Gå til innhold

Trenger man henvisning fra lege?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at det trengtes henvisning fra lege for behandling ved de psykiatriske poliklinikkene. (Akkurat som man må ha henvisning hvis man skal vurderes ved f.eks. nevrologisk poliklinikk.) Dessuten har jeg også alltid trodd at man trengte henvisning til behandling hos privatpraktiserende psykolog - mens privatpraktiserende psykiatere på selvstendig grunnlag kan vurdere hvorvidt en skal ta imot til behandling eller ikke.

Etter et innlegg på forum for spiseforstyrrelser forstår jeg at jeg har tatt feil. (http://forum.doktoronline.no/mp/forum/article?_cmd=screen&id=315476). Kan du redegjøre for hvordan disse reglene egentlig er?

Hvordan vil i såfall dette bli under den nye fastlegeordningen? Da skal vel allmennlegen være "inngangsporten" til det meste - så vidt jeg har forstått?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14219-trenger-man-henvisning-fra-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har nå snakket med Schneider og oppklart dette.

En må alltid ha henvisning fra lege til psykiatriske poliklinikker og til privatpraktiserende psykologer og psykiatere som har driftsavtale med trygden (dvs at de har de samme egenandeler som offentlige poliklinikker).

Dersom en velger en privatpraktiserende som ikke har slik avtale, og hvor en må betale hele honnoraret selv, trenger en ikke henvisning.

Det er derimot ingenting i veien for at en ringer og forhører seg om mulighetene for time før en har henvisningen i hånden.

Reglene sier dog at henvisning skal foreligge før behandlingsstart.

At det foregår triksing med reglene ved at det aksepteres at pasientene skaffer seg proforma-henvisninger i ettertid, er vel ingen hemmelighet, men det er altså ikke korrekt fremgangsmåte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...