10ger1 Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg har i perioder mye hodeverk, for et par år siden var det ekstra ille og jeg tok det opp med min fastlege. Pga sikkert typiske migrene symptomer (kvalme, oppkast, lysskyhet, sensitivitet for lyd og sterk lukt, våkner med hodeverk om morgenen) var hun rimelig sikker på at det var migrene. Så etter en sommer med relativt stort forbruk av Zantac skulle jeg til nevrologisk utredning. Men så begynnte jeg å jogge og fra å ha to tre dager i uken med sterke hodesmerter gikk jeg til ikke vondt i hodet på tre mnd. Dermed konkluderte fastlegen min med at det var spenningshodeverk og jeg har ikke tatt migrene medisiner etterpå. Da jeg brukte Zantac var det helt revlosjonerende, hodeverken forsvant som dugg for solen når tablettene begynnte å virke jeg har aldri hverken før eller senere tatt noe som har virket så godt, men fikk inntrykk av at det ikke var spesiellt sundt av advarslene på pakningen. Jeg har typisk vondt på den ene siden av ansiktet over og bak det ene øyet, hvilket øye det er kan variere men det er bare et om gangen. Hvis jeg reiser meg opp og står dunker det, mens his jeg ligger er det konstant vondt. Jeg jeg har stillesittende arbeid med datamaskin og er fullt klar over at jeg har mye spenninger i nakken og øvre deler av ryggen. Vi hadde fysioterapeut som kom på jobben en gang i uka, og han rådet meg til å drive styrke trening for de berørte muskelgruppene for å bekjempe spenningene. Så jeg har forsont meg med at "alt er min feil" og at jeg aktivt må gjøre noe for å begrense hodeverken. Men trass i dette ser det ut som om jeg er på vei inn i en ny dårlig periode. Men denne gangen er det et mønster: jeg har kraftig hodeverk søndag og mandag hver uke i de siste fem ukene. Det opplagte svaret ville jo vært for stort alkoholforbruk, men jeg tror ikke det. Jeg har aldri hatt problemer med tømmermenn, og de siste fem ukene har jeg drukket mellom 0 og tre alkoholenheter i uka, og dette er stort sett gjennomsnittlig for resten av året også. Jeg kan også ha vondt i hodet andre ganger. Jeg vet det ikke er alvorlig men det bekymrer meg litt at forbruket av reseptfrie medikamenter bli relativt høyt når jeg har vondt i hodet flere dager i uka. Dessuten hjelper de ikke alltid heller. Jeg har prøvd å finne andre tilnærminger til problemet som å drikke mer vann og mindre koffein holdige drikker (jeg gjør det fortsatt), gjøre uttøyninger og lette styrkeøvelser hver dag. Prøve å spise sundt og holde meg mest mulig i bevegelse i løpet av dagen. Ikke sove for mye. Trene noen ganger i uka. Dette har foreløpig ikke hjulpet noe særlig. Utenom disse søndag/mandags hodepine "anfallene", finnes det noen andre mønster også. Jeg får typisk vondt i hodet hvis jeg driver fysisk aktivitet over evne (eksempel lange fjellturer i oppoverbakker i et tempo som er for høyt for meg), blir altfor varm (lange opphold i sauna, eller for mye klær på under fysisk aktivitet). Typisk dehydrering eller overoppheting. Jeg tar p-piller (Diane 35 µg) og i den pillefrie uka har jeg også mer hodeverk enn vanlig. Utenom dette har jeg hodeverk som jeg ikke kan forklare. Når jeg ser mønsteret kan jeg forbygge. Det som sliter er søndag/mandags hodeverk og hodeverk andre ganger når jeg ikke forstår hvorfor jeg får vondt i hodet. Det jeg ønsker er gode råd hvordan jeg kan forebygge og behandle hodeverk uten å bruke for mye medikamenter. Vennlig hilsen Ragnhild 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145546-hodeverk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurveline Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hvis det hjelper med reseptfritt smertestillende noen ganger,så kan det ikke være migrene du har disse gangene.Paracet,ibux o.l hjelper ikke i det heletatt på migrene. Jeg ville ha bedt lege om å få en utredning med CT og/eller MR undersøkelse.Ved slike undersøkelser finner man ut om du har migrene. Tror heller ikke at migrene flytter seg fra side til side. Har man migrene så mener jeg man får det på en og samme side hver gang. http://www.migrene.no/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145546-hodeverk/#findComment-921992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest insomnia000 Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 I.Man kan ha migrene vekselvis fra ene til den andre siden(i følge legen på God morgen Norge) 2.Dette har jeg fra en av landets flinkeste på området-Folk med migrene har statistisk flere typer av hodepiner enn allmennheten forøvrig.Selv er jeg blant dem.Det trenger slett ikke være noe enten eller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145546-hodeverk/#findComment-922687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Stusser litt over at du har brukt Zantac, dette er en syre-nøytraliserende medisin som brukes for magen. Synes det er rimelig at du får prøve en vanlig migrene-medisin, f.eks Maxalt eller Imigran. Noen doser i uken vil ikke skade. Men synes ikke at smertene dine umiddelbart minner om migrene. Synes det er rimelig at du får tatt et bilde av hodet for å utelukke utposninger på blodkar inni hodet. Synes også det er rimelig at du prøver noen måneder uten Diane. Du burde kanskje prøve fysioterapi der du får spesielle strekk-øvelser; gjerne av typen McKenzie - spør om fysioterapeuten behersker dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145546-hodeverk/#findComment-923190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
10ger1 Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Stusser litt over at du har brukt Zantac, dette er en syre-nøytraliserende medisin som brukes for magen. Synes det er rimelig at du får prøve en vanlig migrene-medisin, f.eks Maxalt eller Imigran. Noen doser i uken vil ikke skade. Men synes ikke at smertene dine umiddelbart minner om migrene. Synes det er rimelig at du får tatt et bilde av hodet for å utelukke utposninger på blodkar inni hodet. Synes også det er rimelig at du prøver noen måneder uten Diane. Du burde kanskje prøve fysioterapi der du får spesielle strekk-øvelser; gjerne av typen McKenzie - spør om fysioterapeuten behersker dette. Hei Beklager blandet sammen navn på legemiddel. Migrenemedisinen jeg tok het Zomig ikke Zantac. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145546-hodeverk/#findComment-923508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.