Gå til innhold

Faen

Anbefalte innlegg

Gjest Edition81
Skrevet

Jeg som skulle på fest i morgen, og så finner jeg plutselig ut at tidligvakta mi i morgen egentlig er en senvakt, og det betyr tidligvakt på søndag.. Grr, blir så sint. Og har vel hatt nok egenmeldinger i det siste.. Huffameg..

Skrevet

Fest er dårlig grunn for egenmelding (for å si det mildt...).

Gjest Edition81
Skrevet

Fest er dårlig grunn for egenmelding (for å si det mildt...).

må bare tilføye at jeg er student og at det er siste festen med vennene mine her..og at jeg skal slutte i jobben uansett..

Skrevet

må bare tilføye at jeg er student og at det er siste festen med vennene mine her..og at jeg skal slutte i jobben uansett..

So what?

Du har frivillig valgt å ta den jobben, og om du hadde "fulgt med i timen" hadde du visst hvilke vakter du hadde, og kunne sånn sett prøvd å bytta med noen andre.

Og selv om jeg nå er snart 34 og "gammal" i dine øyne, så husker jeg faktisk godt hvordan det var å ha en jobb i helgene ved siden av skolen. Ikke alltid like kult, men det var mitt eget valg.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er vel når en skal slutte en må oppføre seg! En skal jo ha attester!

Gjest papirtiger
Skrevet

Stakkars.... Men du _kan_ jo la være å drikke så mye? Søndagen blir tøff, men du overlever nok :)

Gjest nattsykepleier
Skrevet

Jeg husker med gru alle natt til søndagvaktene der telefonene begynte å komme inn i 5-7-tida med "sykdom". Særlig om somrene dersom været hadde vært fint utover lørdagsnatta. Av og til hørte man både flaskeklirr og fest i bakgrunnen!

I helgene var det mindre bemanning enn på hverdager på sykehjemmet. Med en eller to "syke" på hver post, ble det enda mer å gjøre for dem som faktisk kom! Etterhvert skulle det ikke mye "rusk i halsen" før de også ble syke på helgevakt, fordi du kan klare litt om halsen skurrer, men ikke alt! Så om man ikke var i 100 % toppform, ble man heller hjemme!

Det er begrenset hvor mange vakter man klarer skaffe på kort varsel klokka 0700 en søndag morgen - kunne jo ikke begynne ringe 0500 fordi om jeg fikk "sykemeldingen" da! Så da ble det å gå inn og stelle dem som var våkne og ikke så ut til å komme til å sovne igjen. Skulle de ha hjelp på wc eller bleieskift, vasket vi hele damen/mannen og skiftet så de ble rene og pene og bare trengte klær. Men det er ikke realt mot de gamle å skulle vekke dem for å stelle, så det nektet jeg, selv om vi ble bedt om å gjøre det.

Det er veldig ukollegialt gjort å drikke i helga når man skal jobbe! Det går ut over gamle som ikke blir stelt før langt utpå formiddagene, eller ikke i det hele tatt. Det går ut over kolleger, du vet, de som stiller opp og gjør din arbeidsdag brukbar!

Et annet dilemma jeg fant meg selv i, var om jeg skulle sende hjem dem som faktisk kom på jobben - i tydelig bakrus eller det som verre var. Er det ansvarlig å la dem jobbe? Og hva med pasienter og pårørende - de kommer jo ofte på søndager - som regelrett kan lukte fylla av dem i uniform?

Ja, slik er det. Kanskje får ikke du den heidundrandes festen du vil ha - men hva med dem som stiller på jobben uten deg om du er "syk" og hva med dem som ikke blir stelt, fordi det mangler folk? Ja, om det er et sykehjem du jobber på, da. Men problemstillingen kan lett overføres til andre steder, mener jeg.

Skrevet

Jeg husker med gru alle natt til søndagvaktene der telefonene begynte å komme inn i 5-7-tida med "sykdom". Særlig om somrene dersom været hadde vært fint utover lørdagsnatta. Av og til hørte man både flaskeklirr og fest i bakgrunnen!

I helgene var det mindre bemanning enn på hverdager på sykehjemmet. Med en eller to "syke" på hver post, ble det enda mer å gjøre for dem som faktisk kom! Etterhvert skulle det ikke mye "rusk i halsen" før de også ble syke på helgevakt, fordi du kan klare litt om halsen skurrer, men ikke alt! Så om man ikke var i 100 % toppform, ble man heller hjemme!

Det er begrenset hvor mange vakter man klarer skaffe på kort varsel klokka 0700 en søndag morgen - kunne jo ikke begynne ringe 0500 fordi om jeg fikk "sykemeldingen" da! Så da ble det å gå inn og stelle dem som var våkne og ikke så ut til å komme til å sovne igjen. Skulle de ha hjelp på wc eller bleieskift, vasket vi hele damen/mannen og skiftet så de ble rene og pene og bare trengte klær. Men det er ikke realt mot de gamle å skulle vekke dem for å stelle, så det nektet jeg, selv om vi ble bedt om å gjøre det.

Det er veldig ukollegialt gjort å drikke i helga når man skal jobbe! Det går ut over gamle som ikke blir stelt før langt utpå formiddagene, eller ikke i det hele tatt. Det går ut over kolleger, du vet, de som stiller opp og gjør din arbeidsdag brukbar!

Et annet dilemma jeg fant meg selv i, var om jeg skulle sende hjem dem som faktisk kom på jobben - i tydelig bakrus eller det som verre var. Er det ansvarlig å la dem jobbe? Og hva med pasienter og pårørende - de kommer jo ofte på søndager - som regelrett kan lukte fylla av dem i uniform?

Ja, slik er det. Kanskje får ikke du den heidundrandes festen du vil ha - men hva med dem som stiller på jobben uten deg om du er "syk" og hva med dem som ikke blir stelt, fordi det mangler folk? Ja, om det er et sykehjem du jobber på, da. Men problemstillingen kan lett overføres til andre steder, mener jeg.

Bra skrevet. Jeg er helt enig.

Det er mye slapp arbeidsmoral ute og går, og å kjøre egenmelding pga. fest og at man ikke gidder e.l., _det_ er lavmål.

Gjest malun
Skrevet

Godt poeng.

Man får ta ansvar i den jobben man har.

Det skjer vel alle fra tid til annen at man må si nei takk til en fest - og det er faktisk ikke verdens undergang. Man kan ikke få med seg alt.

Men det har vel med modenhet å gjøre - og Edition81 er åpenbart ganske barnslig.

Skrevet

Du mangler helt åpenbart det som kalles «arbeidsmoral». I likhet med de fleste under 30.

mariaflyfly
Skrevet

Hva så? Det er like forbanna uprofesjonelt å komme skikkelig bakfull på jobb - eller ikke komme i det hele tatt.

Skrevet

Kanskje noen vil ta vakta di om du spør dem pent og forklarer. Kanskje tilbyr du dem noen kroner eller en tjeneste tilbake? At du er barnevakt, klipper plen, mater katten mens de er borte en helg eller noe?

Egenmelding syns jeg er en feig og skikkelig kjip måte å gjøre det på i det tilfellet. Du setter kollegaene dine i knipe når du gjør sånt.

Gjest mor i juni
Skrevet

Åja, siden du skal slutte uansett, så er det jo greit.. :-P

Gjest malun
Skrevet

Oioi, glad jeg ikke har deg som ansatt eller kollega.

Og du har ikke bruk for attester eller referanser heller?

Hva med å finne noen som kan jobbe for deg, da? Bytte vakt eller noe sånt? Vær litt voksen.

Gjest Edition81
Skrevet

Her var det ikke mye støtte å få nei.. Jeg fant noen som ville ta vakta mi i kveld, så jeg tar det rolig og går på jobb i morgen tidlig.. Jeg er ikke så umoralsk egentlig. Men fint at alle dere er så flinke da.

Gjest mor i juni
Skrevet

Her var det ikke mye støtte å få nei.. Jeg fant noen som ville ta vakta mi i kveld, så jeg tar det rolig og går på jobb i morgen tidlig.. Jeg er ikke så umoralsk egentlig. Men fint at alle dere er så flinke da.

Hvorfor skulle du få støtte for å skulke jobben..? Hadde du virkelig ventet deg det?

Gjest Edition81
Skrevet

Hvorfor skulle du få støtte for å skulke jobben..? Hadde du virkelig ventet deg det?

Neida, men ikke så sinte svar som jeg fikk. Dere kunne jo sagt på en litt hygelig måte at jeg kunne prøve å finne en vikar og visst ikke det gikk så fikk jeg vente med å feste til neste helg.. Men takk for svar uansett.

Skrevet

Neida, men ikke så sinte svar som jeg fikk. Dere kunne jo sagt på en litt hygelig måte at jeg kunne prøve å finne en vikar og visst ikke det gikk så fikk jeg vente med å feste til neste helg.. Men takk for svar uansett.

"Og har vel hatt nok egenmeldinger i det siste.."

Tror nok dette var en av grunnene til at mange ble litt hissige i svarene. Det tyder liksom på at du har brukt egenmeldinger til andre ting enn sykdom, og at dette er noe du tenker å gjøre pga. festing.

Og _det_ er provoserende nok til å skrive sinte svar.

Gjest Edition81
Skrevet

"Og har vel hatt nok egenmeldinger i det siste.."

Tror nok dette var en av grunnene til at mange ble litt hissige i svarene. Det tyder liksom på at du har brukt egenmeldinger til andre ting enn sykdom, og at dette er noe du tenker å gjøre pga. festing.

Og _det_ er provoserende nok til å skrive sinte svar.

Har brukt et par egenmeldinger i det siste, 2 ganger, for det er ikke så lett å gå på jobb og være hyggelig når et langt forhold akkurat har tatt slutt, kjærlighetssorg er ingen sykdom, men ikke så lett heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...