Gå til innhold

Barn og vegetarkosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vegetarianer og har begynt å gruble litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg en dag får barn. Vet at barn kan leve sunt og godt på vegetarmat. Men tenker på hva som vil skje når barnet vokser opp og kanskje bestemmer seg for at det vil spise kjøtt. Noen som vet hvordan kroppen vil reagere på det, hvis barnet aldri har spist kjøtt før?

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Det går helt utmerket. Kroppen trenger bare litt tid til å opparbeide enzymer som spalter animalsk protein.

Det vil bare si at man spiser ikke en hel biff første gang, da blir det mageknip. Tilvenning over 2-4 uker går smertefritt.

Skrevet

Det krever i hvert fall en veldig, veldig stor bevissthet og innsats for at barn skal leve forsvarlig på vegetarkost. Kropper i vekst trenger helt andre ting enn voksne kropper. Det er ikke umulig, men du bør lese deg opp ganske mye på emnet.

De vegetarianerne jeg kjenner, lar barna sine spise kjøtt fra tid til annen, men tilbyr selvsagt også masse grønnsaker og fisk.

skorpionfisken
Skrevet

Er du (og barnet) 100% vegetarisk, eller tilhører dere den noe mildere varianten som tillater melkeprodukter og egg, evt også fisk?

Hvis dere ikke er helt 100% vegetariske, og av og til får i dere animalske produkter som for eksempel melk, så skulle det ikke by på problemer om poden skulle få i seg kjøtt senere.

Som vegetarianer vet du sikkert mye om hvilke matvarer som gir de forskjellige næringsstoffene. Du må sette deg inn i hva et barn må ha av kost for å vokse fint, det er ikke alltid det samme som det voksne klarer seg med.

Er man flink og virkelig setter seg inn i dette er det ikke noe problem. Men det holder ikke å spise diverse grønt og frukt og tro man får alle næringsstoffer. Man må vite hva man må spise for å få i seg nok av de stoffene som andre får lett via fisk, melk og kjøtt.

Gjest veggisen
Skrevet

Jeg er vegetarianer av moderat slag (dvs egentlig lakto-ovo-vegetarianer). Vil nok bli dårlig dersom jeg får i meg kjøtt, og jeg reagerer dersom det f.eks. er animalsk buljong i maten.

Mine barn er ikke vegaterianere. Nå spiser vi blant annet fisk. Men vi (de) spiser lite kjøtt, stort sett bare som pålegg og til "fest" (pølser..*æsj*).

Barna har en far. Derfor noe kjøtt. Hadde det vært opp til meg, hadde de fått et lakto-ovo-vegetarisk kosthold supplert med litt fisk. Dessuten er det greit at de spiser kjøtt hos andre. Det finnes nok barn som er sære i matveien!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

....ser folk har betenkeligheter her. Men det er ikke komplisert å dekke opp det man trenger. Bare si fra hvis du vil ha svar på det også ..

Gjest Naturbarn
Skrevet

Forstoppelse er en mulighet, så det er best å ikke spise for mye første gang...

Det er en grunn til ay mannfolk flest bruker laaaang tid på potta!

Skrevet

Er du (og barnet) 100% vegetarisk, eller tilhører dere den noe mildere varianten som tillater melkeprodukter og egg, evt også fisk?

Hvis dere ikke er helt 100% vegetariske, og av og til får i dere animalske produkter som for eksempel melk, så skulle det ikke by på problemer om poden skulle få i seg kjøtt senere.

Som vegetarianer vet du sikkert mye om hvilke matvarer som gir de forskjellige næringsstoffene. Du må sette deg inn i hva et barn må ha av kost for å vokse fint, det er ikke alltid det samme som det voksne klarer seg med.

Er man flink og virkelig setter seg inn i dette er det ikke noe problem. Men det holder ikke å spise diverse grønt og frukt og tro man får alle næringsstoffer. Man må vite hva man må spise for å få i seg nok av de stoffene som andre får lett via fisk, melk og kjøtt.

Jeg er lakto-ovo-vegetarianer, og spiser ikke fisk. Jeg vil ikke tvinge mine barn til å være vegetarianere, men jeg har lite lyst til å lage mat (og ikke minst kjøpe mat) med kjøtt. Greit om de får kjøtt hos andre, venner, besteforeldre etc.

Jeg har en veldig fin bok der det står om dette. F.eks. hvilke næringsstoffer man må passe på å få nok av under graviditet og amming, og eget kapittel som heter "Vegetarisk for barn og tenåringer". Og jeg er veldig flink til å spise variert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...