Gå til innhold

Er det grunn til bekymring?


Gjest mumi

Anbefalte innlegg

Før jeg begynte med p-pillen da jeg var 17, hadde jeg regelmessig mens.Det gikk ca. 3 år fra jeg sluttet med pillen til jeg ble gravid- ved hjelp av Clomovid.Hele denne perioden (fra jeg sluttet)hadde jeg uregelmessig mens. Fra 14 dager til 3-4 mnd mellom hver gang.Jeg begynte med p-pillen igjen etter fødselen, men sluttet da jeg ville bli gravid med nr.2. Da gikk det ca.2 år til jeg ble gravid- med hjelp av Pergotime.Da hadde jeg også like uregelmessig mens. Nå er det 8 mnd siden fødselen og har hatt mensen to ganger.( Fikk den tilbake ca. 3 mnd etter fødselen og hadde mens en mnd etter det igjen).Hvorfor har mensensyklusen endret seg slik etter at jeg begynte med p-pillen? Er det noen grunn til bekymring for at den er så uregelmessig? Grunnen til at jeg måtte ha "hjelp" til å bli gravid var manglende eggløsning. Finnes det noe hjelp for meg til å få normal syklus eller er dette noe jeg må leve med? Det er jo veldig irriterende å aldri vite når man begynner å blø.Må hele tiden ha bind tilgjengeligi tilfelle det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til mumi

Jeg tror bestemt ikke at det har noe med p-pillen å gjøre, at du har så uregelmessige blødninger pga ujevn eggløsning. Det har sannsynligvis utviklet seg mens du brukte pillen som jo på en måte har vært behandling for uregelmessigheten. Nu vil du gjerne ha regelmessige blødninger, og dte skjønner jeg godt. Din lege bør sjekke dine hormoner for evt å finne årsak til uregelmesisghtene (f.eks. stoffskifteendringer, for mye prolaktin eller evt PCOS-tilstanden), snakk med legen om det. Ønsker du prevensjon, kan du selvsagt bruke p-pille. Hvis du ikke ønsker å bruke prevensjon, kan dine blødninger reguleres med hormonet gestagen, f.eks. Provera 10 mg i 12 dager hver måned, det vil gi regelmessige blødninger. Ønsker du barn nr 3 setter du igang med Clomivid med en gang, du skal ikke gå og vente.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...