Gå til innhold

Syklist kjørt ihjel i oslo..bombe at det var en taxi?

Anbefalte innlegg

Gjest Rusle
Skrevet

Taxisjåfører er noen råskinn. I hvert fall mange.

Skrevet

Det er ikke så mange andre biler ute i Oslo klokken 4 om natten.

Mange voksne syklister sykler som om de virkelig har et døds-ønske. Uten lys, rett ut i veibanen, i feil kjøreretning, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det fins utrolig mange råskinn av begge raser - både taxisjåfører og syklister.

Skrevet

Taxisjåfører er noen råskinn. I hvert fall mange.

Men mange sylister kjører langt verre enn noen taxi-sjåfør. Uten lys, uten vett, rett ut foran biler, langt over fartsgrensen, og i feil kjørebane.

Med vennlig hilsen

Gjest Rusle
Skrevet

Det er ikke så mange andre biler ute i Oslo klokken 4 om natten.

Mange voksne syklister sykler som om de virkelig har et døds-ønske. Uten lys, rett ut i veibanen, i feil kjøreretning, osv.

Med vennlig hilsen

Du har rett i at mange syklister setter livet på spill. Dette er jo voksne folk og de fleste av dem har sikkert førerkort, så man må jo lure på hva som foregår oppi knollen deres.

Skrevet

Denne taxisjåføren har nok ikke fått med seg at alle taxisjåfører er verdensmestere til å kjøre bil.

Skrevet

Jeg bare lurer på om han hadde lys og refleks på sykkelen. Syklister gambler med livet hver dag, de kan ikke trafikkregler i det hele tatt. Kjører mot kjøreretningen, kjører på rødt lys, kjører over gangfelt, ikke holder vikeplikten, sykler uten lys og refleks. I "gamle dager" fikk syklistene bøter og vi måtte ta kjøretest på skolen for å vise at vi kunne sykle.

Skrevet

Men mange sylister kjører langt verre enn noen taxi-sjåfør. Uten lys, uten vett, rett ut foran biler, langt over fartsgrensen, og i feil kjørebane.

Med vennlig hilsen

Saken er jo at det settes mye høyere krav til en bilist enn en syklist. En syklist kan tross alt gjøre liten skade i forhold til en bilist. Man lærer på kjøreskolen at man skal være veldig påpasselig med myke trafikanter. Men følges dette? Og de fleste syklister har heller ikke lappen. Det kreves heller ikke noe særlig i forhold til en bilist som har tatt lappen og hatt langtids opplæring.

Jeg sykler selv og merker at det er alt for mange som ikke følger det jeg selv lærte på trafikkskolen når jeg tok billappen. Hovedproblemet er at bilene kjører forbi i full fart samtidig som de omtrent subber borti deg. De beregner seg ikke noe risikomargin, som man lærer på skolen. Det virker som om de tenker at: "det er ikke meg det går utover om vi dulter borti hverandre". For en sykkel er mye mere sårbar for ting som ligger i veien,(det kan være små huller i alfalten etc som man ikke ser tidsnok og ikke rekker å bremse opp for) og da må man svinge litt uti veibanen for å forhindre å dette av sykkelen...og da skjønner du jo hva som skjer i forhold til de bilistene jeg nevnte her i starten. I de fleste tilfeller hvor syklister blir drept er ikke det man lærer på kjøreskolen blitt fulgt opp av bilisten.(det er jo tross alt bilisten som dreper syklisten)

Skrevet

Saken er jo at det settes mye høyere krav til en bilist enn en syklist. En syklist kan tross alt gjøre liten skade i forhold til en bilist. Man lærer på kjøreskolen at man skal være veldig påpasselig med myke trafikanter. Men følges dette? Og de fleste syklister har heller ikke lappen. Det kreves heller ikke noe særlig i forhold til en bilist som har tatt lappen og hatt langtids opplæring.

Jeg sykler selv og merker at det er alt for mange som ikke følger det jeg selv lærte på trafikkskolen når jeg tok billappen. Hovedproblemet er at bilene kjører forbi i full fart samtidig som de omtrent subber borti deg. De beregner seg ikke noe risikomargin, som man lærer på skolen. Det virker som om de tenker at: "det er ikke meg det går utover om vi dulter borti hverandre". For en sykkel er mye mere sårbar for ting som ligger i veien,(det kan være små huller i alfalten etc som man ikke ser tidsnok og ikke rekker å bremse opp for) og da må man svinge litt uti veibanen for å forhindre å dette av sykkelen...og da skjønner du jo hva som skjer i forhold til de bilistene jeg nevnte her i starten. I de fleste tilfeller hvor syklister blir drept er ikke det man lærer på kjøreskolen blitt fulgt opp av bilisten.(det er jo tross alt bilisten som dreper syklisten)

Nei, jeg er ikke syklist. Derimot kjører jeg ofte en mindre buss, men har aldri vært i nærheten av å treffe noen syklist.

Men syklister har faktisk ansvar for å følge trafikkreglene, og for å bruke hodet.

Forleden kjørte jeg på en 50 km/t gate (nedoverbakke). Jeg la merke til at en syklist kjørte fortere enn meg, på fortauet, på den andre siden av gaten, og forbi sidegate etter sidegate. Uten engang å tenke på å sjekke for biler som kom ut.

Eller jeg må bråbremse for syklister (uten lys) som kjører feil vei i rundkjøringer.

Eller som kjører mot kjøreretningen, og som svinger ut foran meg slik at jeg risikerer å treffe en uskyldig bilist på andre side av gaten.

Eller som tvinger meg til å bråbremse, og kan skape trafikkulykker.

Syklister er IKKE fritatt fra å ha en hjerne!

Med vennlig hilsen

Gjest Kjøtteteren
Skrevet

Nei, jeg er ikke syklist. Derimot kjører jeg ofte en mindre buss, men har aldri vært i nærheten av å treffe noen syklist.

Men syklister har faktisk ansvar for å følge trafikkreglene, og for å bruke hodet.

Forleden kjørte jeg på en 50 km/t gate (nedoverbakke). Jeg la merke til at en syklist kjørte fortere enn meg, på fortauet, på den andre siden av gaten, og forbi sidegate etter sidegate. Uten engang å tenke på å sjekke for biler som kom ut.

Eller jeg må bråbremse for syklister (uten lys) som kjører feil vei i rundkjøringer.

Eller som kjører mot kjøreretningen, og som svinger ut foran meg slik at jeg risikerer å treffe en uskyldig bilist på andre side av gaten.

Med vennlig hilsen

Syklistenes Landsforbund sier det samme som deg. Jeg sykler hele tiden i sentrum, men i tillegg til å respektere trafikkreglene og mine medtrafikanter, samt fotgjengere, bruker jeg også hjelm!! Et fantastisk sexy plagg, bare se på Pacific Blue.

Skrevet

Syklister kjører som griser, det er ikke til å komme bort fra. Og de regnes som kjørende så lengde de sykler og blir kun regnet som myke trafikanter så lenge de går og leier syklene. Ellers så gjelder de samme trafikkreglene for syklister som for bilister

Skrevet

Tja... syklister bør da også være forsiktige da. Greit at det skal bilister også være, men mange syklister er da fullstendig idioter i trafikken de og.

Gjest mallet
Skrevet

Tatt i betraktning at de fleste taxier er på veien nesten døgnet rundt hver dag (med sjåfører som kjører i skift) så er det svært få ulykker som involverer taxier. Mitt inntrykk er at de fleste taxisjåfører er vettige folk med mye kjøreerfaring.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Så det er bilistene som sitter med hjernen ja?..logisk det ja.

Hvor ofte er det en syklist dreper en bilist eller en fotgjenger?..ergo er det bilistene/bilene som er problemet. De fleste i oslo som kjører bil kunne fint tatt t-bane, syklet eller gått, men i stedet tenker de hverken på syklistene(som de er en fare for) eller på miljøet. Man føler seg ikke akkurat spesielt trygg i oslo med så mange stressa og slurvete bilister.

Skrevet

Hvor ofte er det en syklist dreper en bilist eller en fotgjenger?..ergo er det bilistene/bilene som er problemet. De fleste i oslo som kjører bil kunne fint tatt t-bane, syklet eller gått, men i stedet tenker de hverken på syklistene(som de er en fare for) eller på miljøet. Man føler seg ikke akkurat spesielt trygg i oslo med så mange stressa og slurvete bilister.

Du skriver: "Hvor ofte er det en syklist dreper en bilist eller en fotgjenger?..ergo er det bilistene/bilene som er problemet."

Problemet er de som ikke følger trafikkreglene (som selvsagt også gjelder for syklister).

Det er ikke bilistens feil når syklister insisterer på å ta selvmord.

Syklister har ansvar og plikt til å følge trafikkreglene, akkurat som bilister.

Skrevet

Det er jo nettopp derfor syklistene skulle være litt mer forsiktige.

Jeg oppfordrer derfor alle syklister til å følge trafikkreglene og bruke hjelm. Faktisk er det de som får den største støyten når de ikke følger reglene.

Skrevet

Du skriver: "Hvor ofte er det en syklist dreper en bilist eller en fotgjenger?..ergo er det bilistene/bilene som er problemet."

Problemet er de som ikke følger trafikkreglene (som selvsagt også gjelder for syklister).

Det er ikke bilistens feil når syklister insisterer på å ta selvmord.

Syklister har ansvar og plikt til å følge trafikkreglene, akkurat som bilister.

Jo men du skjønner jo at konsekvensene blir mye værre når en bilist ikke følger reglene?..for sannheten er jo at i flertallet av gangene en syklist blir drept har ikke bilisten fulgt boka...for det er jo tross alt sånn at en bilist har mye større ansvar. Men selvfølgelig skal begge parter følge reglene. Alt for ofte blir jo syklister drept selv om de følger reglene

Skrevet

Med vennlig hilsen

Er du helt sikker på at de ikke er fritatt?

Skrevet

Jo men du skjønner jo at konsekvensene blir mye værre når en bilist ikke følger reglene?..for sannheten er jo at i flertallet av gangene en syklist blir drept har ikke bilisten fulgt boka...for det er jo tross alt sånn at en bilist har mye større ansvar. Men selvfølgelig skal begge parter følge reglene. Alt for ofte blir jo syklister drept selv om de følger reglene

Du skriver: "Jo men du skjønner jo at konsekvensene blir mye værre når en bilist ikke følger reglene?.."

Jo, og ingen har forfektet at bilister ikke skal følge reglene. Men at noen bilister ikke gjør det, er selvsagt ingen grunn til at syklister ikke skal følge reglene.

At det som regel er syklistene som er mest skadelidende er jo bare et argument for at de virkelig bør følge reglene.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...