Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest neofix
Skrevet

Utrolig. Du som liker å fremstille deg selv som en som har peiling både på historie og samfunn - hvordan kan du overse forhistorien til den jødiske staten? Kjenner du den ikke?

Fortsetter under...

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

67

• Sør

55

• Goliath

18

• Flows

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var verken uinteressant eller usaklig, du er patetisk i ditt forsøk på å unngå ny lærdom! (Jada, det siste her er både uinteressant og usaklig).

!

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Bruk heller tiden til å se saken litt fra mitt ståsted, kanskje du kan få litt andre perspektiver.

Jeg tror nok de fleste *ikke* ønsker et ensidig og unyansert bilde. Ditt ståsted er både ensporet og unyansert. Du vinner ikke frem på den måten. Kan hende det ikke er slik i din verden, men i min verden finnes det i alle fall flere kilder til sannheten.

Du virker nærmest sykelig opptatt av Yassir Arafat som terrorist, men dette dreier seg i første rekke om et okkupert folk, ikke ensidig deres leder. Hadde du bare en gang villet innse de forbrytelser Sharon har gjort ville bildet med en gang blitt mer nyansert. Men igjen, det dreier seg om folk, ikke bare ledere.

Skrevet

Utrolig. Du som liker å fremstille deg selv som en som har peiling både på historie og samfunn - hvordan kan du overse forhistorien til den jødiske staten? Kjenner du den ikke?

Men inntil jeg har den glede å lese den, så anser jeg meg som uimotsagt.

Så jeg venter.

Skrevet

Jeg tror nok de fleste *ikke* ønsker et ensidig og unyansert bilde. Ditt ståsted er både ensporet og unyansert. Du vinner ikke frem på den måten. Kan hende det ikke er slik i din verden, men i min verden finnes det i alle fall flere kilder til sannheten.

Du virker nærmest sykelig opptatt av Yassir Arafat som terrorist, men dette dreier seg i første rekke om et okkupert folk, ikke ensidig deres leder. Hadde du bare en gang villet innse de forbrytelser Sharon har gjort ville bildet med en gang blitt mer nyansert. Men igjen, det dreier seg om folk, ikke bare ledere.

!

Gjest neofix
Skrevet

Men inntil jeg har den glede å lese den, så anser jeg meg som uimotsagt.

Så jeg venter.

???

Vet du ikke hvorfor staten Israel ble opprettet? Og av hvem? Og i hvilken anledning? Og at man "glemte" at staten man opprettet tilhørte noen andre fra før?

Forstår du ikke at når noen oppretter en stat og gir den til noen, og det viser seg at landet tilhørte noen andre - at de som opprinnelig hadde landet vil forsøke å forsvare det?

Eller er du ikke interessert i å diskutere? Hvorfor legger du i såfall ting ut på DOL?

Annonse

Skrevet

???

Vet du ikke hvorfor staten Israel ble opprettet? Og av hvem? Og i hvilken anledning? Og at man "glemte" at staten man opprettet tilhørte noen andre fra før?

Forstår du ikke at når noen oppretter en stat og gir den til noen, og det viser seg at landet tilhørte noen andre - at de som opprinnelig hadde landet vil forsøke å forsvare det?

Eller er du ikke interessert i å diskutere? Hvorfor legger du i såfall ting ut på DOL?

...jeg avventer din versjon. Når du har sagt ditt, så skal jeg - for n'te gang - forklare deg hvordan det egentlig henger sammen.

Versågod, ordet er ditt.

Gjest neofix
Skrevet

...jeg avventer din versjon. Når du har sagt ditt, så skal jeg - for n'te gang - forklare deg hvordan det egentlig henger sammen.

Versågod, ordet er ditt.

Nei vet du - jeg gidder ikke. Du er ikke ute etter å diskutere, du er ute etter å indoktrinere. Alle som er uenige med deg definerer du som personangrep, og i tillegg hevder du at du har mange fans fordi du skriver innlegg i lokalavisene.

Vel, jeg har lest innleggene dine i lokalavisen... og gud bedre som du driter deg ut til stadighet. Men i ditt lille speil på veggen der så er du vel den smarteste i landet her.

Fortsett med det du.

Skrevet

Nei vet du - jeg gidder ikke. Du er ikke ute etter å diskutere, du er ute etter å indoktrinere. Alle som er uenige med deg definerer du som personangrep, og i tillegg hevder du at du har mange fans fordi du skriver innlegg i lokalavisene.

Vel, jeg har lest innleggene dine i lokalavisen... og gud bedre som du driter deg ut til stadighet. Men i ditt lille speil på veggen der så er du vel den smarteste i landet her.

Fortsett med det du.

... prøv heller å stå for det du skriver. Hvilke land er det Israel har sjålet fra, hvilke land er det Israel ble opprettet på? Dette må da være barnemat for en som åpenbart synes å vite så mye mer om dette enn jeg?

En som besitter sannheten nok til å gå i rette med meg på denne måten burde vel ikke feige ut når det bærer i herdinga? Og indokterinert - du? Hvordan skulle jeg klare å påvirke en som besitter Sannheten, slik som du åpenbart liker å fremstille deg selv?

Nei, la meg nå få Sannheten om jødene og Israels tilblivelse. Såpass skylder du oss begge når du var så høy i møkkfallet innledningsvis.

Jeg venter i spenning.

Gjest neofix
Skrevet

... prøv heller å stå for det du skriver. Hvilke land er det Israel har sjålet fra, hvilke land er det Israel ble opprettet på? Dette må da være barnemat for en som åpenbart synes å vite så mye mer om dette enn jeg?

En som besitter sannheten nok til å gå i rette med meg på denne måten burde vel ikke feige ut når det bærer i herdinga? Og indokterinert - du? Hvordan skulle jeg klare å påvirke en som besitter Sannheten, slik som du åpenbart liker å fremstille deg selv?

Nei, la meg nå få Sannheten om jødene og Israels tilblivelse. Såpass skylder du oss begge når du var så høy i møkkfallet innledningsvis.

Jeg venter i spenning.

Jeg har ikke påberopt meg å ha Sannheten. Jeg har derimot forsøkt å etterlyse "den andre siden" av saken. Israel ble opprettet på et landområde som tilhørte palestinerne.

Det er ikke Israel som har "stjålet" landet, de ble "tildelt" det - men du kan ikke gi bort noe som ikke eies av deg!

Du er kort sagt for skrudd til å diskutere med.

Gjest Terakotta
Skrevet

Fortsett med det du.

jeg vet ikke - fortell til meg da! :)

Gjest Terakotta
Skrevet

Jeg har ikke påberopt meg å ha Sannheten. Jeg har derimot forsøkt å etterlyse "den andre siden" av saken. Israel ble opprettet på et landområde som tilhørte palestinerne.

Det er ikke Israel som har "stjålet" landet, de ble "tildelt" det - men du kan ikke gi bort noe som ikke eies av deg!

Hvem ga det bort da? Kan noen gi bort noe som ikke er deres? -Nå ble jeg nysgjerrig. Ble alle Isreaelerne lurt til å tro de hadde fått et land av noen ? -og så tok de med seg pikk og pakk dit, - og så fant de ut at de plutselig var i landet Palestina? -

Gjest historietime
Skrevet

Hvem ga det bort da? Kan noen gi bort noe som ikke er deres? -Nå ble jeg nysgjerrig. Ble alle Isreaelerne lurt til å tro de hadde fått et land av noen ? -og så tok de med seg pikk og pakk dit, - og så fant de ut at de plutselig var i landet Palestina? -

Det var FN som "ga det bort".

Hele (den vestlige) verden hadde (begrunnet) dårlig samvittighet etter WW2. Og så fant FN en løsning som kanskje ikke var like veloverveid som den var velment.

Annonse

Gjest Terakotta
Skrevet

Hele (den vestlige) verden hadde (begrunnet) dårlig samvittighet etter WW2. Og så fant FN en løsning som kanskje ikke var like veloverveid som den var velment.

Ja og så? - Er det ikke sant da at de skal ha et land som heter Israel?

Skrevet

For hadde jeg vært så skrudd som du forsøker å fremstille meg som, så ville det vel vært like greit å holde kjeft og heller la tullingen dure ivei som han ville, eh?

Men nei, selvsagt må vi ut å breke, ikke sant. Ikke nødvendigvis ha noe fornuftig argument, bare en kan breke litt med resten av flokken, så er det liksom greit.

Israel ble ikke opprettet på noe landområde som tilhørte «palestinerne», regionen var inntil 1917 underlagt tyrkisk sultandømme, og hadde vært det de siste 400 år.

Da første verdenskrig brøt ut ble landet erobret av Storbrittania og Frankrike etter tyrkernes aggresjon, og delt inn i noe de kalte mandatområder. 77 prosent av det britiske mandatområdet ble tildelt araberne som en palestinsk stat i 1922, men ble kalt Trans-Jordan, fordi britene ikke ville at det skulle hete Palestina.

Bare 12 prosent av det restrerende «krigsbyttet» som britene rådet over ble tildelt som en jødisk stat, der det også ble lagt ut for ytterligere en palestinsk stat. Jødene sa ja, araberne sa nei, enda de allerede hadde lagt beslag på langt mer enn det som Folkeforbundet og Balfour-erklæringen bygget på.

Israel ble dannet på et landområde som besto av 63 prosent ørken i sør og resten sumper i nord, og var praktisk talt uten bebyggelse, bortsett fra noen ganske få hårdnakkede jøder og et ukjent antall beduiner. Dette var altså «the promised land» som araberne skulle «frigjøre» i 1848, dernest i 1967 og under Yom Kippur i 1973.

Da det ble klart for araberne at Israel ikke kunne slås militært, ble det lansert en ny metode, innarbeidet blant annet i på en hemmelig adresse i Parkveien og på Tostrupkjellern i Oslo, i den såkalte «Kapteinklubben». En forrædersk Oslo-avtale som hittil har kostet rundt 1000 jøder livet bare de siste tre årene.

Jeg forbeholder meg retten til å være kritisk til disse «avtalene» som ikke rekker å tørke før Arafats høyeksplosive politikere setter sine argumenter på jødiske kjøpesentre og skolebusser.

Men siden en ikke kan påpeke denne galskapen uten å bli karakterisert som «skrudd», så får det heller bare stå til. Ihuga PLO-frontere er det ingenting å gjøre med, annet enn å plukke argumentene deres i filler og henge resten til tørk.

Og det er en sann fornøyelse.

Skrevet

Dette er saken i et nøtteskall:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2077184

Trenger du flere detaljer, så står jeg gjerne til tjeneste.

Skrevet

DU har ikke svar. Derfor vrir du deg unna med sarkasme og utflukter, som du alltid har gjort når du har vaset deg inn i ditt eget garn.

Her er spørsmålene du stadig flykter fra

1: Hvorfor ble PLO dannet i 1964, tre år før denne såkalte okkupasjonen?

2: Hvorfor vil Arafat repatriere 4 millioner arabere til Israel hvis målet er en palestinsk stat?

Kom med en troverdig redegjørelse, eller stå til spott og spe.

Igjen!

Disse er besvart allerede.

Du, derimot, har ikke svar.

Skrevet

Ja og så? - Er det ikke sant da at de skal ha et land som heter Israel?

Jo, Terakotta, men dette er et land som ble opprettet i landområder hvor det bodde andre folk. Omtrent som hvis FN plutselig vedtok at Israel skulle opprettes i Hedmark fylke.

Dette er dog irrelevant per idag, for nå er saken at Israel (i tillegg til det landområdet som de skulle få) OGSÅ har okkupert nabofolkets landområder ulovlig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er bortimot 1000 mer enn det som faktisk ble drept i Sabra og Shatilla, men pytt, hvem bryr seg vel om slike detaljer når en skal lyve stort?

Jeg registrerer at du enda ikke tør å gå inn i en debatt om realitetene, men fortsetter å servere propagandapugg og innlærte utenatlekser fra røde kafeer og reaksjonære partiprogram.

*gjesp*

Jeg ser du fremdeles ikke evner å forholde deg til dagens situasjon.

Gjest Terakotta
Skrevet

Jo, Terakotta, men dette er et land som ble opprettet i landområder hvor det bodde andre folk. Omtrent som hvis FN plutselig vedtok at Israel skulle opprettes i Hedmark fylke.

Dette er dog irrelevant per idag, for nå er saken at Israel (i tillegg til det landområdet som de skulle få) OGSÅ har okkupert nabofolkets landområder ulovlig.

Med vennlig hilsen

Jeg vet det - og jeg syns Israel burde trekke seg tilbake til de opprinnelige grensene -da ville de kanskje få med seg litt fler av verdens folk også, i sin kamp om å få være i fred som stat.MEN, jeg tror ikke det ville ført til færre selvmordsbombere - men det kunne jo vært interessant å se! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...