Gå til innhold

Sosialklientene kommer i merkeklær...

Anbefalte innlegg

Gjest sosialstudent
Skrevet

Er student i praksis på et sosialkontor i en storby. Jeg må si jeg reagerer på noe greier, nemlig at veldig mange og da mener jeg faktisk veeeldig mange sosialklienter som kommer her, de dukker opp i flotte merkeklær. (les: dolce&gabbana, dkny, oakley, quicksilver, ralph lauren, etc etc..)

Også kommer de her og søker penger? Også går de med DE klærne, som hverken jeg eller mange av mine kolleger har råd til?

Det er muligens stjålne klær, men alikevel...er det ikke litt rart?

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• soleil

12

• Mistera

8

• Kakel

6

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jo billigere å kjøpe ett dyrt plagg eller solbriller fremfor at man hver eneste månbed må sette av store beløp til huslån, barnehage, etc etc

det er derfor lettere å briljere med slike saker enn et helt hus f.eks.

Kanskje de er sosialklienter nettopp pga deres manglende evner til å tenke mer langsiktig når det gjelder pengebruken?

Skrevet

Det kan jo være de har kjøpt disse klærne lenge før de ble/visste om at de ville bli blakke. Syns i og for seg det er bedre at de har på seg disse klærne hvis de først har dem enn at de bevisst kler seg "fattigslig" fordi de skal på sossen.

Skrevet

Det som skremmer meg enda mer er dine holdninger som kommende sosialkonsulent. Du legger vel merke til det du ser spesielt etter. Og du er virkelig rette støpninga for denne typen jobb. :-(

Gjest sosialstudent
Skrevet

Det som skremmer meg enda mer er dine holdninger som kommende sosialkonsulent. Du legger vel merke til det du ser spesielt etter. Og du er virkelig rette støpninga for denne typen jobb. :-(

Takk for den. vet ikke hvem av oss som er dømmende her?

jeg legger merke til klærne fordi jeg selv HAR Vært svært opptatt av slike klær tidligere og fremdeles har en del av dem.

overrasker meg bare hvor mange som har slike klær.

det at jeg observerer slik klær, sier vel ingenting om jeg er ydmyk, flink til å kommunisere, flink til å forstå etc etc....eller gjør det det?

forøvrig kommer jeg ikek til å søke jobber på sos.kontor.

Skrevet

Hvis klærene er stjålet så er det vel ikke så veldig rart, og det er jo en kjent sak at ALLE sosialklienter stjeler. Og de som eventuelt ikke gjør det, de kjenner du godt igjen -de går kledd i striesekker og så står det stemplet Fretex i panna på de.

Annonse

Bugge1365380662
Skrevet

Hei! Husk at når du føler deg svak,enten fordi du er syk,eller står foran et møte med etater,er det en veldig vanlig overlevelsesstrategi å stelle seg ekstra,kle seg pent osv. Alle forstår tydeligvis ikke dette,og det gjør at selv min psykiater sier at jeg ikke må være så fjong når jeg har møte med trygdekontoret.Han har opplevd at depresjonsdiagnoser i første gang blir overprøvd,siden vedkommende slett ikke liknet på sin diagnose. For slik er virkeligheten,selv om det ikke burde være slik.Kanskje er klærne litt gamle,kanskje ble de kjøpt på 80% salg og gitt i gave. Uansett kommer du til å møte mange redde og velkledde mennesker.Ha dette i bakhodet og ta det opp med både lærere og medstudenter.Hilsen ei som har vært syk i årevis,men som stort sett slett ikke ser slik ut,hvis du ikke tar deg tid til å se meg godt inn i øynene. Bugge.

Gjest undres jeg på
Skrevet

Takk for den. vet ikke hvem av oss som er dømmende her?

jeg legger merke til klærne fordi jeg selv HAR Vært svært opptatt av slike klær tidligere og fremdeles har en del av dem.

overrasker meg bare hvor mange som har slike klær.

det at jeg observerer slik klær, sier vel ingenting om jeg er ydmyk, flink til å kommunisere, flink til å forstå etc etc....eller gjør det det?

forøvrig kommer jeg ikek til å søke jobber på sos.kontor.

Du skriver jo at du ikke har råd til slike klær,hvor har du fått tak i dem da??

Skrevet

har det falt deg inn at de har kunnet kjøpe dem FØR de ble sosialklienter? Skal man kle seg i filler da?

Skrevet

Hvis klærene er stjålet så er det vel ikke så veldig rart, og det er jo en kjent sak at ALLE sosialklienter stjeler. Og de som eventuelt ikke gjør det, de kjenner du godt igjen -de går kledd i striesekker og så står det stemplet Fretex i panna på de.

:ler:

Skrevet

:ler mer:

Skrevet

Hun har sikkert stjålet dem hun og... ;)

petter smart
Skrevet

Kanskje han fikk penger på sosialen?

Annonse

petter smart
Skrevet

Her var det mye pepper å få gitt.

Men det er jo et faktum at noen/mange av de som går på sosialen er skyld i sine pengeproblemer selv.

Leste for noen år siden om folk som brukte opp alle pengene på julegaver, sydenturer osv. og når alle regningene kom i januar så gikk de på sosialen. For da hadde de jo ikke penger til mat.

Jeg mener sosialstøtte ikke bør være avhengig av hvor mye penger en har, men heller hvor mye penger en burde ha hatt dersom en brukte dem fornuftig. Å bruke masse penger på merkeklær er ikke fornuftig.

Gjest sorimori
Skrevet

NOEN av de som søker om støtte fra sosialkontoret har kommet opp i en uventet vanskelig situasjon. Man har fått uventede utgifter eller noe slikt. Dette kan være EN forklaring på at mange går i dyre klær. Tviler derimot på at dette gjelder så mange.

Mye kan vel tyde på at de ikke følger alle lover og regler helt da. Kriminalitet, unndragelse av skatt (jobber svart) osv....

Skrevet

Hun var ganske velkleddd hun fattige dama i "Puls" i går også (kan de være lånt på NRK's kostymelager?).

Jeg ville også reagert dersom sosialklientene gikk i dyre merkeklær. Nå kan jo det økonomiske uføre ha kommet nylig, mens moteklærne er av eldre dato (eller da er de vel ikke moteklær lenger).

De kommer ikke kjørende i biler til flere hundretusen også? Kjempedyr bil var det jeg reagerte mest på når det kom søknader om sletting av restskatt p.g.a. manglende betalingsevne (jeg har vært i skatteutvalget).

Skrevet

Her var det mye pepper å få gitt.

Men det er jo et faktum at noen/mange av de som går på sosialen er skyld i sine pengeproblemer selv.

Leste for noen år siden om folk som brukte opp alle pengene på julegaver, sydenturer osv. og når alle regningene kom i januar så gikk de på sosialen. For da hadde de jo ikke penger til mat.

Jeg mener sosialstøtte ikke bør være avhengig av hvor mye penger en har, men heller hvor mye penger en burde ha hatt dersom en brukte dem fornuftig. Å bruke masse penger på merkeklær er ikke fornuftig.

helt enig - og derfor skulle noen ha blitt satt under "økonomisk formynderi" -det MENER jeg altså! - Unge mennesker som kjøper ny mobil i stedet for å betale strøm'en. De bør få en saksbehandler som kan sette opp et regnskap - og så "tvinge" klienten til å gå inn på nettbank sammen med seg, se på hva de kan sette av til faste utgifter - og så sørge for at banken trekker dette hver måned.

Det er MANGE som ikke klarer sånne enkle ting, trist men sant.

Det bør kunne ordnes slike ting, - jeg mener man må også ha noen plikter for å få noen rettigheter.

Jeg skulle gjerne ha jobbet med sånt - skrevet brev til inkassobyråer etc. for folk, fått de ut av uføret - gjort det som en HJELP til selvhjelp altså. Det er mange som ikke åpner brevene sine -før det kommer en mann fra e-verket og skal stenge strømmen. De tør ikke ta kontakt når de ser at regningene hoper seg opp - for de vet ikke hvor de skal henvende seg - og så "har de ikke penger på kortet" til å stå i kø hos en kundemottaker etc. etc.

Det er så mange dumme "hindere" for at folk skal få det bra - SÅNNE ting skulle jeg ha vært med og ryddet opp i. Altså - ikke bare gi dem et skjema de skal fylle ut - de har også skjemaskrekk.....og gir faan i stedet.

amen :)

Gjest ehhhh
Skrevet

Falt det ingen inn at merkeklær også kunne være gave fra foreldre uten sosiale problemer ?

Eller at noen flytter merker fra gamle merkeklær over på nytt billig tøy når det andre er utslitt ?

Hvor forutinntatt går det an å være ?

Gjest stakkars klienter
Skrevet

Du er rette typen til å bli i det yrke...

Skrevet

helt enig - og derfor skulle noen ha blitt satt under "økonomisk formynderi" -det MENER jeg altså! - Unge mennesker som kjøper ny mobil i stedet for å betale strøm'en. De bør få en saksbehandler som kan sette opp et regnskap - og så "tvinge" klienten til å gå inn på nettbank sammen med seg, se på hva de kan sette av til faste utgifter - og så sørge for at banken trekker dette hver måned.

Det er MANGE som ikke klarer sånne enkle ting, trist men sant.

Det bør kunne ordnes slike ting, - jeg mener man må også ha noen plikter for å få noen rettigheter.

Jeg skulle gjerne ha jobbet med sånt - skrevet brev til inkassobyråer etc. for folk, fått de ut av uføret - gjort det som en HJELP til selvhjelp altså. Det er mange som ikke åpner brevene sine -før det kommer en mann fra e-verket og skal stenge strømmen. De tør ikke ta kontakt når de ser at regningene hoper seg opp - for de vet ikke hvor de skal henvende seg - og så "har de ikke penger på kortet" til å stå i kø hos en kundemottaker etc. etc.

Det er så mange dumme "hindere" for at folk skal få det bra - SÅNNE ting skulle jeg ha vært med og ryddet opp i. Altså - ikke bare gi dem et skjema de skal fylle ut - de har også skjemaskrekk.....og gir faan i stedet.

amen :)

*Applaus* !!

Det var jammen meg det beste rådet jeg har hørt på en stund!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...