Gå til innhold

Samboere og bankkonto

Anbefalte innlegg

Gjest hva synes dere?
Skrevet

Vi har vært samboere i fem år, med et barn, og har hver vår bankkonto.

I flere år har samboeren min kunnet koden til mitt bankkort. Jeg har stolt såpass mye på han, at jeg ikke har hatt noen problemer eller betenkeligheter med dette. Jeg synes at det har vært enklest sånn. Dersom han skal dra og handle fordi vi trenger noe på butikken, men han for øyeblikket er blakk, så har jeg bare latt han ta mitt kort. Mange ganger har han bare tatt det uten at jeg vet noe også.

Det har ikke vært noe problem- ikke før jeg her en dag innså at denne rausheten bare går den ene veien. For han er det helt uaktuelt å gi koden sin til meg. Jeg har spurt om det er noen spesiell grunn til det, og det er det visst ikke, utenom det at koden er privat og den vil han ikke gi til noen andre. Greit nok, men idag da jeg spurte om han kunne logge seg på sin nettbank, slik at vi kunne se hvor mye penger vi har brukt tilsammen i påsken, så ville han heller ikke det. (Vi vet at vi har brukt masse penger og prøvde å regne ut hvor mye, men husket ikke alle innkjøpene vi har gjort).

Da han nektet ble jeg faktisk sint. Hva var problemet, liksom? Jeg er tvers igjennom til å stole på, rolig, fornuftig, ærlig og kunne aldri tenke meg å gå bak ryggen hans på noe som helst vis.

Begynner nesten å mistenke han for å være helt motsatt. Er jeg helt på jordet, eller?

Gjest alive&kicking
Skrevet

Synes ikke du er helt på jordet. Hos oss er det omvendt. Jeg får låne kortet hans. Men det er ikke noe problem for meg at han vet min kode - bare at han husker aldri den og sperrer kortet mitt...Skift kode og si det samme til ham.

Skrevet

Hvor viktig er det for deg å vite om kontoen hans og ha tilgang til den?

Vi har en felles konto der lønna vår går inn, og hver vår konto der vi tildeler oss selv "lommepenger" hver måned. Til min private konto har ikke han tilgang. Det vil jeg ha for meg selv. Jeg har ikke noe å skjule, men vil ikke at han skal se alt dill-dallet jeg bruker penger på...

Men om din sambis har noe å skjule? kanskje- siden han blir så sint? kanskje ikke- kanskje han bare er som meg??

Gjest what the...
Skrevet

Mener du har "krav" på å følge med i økonomien hvis pengene på den kontoen brukes til hele familien.

Hvis dere har hver deres konto og en felles så synes jeg ikke du har krav på å se hva han bruker sine lommepenger på og da heller ikke han hva du bruker.

Skrevet

Så dere er samboere...med et barn...han har full innsikt og "råderett" over din konto...og du null over hans...

Jeg hadde blitt fly forbannet for lenge siden.

Gjest Tristelin@
Skrevet

Hvis ikke han vil gi deg hans kode, så skifer du rett og slett kode påditt kort, slik at han heller ikke har tilgang til det. Så får ha ta støyten selv når han er blakk.

Dette var mistenkelig synes jeg! Tillit får gå begge veier.

Skrevet

Enig med noen av de andre her.. Skift kode! Det er ikke for å "ta hevn", men en slik tillit bør gå begge veier.

Gjest du blir utnyttet!
Skrevet

Jeg synes ikke at du er helt på jordet. Det er dårlig gjort av han.

Jeg vet koden til samboeren min sitt kort, vet også kontonr og telebank-koden hans uten at det er noe problem. Jeg bruker hans kort til stadighet, men aldri uten at han vet det.

Han får også låne mitt kort hvis det er det, men da må jeg alltid fortelle han koden først, for at han skal huske den. Men han liker ikke å låne mitt kort (har vel med stolthet å gjøre).

Hos oss er det stort sett jeg som handler (med mine penger), men han betaler husleien. Det ble for dumt å ha det slik vi hadde i begynnelsen at vi betalte halve husleien hver og halvparten hver gang vi handler. Synes dette er likegreit. Vi har felles økonomi, men hver sin konto, men kjøper ting vi selv har lyst på uten å måtte bli enige først. Bare dyrere ting vi diskuterer før vi kjøper.

Skift koden på kortet, uten å fortelle han det i det hele tatt. Tar han kortet uten at du vet det, så er det til pass for han at han blir stående der men skjegget i postkassa når han skal betale. Det er jo faktisk stjeling hvis du ser hardt nok på det!

Og dersom du ikke engang kan få se hans konto, så har han hvertfall noe å skjule!!

Betaler han noe i det hele tatt da??

Skrevet

Jeg hadde også blitt mistenksom, og hadde tenkt at han sikkert hadde en sparekonto hvor han har egne oppsparte midler som du ikke vet om...

Skrevet

Så dere er samboere...med et barn...han har full innsikt og "råderett" over din konto...og du null over hans...

Jeg hadde blitt fly forbannet for lenge siden.

Enig! Helt urimelig, synes jeg. Får en til å undres på hva mannen prøver å skjule.

Gjest mistenksom, nå...
Skrevet

Prøver han å skjule at han betaler bidrag på et barn du ikke vet om?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...