Gjest liten Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 kjære Nils Håvard Dahl jeg er en 17 år gammel jente som lurte på om du kunne være så snill å svare på noen ting jeg lurer på.. hvordan kan jeg selv vite forskjell på vanlig 'tenårings-nedstemthet' og (begynnende?) depresjoner? jeg har prøvd å lese litt om psykiske lidelser, men det er vanskelig å forstå seg på.. jeg er redd for at jeg skal være syk, uten å forstå det før det er for sent. jeg har oftere og oftere i det siste vært nedstemt, og ikke sett glede i noe.. men alikevel har jeg dager jeg er glad, særlig dager jeg har gjort eller skal gjøre noe jeg liker. etter det jeg har lest, ser man ved depresjoner ikke lenger glede i ting man likte før.. eller tar jeg feil? i så fall "kan" jeg jo ikke være syk, siden jeg tross alt ser glede i noen ting. i natt skar jeg meg selv i leggen, mens jeg bare gråt og gråt.. det har aldri skjedd før. jeg forstår ikke hva som skjer, jeg har ikke mer å være lei meg for enn mange andre. jeg er redd for hva som skjer med meg. jeg må vel også fortelle at jeg ble gravid i sommer, selv om vi brukte prevensjon. jeg fortalte det ikke til typen min, kun noen nære venninner. jeg snakket ikke noe særlig med noen om det, jeg prøvde kanskje å fortrenge det på et vis? jeg skulle ta abort, men spontanaborterte samme dagen som aborten skulle skje. er jeg syk eller er dette "normalt" for puberteten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14156-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-psykologen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnk Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 Legen kan forhåpentligvis gi deg svar på de konkrete spørsmål du stiller. Jeg, som "vanlig medmenneske", ville imidlertid svare fordi det er så tydelig for meg at du trenger hjelp. Du har vært igjennom en graviditet og spntanabort - det er i seg selv mer enn nok til å fremkalle store, vanskelige følelser og depresjon. Du må snakke med noen, og du bør gå til en lege (offentlig eller privat). Dette kan du komme raskt igjennom, men hjelp må du ha. Du kan ikke h det så vondt som du har det. Jeg har selv opplevd hvor snikende en depresjon kan komme. Jeg gikk til legen fordi jeg ikke fikk sove til slutt. Finn en grei lege, og stol på deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14156-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-psykologen/#findComment-67943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnk Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 Legen kan forhåpentligvis gi deg svar på de konkrete spørsmål du stiller. Jeg, som "vanlig medmenneske", ville imidlertid svare fordi det er så tydelig for meg at du trenger hjelp. Du har vært igjennom en graviditet og spntanabort - det er i seg selv mer enn nok til å fremkalle store, vanskelige følelser og depresjon. Du må snakke med noen, og du bør gå til en lege (offentlig eller privat). Dette kan du komme raskt igjennom, men hjelp må du ha. Du kan ikke h det så vondt som du har det. Jeg har selv opplevd hvor snikende en depresjon kan komme. Jeg gikk til legen fordi jeg ikke fikk sove til slutt. Finn en grei lege, og stol på deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14156-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-psykologen/#findComment-67944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 Jeg tror du har en depresjon. Depresjon er jo ikke et enten eller - det finnes alle grader. Ved milde og moderate depresjoner er stemningen påvirkelig av ytre hendelser. Jeg synes du skal oppsøke allmennlegen din for en skikkelig vurdering og en lang prat. Der vil du kunne få avklart om du har en depresjon. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14156-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-psykologen/#findComment-68007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.