Gå til innhold

Lik IP-adresse hver gang på alle pcer

Anbefalte innlegg

Gjest Surrelurreliten
Skrevet

Ingen big deal,men...

Vi har ISDN, men har lik IP-adresse hver eneste gang vi kobler på nettet, uavhengig av hvilken maskin vi bruker.Irriterende!

Ser også at jeg lett kan taste meg frem til IPadressa mi på flere nettsider(sikkert her også), når jeg besøker disse.Noen ganger kommer IPn automatisk frem, da står det noe sånt som: Du har IPnr; xxxxxxxxx(samme IP hver gang).

Jeg trodde IP var vanskeligere å identifisere på ISDNoppkobling enn vanlig "gammeldags"telefonlinje, men det virker ikke sånn.

Pcn jeg benytter nå, er for gammel til å kunne "trikse" med eller forandre innstillingene slik at IP blir ulikt hver gang.

Med lik IP så hindres bruker i å være anonym, ikke sant?Om et innlegg kan identifisere personen(e), da kan vel alle innlegg med samme IP kobles mot, om ikke akkurat den ene personen så iallefall dennes hustand.Am i right?

Jeg skriver ikke noe såkalt hemmelig, men det hadde vært kjekt å være anonym da...

Fortsetter under...

Gjest Surrelurreliten
Skrevet

Kan epostmottaker lett taste seg frem til min IP når jeg sender epost(fra en anonym mailadresse) også?

For å understreke, jeg sender sjeldent anonyme mailer, men bare lurer på dette spørsmålet.

Gjest Murrekurreliten
Skrevet

Hvordan finner man (taster seg fram) til sin IP-adresse??

Skrevet

"Vi har ISDN, men har lik IP-adresse hver eneste gang vi kobler på nettet, uavhengig av hvilken maskin vi bruker."

Dette er fordi ISP'en beholder samme IP addresse på en oppkobling en viss tid etter at den er koblet ned.

"Jeg trodde IP var vanskeligere å identifisere på ISDNoppkobling enn vanlig "gammeldags"telefonlinje, men det virker ikke sånn."

Hvor i all verden har du det fra? IP'en til en maskin er lett å finne uansett hvilken oppkobling du har, så lenge du ikke driver med ip-spoofing og lignende hacker-aktiviteter.

"Pcn jeg benytter nå, er for gammel til å kunne "trikse" med eller forandre innstillingene slik at IP blir ulikt hver gang."

Det kan du ikke selv om du har en flunkende ny PC. Det er ISP'en som bestemmer hvor lenge etter en nedkobling IP-adressen skal reserveres.

"Med lik IP så hindres bruker i å være anonym, ikke sant?Om et innlegg kan identifisere personen(e), da kan vel alle innlegg med samme IP kobles mot, om ikke akkurat den ene personen så iallefall dennes hustand.Am i right?"

Du har rett i at man ville kunne se at inlegg kommer fra samme IP adr., men det er også alt. Hvis jeg finner ut hvilken IP adresse du har hatt når du la inn et innlegg, så er det uinteressant om du har den samme adressen senere. I tillegg - IP-adressen din vil bare fortelle meg hvilken ISP du bruker. ISP'en har logger i en viss tid over hvilke tlf.nr. som har fått tildelt hvilken IP-adr., men det hjelper ikke meg å finne ut hvem du er. Kun politiet har lov til å undersøke disse loggene, og da bare ved alvorlige mistanker om straffbare forhold.

"Jeg skriver ikke noe såkalt hemmelig, men det hadde vært kjekt å være anonym da..."

HELT anonym er man aldri, samtidig som man stort sett er så anonym som man kan få blitt. Det finnes teoretiske muligheter for at noen kan finne ut hvem du er, men det er så lite sansynlig at det er ingen vits å kaste bort tid på å tenke på det.

".........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...