Gå til innhold

Fiseinnlegg (seriøst)

Anbefalte innlegg

Gjest Frida Fis
Skrevet

Beklager dette, men det er altså et seriøst problem:

Jeg er en pen jente med kjæreste og mange gode venner, men jeg har en så forferdelig fislukt! Fiser ca 20 ganger daglig (eller mer) Er det normalt?

Selv om jeg spiser den samme maten som kjæresten, så må jeg fise av den og det lukter grusomt!

* Er det noe i veien med fordøyelsen min? Jeg prøver å spise sakte og ikke sluke luft.

* Tåler jeg ikke maten?

* Hva skjer om jeg tenner på en sånn sterk fis?

* Har du noe tips til hvordan unngå vond fisklukt?

Kanskje du trekker på smilebåndet nå, men dette er et problem for meg.

Gjest mor i juni
Skrevet

Måtte smile av de to siste punktene, fisk-lukt og sånn ;-)

Kan hende du lider av matintoleranse. Kanskje melkeprodukter, det er relativt vanlig å reagere på det.

Du kan ta en test hos legen eller prøve å kutte ut enkelte ting fra kosten din. Men det må gjøres over lengre tid, hvertfall to uke, tror jeg. Hvis du føler deg bedre, skal du så provosere med den matvaren du har unngått, for å bekrefte at det er den du reagerer på.

Ellers kan du prøve Minifom-tabletter fra spoteket, eller kanskje du finner noe her:http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=luft+i+magen

Gjest samme her
Skrevet

Måtte smile av de to siste punktene, fisk-lukt og sånn ;-)

Kan hende du lider av matintoleranse. Kanskje melkeprodukter, det er relativt vanlig å reagere på det.

Du kan ta en test hos legen eller prøve å kutte ut enkelte ting fra kosten din. Men det må gjøres over lengre tid, hvertfall to uke, tror jeg. Hvis du føler deg bedre, skal du så provosere med den matvaren du har unngått, for å bekrefte at det er den du reagerer på.

Ellers kan du prøve Minifom-tabletter fra spoteket, eller kanskje du finner noe her:http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=luft+i+magen

Har samme problem som deg og aner ikke hva jeg skal gjøre. Er så plagsomt!!! Spesielt hvis jeg er med folk..da kan man liksom ikke slippe den ut heller, og hvis det går langt tid og jeg må holde meg lenge får jeg jo vont i magen..

Miniform tabletter fra apoteket har jeg prøvd, og de hjelper godt,men de må brukes hele tiden for at man skal få god effekt..blir dyrt i lengden..brukte de i to uker jeg, feis så å si aldri...men med en gang jeg slutte begynte det igjen..De skal tas tre ganger daglig...off, blir litt stress i lengden også..

Gjest det er ikke helt vanlig å måtte fise bestandig vel...
Skrevet

Jeg kan reagere på mye forskjellig feks: erter, pizza(særlig med tykk bunn),for mye loff og boller eller veldig grove brød(mye fiber)alt av sterk mat og gryteretter osv...

Jeg er avhengig av å spise forskjellige brødsorter i løpet av en dag, men ikke mange skivene.+Ikke hoppe over vanlig enkel middag.(Middag er veldig viktig for meg i forhold til fordøyelsen,nettopp for å unngå et nytt brødmåltid eller fastfood).

Se på dine egne matvaner og ikke andres, fordi man tåler ikke det samme...Få råd om kosthold fra lege eller helsesøster om du er i tvil....De kan sette opp lister til deg med hva mat som gir mye eller lite luft i magen.

lykke til

Gjest Frida Fis
Skrevet

Har samme problem som deg og aner ikke hva jeg skal gjøre. Er så plagsomt!!! Spesielt hvis jeg er med folk..da kan man liksom ikke slippe den ut heller, og hvis det går langt tid og jeg må holde meg lenge får jeg jo vont i magen..

Miniform tabletter fra apoteket har jeg prøvd, og de hjelper godt,men de må brukes hele tiden for at man skal få god effekt..blir dyrt i lengden..brukte de i to uker jeg, feis så å si aldri...men med en gang jeg slutte begynte det igjen..De skal tas tre ganger daglig...off, blir litt stress i lengden også..

Okey, godt tips med Minifom.

Kan man bruke de under graviditet tro?

Det har blitt verre etter at jeg ble gravid, særlig fordi jeg er tregere i magen.

Men jeg må innrømme en ting, at jeg lo ganske mye da jeg skrev innlegget mitt. Det er jo så komisk. Kjæresten min får jo panikk hvis jeg gir utslipp... Men når han fiser (det er nesten aldri) så lukter det jo nesten ikke no!

Urettferdig altså.

*:-)

Gjest mor i juni
Skrevet

Det har blitt verre etter at jeg ble gravid, særlig fordi jeg er tregere i magen.

Men jeg må innrømme en ting, at jeg lo ganske mye da jeg skrev innlegget mitt. Det er jo så komisk. Kjæresten min får jo panikk hvis jeg gir utslipp... Men når han fiser (det er nesten aldri) så lukter det jo nesten ikke no!

Urettferdig altså.

Å, du er også gravid! :-)

Da kan jeg innrømme at jeg har det som deg i perioder. Så vi kan sikkert til dels skylde på vår "tilstand" ;-)

Minifom kan fint brukes under svangerskap, det virker kun lokalt i tarmen og tas ikke opp i kroppen. Virker fint på meg, jeg tar en om dagen.

Skrevet

Er det et problem om du ikke kan tennepå den også?;o)

Gjest magedoktorn
Skrevet

Tips:

Ikke spis NOE mellom måltidene.

La det gå 4 timer mellom måltider, så det forrige måltidet er ferdig fordøyd i magen.

Skrevet

Minifom er bra, men de skal ikke tas over lengre tid. Det er som med avføringstabletter. Å ta dem over lengre tid ødelegger den naturlige funksjonen i tarmen.

Gjest malun
Skrevet

Er det et problem om du ikke kan tennepå den også?;o)

Hehe, det tenkte jeg på også. Akkurat det kan neppe være særlig hemmende i hverdagen. ;o)

Gjest lei fising
Skrevet

Urettferdig altså.

Mannen min fiser i ett kjør.. jeg gjør det omtrent aldri... Han klarer ikke la vær, irriterende ved matbordet.. men det er sjelden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...