Gå til innhold

Hvor stort purregebyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slapp av, sør. Vi snakker tv-lisens. Det er ikke de store overgrep mot fellesskapet og ellers betaler vi jo visselig nok skatt.

Du opptrer som moralsk indignert skatteoppkrever, svinsende rundt med pekefingeren mot et allerede skattetynget folk. Hadde du levd i et muslimsk land, hadde du vært sjefsmullah. Hadde du vært katolikk, hadde du fan meg vært pave.

Nå er det jo faktisk slik at både NRK og BBCs lisenser er noe man har i hovedsakelig *protestantiske* land!

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• fresja

9

• Grip

7

• favn

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå er det jo faktisk slik at både NRK og BBCs lisenser er noe man har i hovedsakelig *protestantiske* land!

Jeg tenkte mer på din nærmest abnorme respekt og troskap mot all øvrighet, og dine aboslutte krav til blind lydighet i alle sammenhenger.

Skrevet

Jeg tenkte mer på din nærmest abnorme respekt og troskap mot all øvrighet, og dine aboslutte krav til blind lydighet i alle sammenhenger.

Så du mener det er OK å rane banker? Som en protest?

Hvor går grensen da? Hvem definerer det?

Kan alle operere med egne grenser, og "overse" de lovene vi ikke liker?

Skrevet

Så du mener det er OK å rane banker? Som en protest?

Hvor går grensen da? Hvem definerer det?

Kan alle operere med egne grenser, og "overse" de lovene vi ikke liker?

Det er ikke slik at alternativet til blindt å adlyde alt, er bankran.

Slutt med røret ditt, sør.

laguna1365380434
Skrevet

Hvorvidt det er skatt, avgift eller lisens er irrelevant her. Så lenge du har en TV så skal man selvsagt betale.

At NRK også får inn noen penger via sponsing endrer ikke på at de må ha penger fra lisens.

Hvorfor er det så selvsagt egentlig?

Jeg betaler også lisensen min MEGET motvillig,da jeg synes NRKs salgsteknikker er under enhver kritikk..

Uansett hvor bra et produkt er vil jeg gjerne bestemme selv hvorvidt jeg vil ha det eller ikke.

Jeg synes det ville være helt parallelt om kulturdepartementet tvang alle til å lese og kjøpe gitt antall gode og oppbyggelige bøker i måneden. Ingen tvil om at mange ville ha hatt godt av det, men feil allikevel..

Folkopplysningstanken er utdatert! Folk må se på, produsere og like hva slags TV de vil, men jeg synes det er uriktig å kreve den betalt av folk som ikke er interesserte.

Skrevet

Det er ikke slik at alternativet til blindt å adlyde alt, er bankran.

Slutt med røret ditt, sør.

Nei, men du forfekter at man kan "omgå" loven etter eget forgodtbefinnende for TV-lisens, men ikke for bankran.

Hvor går grensen? Er nasking OK?

Er det OK å naske for 100 kr, men ikke å jukse seg vekk fra en lisens på 1800 kr?

Annonse

Skrevet

En smule opprørsblod i den oppvoksende slekt er bare av det gode.

Det er generelt sett for lite opprør blant de unge. Opprøret blir i dag kanalisert på en måte som enten støtter moteindustrien eller er selvdestruktivt.

Opprør mot myndighetene er det altfor lite av. Stå på.

Enig, det er for lite opprør blant ungdommen.

Men er du enig i at det definitivt er for lite blant de som er eldre? _Må_ man liksom bli konforme, alle som en?

Skrevet

Hvorfor er det så selvsagt egentlig?

Jeg betaler også lisensen min MEGET motvillig,da jeg synes NRKs salgsteknikker er under enhver kritikk..

Uansett hvor bra et produkt er vil jeg gjerne bestemme selv hvorvidt jeg vil ha det eller ikke.

Jeg synes det ville være helt parallelt om kulturdepartementet tvang alle til å lese og kjøpe gitt antall gode og oppbyggelige bøker i måneden. Ingen tvil om at mange ville ha hatt godt av det, men feil allikevel..

Folkopplysningstanken er utdatert! Folk må se på, produsere og like hva slags TV de vil, men jeg synes det er uriktig å kreve den betalt av folk som ikke er interesserte.

Har du fulgt med på hva som har skjedd i Italia, Laguna?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hm, var det ikke deg som tiltet over mine hårreisende støvsugervaner? ;-)

laguna1365380434
Skrevet

Nei, men du forfekter at man kan "omgå" loven etter eget forgodtbefinnende for TV-lisens, men ikke for bankran.

Hvor går grensen? Er nasking OK?

Er det OK å naske for 100 kr, men ikke å jukse seg vekk fra en lisens på 1800 kr?

Jeg synes det er NRK som stjeler. Selvom de har loven i hånd. Lovlighet og moral er ikke synonymt..

Det må være lov å stille spørsmålstegn til ting selvom de er lovbestemte.

Skrevet

Enig, det er for lite opprør blant ungdommen.

Men er du enig i at det definitivt er for lite blant de som er eldre? _Må_ man liksom bli konforme, alle som en?

Hei,

Det er kanskje for lite opprør, men det vil jo være en tragedie hvis opprøret er mot demokratiske institusjoner, fremfor de institusjonene som ikke er demokratiske!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Det er kanskje for lite opprør, men det vil jo være en tragedie hvis opprøret er mot demokratiske institusjoner, fremfor de institusjonene som ikke er demokratiske!

Med vennlig hilsen

Demokratiet og dets institusjoner er ikke ufeilbarlige og trenger som de fleste andre fenomener og institusjoner jevnlige spark bak.

Skrevet

Jeg synes det er NRK som stjeler. Selvom de har loven i hånd. Lovlighet og moral er ikke synonymt..

Det må være lov å stille spørsmålstegn til ting selvom de er lovbestemte.

Hei,

Selvsagt er det lov å stille spørsmål, akkurat som det er lov å stille spørsmål vedr. fordelingen av penger i samfunnet.

Men akkurat som det fremdeles er ulovlig å stjele penger "for å korrigere fordelingen", så er det ulovlig å snyte samfunnet også.

Det er særdeles viktig at vi har en demokratisk nyhetskanal, og at ikke alle kanaler blir kontrollert av Murdoch, Berlusconi, osv.

Med vennlig hilsen

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei.

Menn jeg har bodd i USA, der all TV er reklamefinansiert. God Tv er fortsatt produsert og tilgjengelig der.

(selvom folk forøvrig er massivt uinteresserte i den..Jeg tror dog ikke interessen hadde blitt noe breiere om de hadde blitt påtvunget å BETALE for den TVen de driter i... At folk ikke er interesserte "i sitt eget beste" er en ting som må løses med annet en tvang, det skaper bare ytterligere motvilje!))

laguna1365380434
Skrevet

Med vennlig hilsen

Oops, med åndsvakt mange trykkleifer, selv til meg å være..Sorry..

Skrevet

Demokratiet og dets institusjoner er ikke ufeilbarlige og trenger som de fleste andre fenomener og institusjoner jevnlige spark bak.

Hei,

Jo, men poenget er at det er *mange* som trenger et spark bak, og trenger det langt mer enn de demokratiske institusjonene.

Super-konsentrert media-eierskap er et langt større problem enn at vi må betale lisens.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvilket jeg bare vil parafere.

Skrevet

Nei.

Menn jeg har bodd i USA, der all TV er reklamefinansiert. God Tv er fortsatt produsert og tilgjengelig der.

(selvom folk forøvrig er massivt uinteresserte i den..Jeg tror dog ikke interessen hadde blitt noe breiere om de hadde blitt påtvunget å BETALE for den TVen de driter i... At folk ikke er interesserte "i sitt eget beste" er en ting som må løses med annet en tvang, det skaper bare ytterligere motvilje!))

De har public TV i USA også! Dog behøver de ikke betale lisens, fordi det er så mange at det kan finansieres direkte.

I Italia er det Berlusconi (som også er president!!!) som kontrollere nesten ALL media.

Hvordan skal italienere få vite om ting som Berlusconi ikke vil de skal få vite om?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jo, men poenget er at det er *mange* som trenger et spark bak, og trenger det langt mer enn de demokratiske institusjonene.

Super-konsentrert media-eierskap er et langt større problem enn at vi må betale lisens.

Med vennlig hilsen

Javisst, men så orker jeg heller ikke å mobilisere negativ energi over lisensen, selv om jeg synes begrunnelsen som gis for den er helt bak mål ('for å få lov til å ha tv-apparat'.

Gjest Big Mac
Skrevet

Javisst, men så orker jeg heller ikke å mobilisere negativ energi over lisensen, selv om jeg synes begrunnelsen som gis for den er helt bak mål ('for å få lov til å ha tv-apparat'.

Det er da ikke det som er bakgrunnen!

Poenget med å ha lisens er å sikre at vi har en statseid kringkastingsinfrastruktur. Det skal sørge for at man mottar signaler også der det ikke er kommersielt lukrativt å bygge ut nettverk. Det skal sikre en informasjonskanal i krisesituasjoner, der de kommersielle kanalene ikke har noe ansvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...