Amigos Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hei! Er en mann på 33 år som har i den siste tiden vært plaget med smerter i rygg og hofte (kjennes ihvertfall ut som det) når jeg har holdt meg i ro og når jeg ligger. (Har ligget våken endel netter som igjen går ut over jobb/studier) Har vært i røngten og ifølge min fastlege (er 2 her i kommunen som deler på rollen) fått vite at jeg har en arthrose i ryggen. Legen mener det er ryggen som utstråler smerter mot hoften. Han sjekket hoften (lett fleksjon, utadrotasjon og adduksjon) uten og finne smertepunkter. Vil ikke sende meg videre i røngten og mener at kun fysikalsk behandling er eneste utvei. Jobber innen helsesektoren/geriatri. Hva kan gjøres av videre undersøkelser for å få en diagnose? Som smertestillende bruker jeg Paralgin Forte og Ibux. Legen anbefalte Voltaren men har tidligere brukt den uten noen særlig effekt, hva anbefaler du? Føler jeg ikke får noe "oppbakking" fra fastlegen her og vurderer og skifte lege, men vil høre litt om hvilke prøver/røngten som du anbefaler meg og ta. Hvordan skal jeg forholde meg til jobben og de periodene med sterke smerter etc???? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146831-arthrose-i-rygg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amigos Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 Har også endel utstråling på høyre side ned mot kneet og har i den senere tid merket litt smerte i venstre hofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146831-arthrose-i-rygg/#findComment-931204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Artrose i ryggen er en ganske diffus diagnose. Oftest mener man slitasje-forandringer og kalk-påleiringer. Disse funnene sees imidlerid hos mange som ikke har noen ryggplager. Synes det ville vært interessant med et CT-bilde; da vil man kunne se om eventuelle kalk-påleiringer gir trange forhold for nervene ned til bena. De fleste med slike plager blir bra i lange perioder, mens uheldig bruk av ryggen vil kunne gi tilbakefall. Er enig med legen din i at fysikalsk behandling er viktig. Synes du skal be om time hos en manuell-terapeut, disse er fysioterapeuter med etterutdanning på ryggskader. Denne vil kunne gi deg tilrettelagte øvelser, eller eventuelt "knekke" opp låste ledd. Forøvrig vil gange i ulendt terreng daglig virke positivt. Det er viktig at du løfter riktig i jobben. Dersom problemet blir økende bør du kanskje vurdere omskolering. Paralgin Forte skal du kun bruke innimellom, mens Ibux-liknende preparater kan brukes mer jevnlig. Noen har effekt av naturlegemidlet glukosamin; fåes i enkelte helsekost-butikker. Dette hindrer nedbrytnig av brusken og videre utvikling av slitasjen. Ved vedvarende plager bør legen din vurdere utredning med tanke på bechterew; da må det taes bilde av bekken-leddene. Det er milig å be om "second opinion" hos en annen lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146831-arthrose-i-rygg/#findComment-940459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.