å fremskaffe bevis for at medisinene VIRKER. Det er ikke noe å vinne økonomisk på å bevise bivirkninger og etterpåskader vet du!

Jave, men hvor den?

Jeg har ikke lest boken hennes, men innebærer den noe forskning eller bevis, eller er det hennes personlige meninger? Jeg støtter selvfølgelig yttringsfriheten.

mvh

Ellen K. Finnøy bedriver udokumentert skremmselspropoganda.

Den medisinske forskningen går fremover og man vet sammenhenger og årsaker til psykiske lidelser i dag, som man for få år tilbake ikke visste.

To eksempler er bipolare lidelser og OCD, begge disse er hjerneorganiske. For bl.a OCD har man funnet det syke/ skadde området i hjernen.

Oppdagelsen av nevroleptica var vel i sin tid den mest revulusjonære oppfinnelse for psykiske lidelser noensinne.

Når det gjelder f.eks bipolare lidelser tviler jeg på at E. Finnøy har særlig mange tilhengere for å la være å bruke stemningsstabilisatorer.

Mange har i dag høyt blodtrykk, det ville bli som å si at ingen trenger blodtrykksmedisin uansett årsak.

Eller at ingen trenger insulin ved sukkersyke. Ja men det kan jo folk dø av da sier noen, ja nettopp, og derfor skal vi være glad at noen i samfunnet tar arbeidet og kostnadene med medisinsk forskning. Dessuten dør det langt flere av psykiske lidelser enn diabetes.

Med statens (manglende) vilje til å satse på forskning, skal vi være glad vi har med. firma som er villige til det.

Koblinger mellom forskningsmiljøer og leger synes jeg er et tema litt på siden av denne debatten. Da jeg oppfatter diskusjonen mest som faglige prinsippielle uenigheter.

Man kan jo snu på flisa og si at E. Finnøy og evt. meningsfeller vil tjene seg kjemperike ved at medisiner kuttes ut i behandlingen. Dette da etterspørrselen på psykologer vil øke og behandlingstiden bli lengre. Økt etterspørsel ---> økt pris ----> økt fortjeneste o.s.v

Det som er blitt et problem med medisinsk forskning i dag er at patentbeskyttelsen for de som har forsket frem en medisin er for kort. Andre firmaer lager synonympreparat og skummer fløten. Dette helt uten å ha hatt utgifter til forskningen.

Dette kan være farlig, da forskning på mer sjeldne sykdommer og syndromer kan bli rene økonomiske tapsprosjekt.

mvh

En tannlegespesialist er også en fagperson.

Jeg syns det er interessat å vite hvilke områder mennesker er fagpersoner i når de uttaler seg og i forhold til hva.

mvh

Gjest Tristelin@

Jave, men hvor den?

Jeg har ikke lest boken hennes, men innebærer den noe forskning eller bevis, eller er det hennes personlige meninger? Jeg støtter selvfølgelig yttringsfriheten.

mvh

Jeg vet ikke om den finnes engang jeg. Jeg har heller ikke lest denne boken hennes faktisk, kun det av den som er referert i mediene. Men jeg har lest mye annet, faglitteratur, pasienthistorier, søkt på internett, og ikke minst jeg har vært SSRI-bruker selv og gjort mine egne erfaringer.

De utdragene jeg har lest fra Finnøys bok sier meg at vi sannsynligvis ligger på omtrent samme linje når det gjelder hva vi mener om OMFANGET av medisinering i dagens psykiatri. Jeg mente forøvrig det jeg mener nå også før Finnøy ble mediekjendis.

Grunnen til at jeg er ganske anti-SSRI er vel mine egne dårlige erfaringer. Det er vel gjerne slik det er. Opplever en noe vondt, vil en gjerne spare andre for samme dårlige erfaring, ikke sant! Finnøy har vel kanskje hørt mange av sine pasienter fortelle at de har hatt vonde SSRI-erfaringer for alt jeg vet. Hun har vel ikke diktet dette opp helt av seg selv vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...