Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra antikken betydde eutanasi en god, lett og mulig ærefull død. Det forbindes med aktiv dødshjelp.

Ved "forhåndsavgjørelser" slik du beskriver det, ser jeg et problem i at det kan være stor forskjell fra hva en mener i dag og f.eks 20 år frem i tid.

Du skriver:

Begrepet holdes i live knytter man derimot til begrepet passiv dødshjelp. (Avslutte eller unnlate og gi virksom behandling som vil kunne forlenge livet.)

Passiv dødhjelp er ikke forbudt og utføres hver dag i Norge.

Slik jeg leser innlegget ditt sier du ja til aktiv dødshjelp, men begrunner det med et eksempel om passiv dødshjelp

mvh

Du har helt rett i ditt siste avsnitt. Mitt svar var ikke særlig gjennomtenkt (selv om jeg selvfølgelig står inne for innholdet).

Jeg er klar over at hva man mener i dag kanskje ikke er forenlig med hva man mener om 20.

Hva da med en årlig oppdatering? Skulle vel ikke kreve så mange årsverk å få gjort en slik jobb? :)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Flows

16

• Dorthe

12

• damedame

3

• citoyen

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du har helt rett i ditt siste avsnitt. Mitt svar var ikke særlig gjennomtenkt (selv om jeg selvfølgelig står inne for innholdet).

Jeg er klar over at hva man mener i dag kanskje ikke er forenlig med hva man mener om 20.

Hva da med en årlig oppdatering? Skulle vel ikke kreve så mange årsverk å få gjort en slik jobb? :)

mener jeg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å mene at mennesker må få bestemme selv at de ønsker å dø, og at det skulle vært lov å hjelpe mennesker som lider og som har et sterkt ønske om å få slippe med akkurat det.

Jeg tror ikke jeg hadde ønsket at noen holdt liv i meg om jeg hadde et liv som bare besto i smerte.

På den annen side er slikt vanskelig å vite, og det er store og vanskelige spørsmål det her, der jeg har vondt for å mene noe bombastisk og 100% entydig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...