Gå til innhold

Rett fra levra

Gjest enda en døgenikt og latsabb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda; fred på jorden hadde vært en fin ting, det også!

Hvem mener du skal betale for at alle som lever på trygd i dette landet skal få dekket alle regningene sine, uansett hva disse var betaling for, ferier, en tur på byen, full tank på bilen osv. osv.??

Hvem tror du hadde giddet å arbeide, dersom trygdetilværelsen var så lukrativ?

Jeg synes det er flott med solidariske og generøse holdninger, men de gjør seg absolutt best i en kombinasjon med en reell virkelighets-oppfatning.

Dessuten: å kalle det å straffes på pungen fordi man må redusere levestandarden dersom man blir langvarig syk bidrar til en offermentalitet som ikke gavner noen, heller ikke den syke, tror jeg.

Personlig hadde jeg 20.000 i ekstra helseutgifter i fjor, noe som førte til reduksjon i min levestandard på noen områder. Ble jeg dermed straffet på pungen, stakkars, eller var nedgangen i levestandard snarere en naturlig følge av uheldige omstendigheter,i dette tilfellet sykdom? Jeg vil velge å si det siste stemmer best, både for meg, og for svært mange andre. Rettferdig?? Sannsynligvis ikke, men igjen; verden er ikke rettferdig, men man kan velge å gjøre det beste ut av det.

20 000 på et år er ingenting. Jeg har regnet ut at jeg har ekstrautgifter på ca 60 000 kr i året og det gjelder bare utgifter som kan trekkes av på skatten. Men jeg betaler ikke skatt så jeg tjener ingenting på det.

Det gjør det ikke mye lukrativt å leve på trygd. Dessuten har jeg gått ned 36 000 i året fordi dattera mi fylte 18 år. Og hun bor fremdeles hjemme og må forsørges.

Det skal ikke være lett å leve i oljeNorge

Gjest enda en døgenikt og latsabb
Skrevet

Jeg vet at mange sliter med problemer som ikke er synlig og/eller mulige å påvise medisinsk. Disse fortjener et skikkelig liv.

Men det er et faktum at mange utnytter systemet, hva skal vi gjøre med det? Har du noen konkrete forslag? Det er lett å klage på systemet og kreve forbedringer, men da bør en kunne komme med noe konkret selv.

Til slutt en liten undring; hvorfor er det så mange flere som er sykemeldte pga nerver/depresjoner i Norge enn i andre i-land?

"Men det er et faktum at mange utnytter systemet, hva skal vi gjøre med det? Har du noen konkrete forslag? "

Det kan f.eks. være mer enn en lege som skriver søknad til trygdekontoret. I mitt tilfelle var jeg til to - fastlegen og spesialist. De var enige i at mitt tilfelle var opplagt.

Når det gjelder din argumentasjon kan jeg ikke se at du kommer med konkrete forslag til hvordan man skal bli kvitt juks uten at det går ut over de som trenger hjelpen. Det er ikke stort bedre.

Synes det er så opprivende med påstander om juks i enkelttilfeller uten at det finnes reell dekning for det. Det kaller jeg løgnere og folk fulle av fordommer ! Kan de ikke se en plage, tror de ikke den finnes ! Så kommer budsjettinsparinger til skade for folk som trenger hjelp.

"Det er lett å klage på systemet og kreve forbedringer, men da bør en kunne komme med noe konkret selv."

Har ikke klaget på systemet, men er lei meg fordi det brytes med av politikere med vikarierende motiver.

"Til slutt en liten undring; hvorfor er det så mange flere som er sykemeldte pga nerver/depresjoner i Norge enn i andre i-land? "

Variasjoner må man regne med akkurat som det er store variasjoner mellom landene når det gjelder somatiske sykdommer også. Innenfor landet er det også stor variasjon av sykdommer. I Bærum er det f.eks. langt flere som blir født med Downs syndrom enn andre steder i Norge. Spesiellt til svaret ditt: Jeg tror at større økonomiske midler i befolkningen kan skape flere slike tilfeller som du nevner. Har sett folk med store økonomiske midler bruke mye "albuer" mot omgivelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...