Gå til innhold

Utdanning psykolog


Emiliy

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor det passer å stille dette spørsmålet, men ville bli veldig glad for svar:

Jeg har bestemt meg for å utdanne meg til psykolog, men har forstått at det er veldig vanskelig å komme inn på psykolog studiet (profejonsutdanninga altså) her i Norge.

Er 19 år og har tatt ex-phil. Skal begynne på psykologi grunnfag til høsten. Jeg har kanskje litt bedre karakterer over snittet, men langt i fra gode nok. Derfor lurte jeg på om det er mulig å utdanne seg i utlandet og bli godkjent som psykolog her i Norge?

Ville bli veldig takknemlig for svar! Har endelig funnet ut hva jeg ønsker å bli, så da gjenstår det bare å bli det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen tusen takk for svaret! På den siden fant jeg svar på mange spørsmål:)

Hei Emiliy!

Du har kanskje fått svar på det

du ville, via ANSA, men jeg

tenkte jeg skulle gi deg

et eksempel på det å studere

psykologi i utlandet. Jeg

er på det 3. året psykologi i

Tyskland og det er annerledes

enn hjemme, men også veldig

bra. Jeg kan anbefale et

utenlandsstudium hvis du er

klar for en stor utfordring!!

Hvis du har noen yttterlige spørsmål, bare spør!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Emiliy!

Du har kanskje fått svar på det

du ville, via ANSA, men jeg

tenkte jeg skulle gi deg

et eksempel på det å studere

psykologi i utlandet. Jeg

er på det 3. året psykologi i

Tyskland og det er annerledes

enn hjemme, men også veldig

bra. Jeg kan anbefale et

utenlandsstudium hvis du er

klar for en stor utfordring!!

Hvis du har noen yttterlige spørsmål, bare spør!

Lykke til!

Hei,jeg er kanskje litt sent ute.Håper du leser dette. Jeg har noen spørsmål angående dine studier i Tyskland. Jeg vurderer å søke om inntak i Tyskland. På psykologi altså. Var det vanskelig å komme inn? Er det vanskelig der nede? Hvor mye tysk kunne du før du dro?

Spent på svar. Er interessert i all informasjon du kan komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg er kanskje litt sent ute.Håper du leser dette. Jeg har noen spørsmål angående dine studier i Tyskland. Jeg vurderer å søke om inntak i Tyskland. På psykologi altså. Var det vanskelig å komme inn? Er det vanskelig der nede? Hvor mye tysk kunne du før du dro?

Spent på svar. Er interessert i all informasjon du kan komme med.

Hallo!

Den störste forskjellen mellom Norge og Tyskland när det gjelder inntak, er at i Norge er det relativt lett ä komme inn pä grunnfag, mens universitetene stiller med

altfor fä plasser og for mange sökere til profesjonsstudiet. I Tyskland er det slik, at det

er vanskeligere ä komme inn pä Grundstudium,

men fär du da en plass, mä du ikke kjempe om den senere i studiet.

De 90 pä mitt semester som fikk en plass i 1. semester beholder ogsä denne plassen. I og med

at psykologi er et populaert studium, er det innfört

en kvote pä maksikum antall studenter pr. semester. Det finnes ogsä en kvote for utlendiger - denne utgjör 5 % av antall studieplassser pr. semester. Altsä hos meg 5 % av 90.

D.v.s. at utlendigene konkurrerer om plassene seg

i mellom og man mä da vaere blant de beste. Er

det derimot ikke mange sökere som plasser, blir selvfölgelig karakterene ikke sä viktige. Det er vanskelig ä si akkurat snitt hva du mä ha, jeg ville prövd ä sökt hvis jeg var deg og ikke vaert redd for at snittet er for därlig.

Det er ogsä vanskelig ä si hva man skal ha av

tyskkunnskaper. Det man kanskje ofte glemmer er

at det er en stor forskjell pä hverdagsstysk og det

ä studere pä tysk. Dette hadde ikke jeg helt klart

for meg og fikk meg mange " slag" . Men man

kommer seg opp igjen! Det man skal vaere klar

over ved et utenlandsstudium er at man ikke fär

noe ekstrabehandling ved universitetet, du blir

regnet som en tysk. Det er klart det er mye mer

ekstra arbeid när man studerer pä et fremmed spräk,men man fär masse tilbake ogsä.

Jeg vet ikke hvor nöye du har tenkt pä dette, men

ä gä til ANSA i Oslo eller se etter pä internett kan vaere en god start. Hver by i Tyskland, hvor det

finnes ANSA medlemmer har en kontaktperson. Denne personen kan du ringe til og da spörre om

det finnes noen psykologistudenter der. Det er

ca, 30 psykologistudenter i Tyskland for tiden, sä

det begynner ä ta seg opp.

Som jeg skrev i det förste innlegget er det en utfordring, men er man klar over dette pä forhänd

og har lyst til ä kombinere studietiden med en

ny kultur og ett nyt land, er det ä anbefale.

Jeg häper jeg kunne fortelle deg litt og svarer gjerne

pä flere spörsmäl hvis du har det! Det er jo mye

ä fortelle, sä jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Hilsen bakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo!

Den störste forskjellen mellom Norge og Tyskland när det gjelder inntak, er at i Norge er det relativt lett ä komme inn pä grunnfag, mens universitetene stiller med

altfor fä plasser og for mange sökere til profesjonsstudiet. I Tyskland er det slik, at det

er vanskeligere ä komme inn pä Grundstudium,

men fär du da en plass, mä du ikke kjempe om den senere i studiet.

De 90 pä mitt semester som fikk en plass i 1. semester beholder ogsä denne plassen. I og med

at psykologi er et populaert studium, er det innfört

en kvote pä maksikum antall studenter pr. semester. Det finnes ogsä en kvote for utlendiger - denne utgjör 5 % av antall studieplassser pr. semester. Altsä hos meg 5 % av 90.

D.v.s. at utlendigene konkurrerer om plassene seg

i mellom og man mä da vaere blant de beste. Er

det derimot ikke mange sökere som plasser, blir selvfölgelig karakterene ikke sä viktige. Det er vanskelig ä si akkurat snitt hva du mä ha, jeg ville prövd ä sökt hvis jeg var deg og ikke vaert redd for at snittet er for därlig.

Det er ogsä vanskelig ä si hva man skal ha av

tyskkunnskaper. Det man kanskje ofte glemmer er

at det er en stor forskjell pä hverdagsstysk og det

ä studere pä tysk. Dette hadde ikke jeg helt klart

for meg og fikk meg mange " slag" . Men man

kommer seg opp igjen! Det man skal vaere klar

over ved et utenlandsstudium er at man ikke fär

noe ekstrabehandling ved universitetet, du blir

regnet som en tysk. Det er klart det er mye mer

ekstra arbeid när man studerer pä et fremmed spräk,men man fär masse tilbake ogsä.

Jeg vet ikke hvor nöye du har tenkt pä dette, men

ä gä til ANSA i Oslo eller se etter pä internett kan vaere en god start. Hver by i Tyskland, hvor det

finnes ANSA medlemmer har en kontaktperson. Denne personen kan du ringe til og da spörre om

det finnes noen psykologistudenter der. Det er

ca, 30 psykologistudenter i Tyskland for tiden, sä

det begynner ä ta seg opp.

Som jeg skrev i det förste innlegget er det en utfordring, men er man klar over dette pä forhänd

og har lyst til ä kombinere studietiden med en

ny kultur og ett nyt land, er det ä anbefale.

Jeg häper jeg kunne fortelle deg litt og svarer gjerne

pä flere spörsmäl hvis du har det! Det er jo mye

ä fortelle, sä jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Hilsen bakka.

Tusen takk for svar på mine spørsmål! Jeg har bestemt meg for å søke. Men det kommer nok til å ta en stund før jeg eventuelt befinner meg i Tyskland. Man må jo ta en språktest, og jeg er redd jeg ikke har gode nok karakterer fra videregående. Vet du om noen andre inntakskrav? Må man for eksempel ha noen spesielle fag fra videregående? Jeg leste at de ulike universitetene kan ha ulike inntakskrav. Det er ikke lett å orientere seg. Det finnes jo drøssevis av universiteter i Tyskland! Vet du om noen gode?

Nok en gang, takk for svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...