Gå til innhold

Hvor lenge kan streiken vare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du syntes at det var rettferdig dersom du var organisert og betalte kontigent, at de som jobbet sammen med deg, og ikke var organisert hadde samme lønn som deg????

Er det mer rettferdig at de organiserte krever at de uorganiserte streiker MED dem og taper like mye penger??

*himle*

Jaggu, jeg vil også streike for mindre lønn - under tvang. Det blir bra.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

7

• mariaflyfly

5

• amber sun

4

• serendipity

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er greit at man får betalt for den jobben man gjør, og ikke for at man er organisert, men når det kommer til lønnsforhandliger, så bør de som ikke er organisert, forhandle sin egen lønn! De burde ikke få den samme lønnen som de organiserte automatisk. De må jobbe litt for den! Kalles for gratispassasjerer det der!

Dersom de hadde forhandlinger og forhandlet om egen lønn så hadde de jo vært organiserte :-) Om enn i egen organisasjon.

Gjest slutt med denne sytinga!
Skrevet

Jeg er på en måte enig i "gratispassasjer"-argumentet ditt, men på en annen side så er det riktigst med lik lønn for likt arbeid.

Da får de som ikke er organisert forhandle seg frem til den lønnen selv! De får legge litt arbeid i det, akkurat som at de som er organisert betaler noen andre for å gjøre det (med kontigenten). Ellers ville jo alle hatt samme lønn hele tiden, og ingen ville fått lønnsøkning!

Skrevet

Ja. Spesielt morsomt for de som er permitterte pga andres streik, og ikke har rett til dagpenger.

Null prob å klare seg en måneds tid uten lønn, ikke sant.

Det må i såfall være de det er synd på. Ikke forbrukerne fordi det ikke er alle typer mat i alle butikkene!

Og streiken blir ikke evigvarende!

Det er bra å stå på kravene!!!

Skrevet

Er det mer rettferdig at de organiserte krever at de uorganiserte streiker MED dem og taper like mye penger??

*himle*

Jaggu, jeg vil også streike for mindre lønn - under tvang. Det blir bra.

Det er da ingen som tvinger dem som ikke er organisert til å streike! Har sett flere innslag på tv der de som ikke var organisert var på jobb, mens de organiserte satt utenfor og streiket!

Skrevet

Dersom de hadde forhandlinger og forhandlet om egen lønn så hadde de jo vært organiserte :-) Om enn i egen organisasjon.

På et individuelt plan! Dvs at hver og en måtte forhandle seg frem til en lønn de selv var fornøyd med. De er ikke organisert i en organisasjon da!

Annonse

Skrevet

Ingen coop butikk innen rekkevidde?

Jeg var innom en co-op Obs-butikk idag, og der var det ikke en eneste ost eller pakke smør. Også en del andre varer var det dårlig med. De stakkars ansatte stressa som gale for å klare å fylle på varer etter hvert som folk rev ting unna. Bl.a. var hele frysedisken for pizza så å si tom (kun et par stk igjen), før de kom med en hel pall Grandiosa... :-)

Skjønner godt at de gleder seg til streiken er over, selv om det selvsagt betyr penger i kassa for co-op. De jobber omtrent 24-7 for å klare å holde tritt med de økte kundemassene...

Skrevet

Det er da ingen som tvinger dem som ikke er organisert til å streike! Har sett flere innslag på tv der de som ikke var organisert var på jobb, mens de organiserte satt utenfor og streiket!

Jeg kjenner mange som ikke får tilgang til arbeidsplassene sine pga streiken.

De tvinges jo til det.

Skrevet

Jeg kjenner mange som ikke får tilgang til arbeidsplassene sine pga streiken.

De tvinges jo til det.

Der kan de se hvor dumt det er å ikke organisere seg!!!

De eneste jeg kan ha medfølelse for er for de som blir permittert pga streiken!

Skrevet

Der kan de se hvor dumt det er å ikke organisere seg!!!

De eneste jeg kan ha medfølelse for er for de som blir permittert pga streiken!

Tja, lønn hadde de vel ikke fått uansett, de som ikke har krav på dagpenger.

Skrevet

Tja, lønn hadde de vel ikke fått uansett, de som ikke har krav på dagpenger.

Men mener jeg har vært borti at man har krav på dagpenger når man blir permittert. Det får hvertfall de som er permittert på lakseslakteriet der jeg er fra!

serendipity
Skrevet

Ingen coop butikk innen rekkevidde?

Det er vel nesten to mil til Prix.. :-(

Skrevet

Men mener jeg har vært borti at man har krav på dagpenger når man blir permittert. Det får hvertfall de som er permittert på lakseslakteriet der jeg er fra!

Da er du nødt å ha tjent nok penger i fjor til å ha rett på dagpenger.

Hvilket ikke alle har.

Annonse

serendipity
Skrevet

Har den ikke var i tre uker, da? Mulig jeg huser feil....

Der jeg bor klarer jeg meg i grunnen fint - det er bare en liten omvei til nærmeste Coop-butikk, så det går fint. Men uansett hva man måtte mene om kravene, må jeg si at jeg på generelt grunnlag er temmelig lei disse stadige streikene om våren! :-((

Begynner å lure på om man burde tvinges til å sitte enda lenger ved bordet og prøve å avtale seg frem til en løsning.

Jeg trodde også at streik skulle være unntaket, nå er det jo blitt regelen...

Skrevet

Jeg trodde også at streik skulle være unntaket, nå er det jo blitt regelen...

Ja ikke sant?

Aldri en vår uten minst en streik! Det er ille å se reportasjene om f.eks. bønder som må kaste mat og risikerer konkurs fordi de ikke får kjørt ut grønnsakene sine. Eller tidligere år med busstreik etc.

Og journaliststreik - er det ikke bare to år siden sist da? Tenker på Aftenposten - min favorittavis - som har slitt økonomisk i mange år, blitt tynnere og tynnere, skal snart bli tabloid, omange har sluttet de siste årene. Det virker da som om disse stadige streikene bare bidrar til at man slår beina under sin egen arbeidsplass - folk finner andre medier og gir opp papiravisene litt etter litt...

dessverre....

Skrevet

Du får legge handelen til Prix eller Obs! istedet da, for der har de fortsatt godt utvalg. Coop-kjeden har eget lager, så det fylles stadig opp i hyllene.

Jeg har foreløpig ikke savnet noe som helst :)

I mer grissgrendte strøk er det ikke nødvendigvis bare-bare å finne en alternativ forretning!

Og hvis man da først har kjørt langt for å finne Coop, så vil man jo gjerne handle litt ekstra, ikke sant? Og ettersom flere kanskje gjør det samme, så kan det bli tomt i hyllene på Coop også, om enn bare midlertidig.

men har du kjørt ørten kilometer for å komme deg dir, hjeler det ikke at de får nye varer neste dag! :-((

Heldigvis gjelder dette ikke meg, men for mange så er det nok slik, dessverre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...