Gå til innhold

Supraventrikulær tackykardi

Anbefalte innlegg

"ubehagelig"

Har skrevet inn før med spørsmål om mulighet for brenning av ledningsforstyrrelse.Ved el.fys undersøkelse viste det seg at jeg har heller et ekstra fokus som de ikke kunne svi pga. til tider er det bare det andre fokuset som fyrer, og ikke sinusknuten. Dette viste seg som rolig frekvens rundt 80 i hvile på EKG. Men de trodde at også begge ga impulser samtidig (ektopisk aktivitet?) (er vel da jeg merker tackykardien). Sykehuset mener at syncopen jeg sliter med ikke forklarer seg ved tackykardien. Frekvensen stopper jo på rundt 200, og jeg er jo ung, slank og var veldig aktiv før-burde helt klart tåle det! Men, leter jo etter forklaring, og klinikken er at jeg har kjent hjertebank forut for syncope. Er frisk ellers (tatt andre tester for utredning av syncope som feks eeg) Kan det være at betablokkere bruker litt tid til å omvende cellenes aktivering?(sett at tackykardien er skyld i syncopen. Vi reagerer vel ikke likt på alle sykdommer?) Tar maks dose, dette senker jo også blodtrykket. Kan det være en sammenheng der med puls og blodtrykk? Rytmeforstyrrelsen må jeg sannsynligvis ha resten av livet? Syncopen MÅ jeg bli kvitt! Dette er jo så viktig, 22 år og ny i jobb jeg trives med, men får ikke jobbet slik jeg egentlig skal. Hvordan er det å prøve andre merker av betablokkere, kan syncope være en bivirkning? Brukte samme merke forut for problemene begynte mot migrene i mindre dose. Er utredet på et av landets største sykehus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145620-supraventrikul%C3%A6r-tackykardi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til "ubehagelig".

Det er sannsynlig at du ikke har fått en fullgod forklaring på hva som foreligger. Hvis du har et fokus (utgangspunkt) for det vi kaller en ektopisk rytme, og ved anfall kan ha frekvens over 200, vil det kunne tenkes at dette senteret kan fyre ytterligere fort under visse omstendigheter. Det du beskriver henger ikke helt sammen, så be om en ny og mer forståelig beskrivelse av hva som foreligger. Grunnen til at man ikke kunne gjøre ablasjon ("svi av") et slikt ektopisk senter turde også være en annen enn den du har oppfattet.

Det er dessuten fortsatt uklart hvorfor du har besvimt (flere ganger ?), og det er derfor foreløpig vanskelig å se bort fra din ektopiske rytme som mulig årsak.

Imidlertid er du sannsynligvis helt adekvat og grundig undersøkt, så jeg antar at det bare er en litt bedre forklaring som skal til for at hele bildet faller på plass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...