Gå til innhold

Bunad: er det dårlig gjort å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...tenke på å bytte bunadtype?

Altså, jeg har en type Rogalandsbunad, som jeg fikk til konfirmasjonen. Dengang var det aldri snakk om noe valg av type (det fins flere typer rogalandsbunader, med ulik farge på vest bl.a.).

I flere år har jeg tenkt på at jeg har veldig lyst til å bytte i en som jeg liker mye bedre, som også er fra Rogaland.

Er det noe som regnes for å være dårlig gjort? Siden bunaden er sydd av mor og bestemor, og dermed er litt mer personlig enn om den er bestilt direkte fra Husfliden eller Nordaker som syr dem.

Jeg ser jo at det er vanvittig mange som selger bunader, men kanskje de som selger ikke har fått dem sydd av familie?

Hvordan er den gererelle oppfatningen av å selge/bytte bunad som er laget av familie? Jeg har foreløpig bare tenkt på dette, og ikke nevnt det for noen, i frykt for å såre dem som laget den.

Men det er jo et klesplagg som andre, som også kan være sydd. Men kanskje det er annerledes med bunad?

Hvordan tenker folk flest her inne?

Fortsetter under...

Gjest en mor med døtre
Skrevet

Jeg må si at jeg hadde blitt såret og skuffet om min datter hadde solgt bunaden som jeg sydde til konfirmasjonen hennes.

Skrevet

Jeg må si at jeg hadde blitt såret og skuffet om min datter hadde solgt bunaden som jeg sydde til konfirmasjonen hennes.

Det er det jeg tenker også, at det egentlig er nokså personlig.

Kanskje det burde bli med tanken.

Skrevet

Helt enig i dette. Jeg hadde blitt veldig lei meg om det hadde vært jeg som hadde sydd den til min datter.

Tenk all den tiden de ha lagt ned i akkurat DENNE bunaden?

Nei, jeg syns du skal beholde den du har, den har STOR affeksjonsverdi. Jeg syns det skal bety mer enn at du liker en annen bedre.

Den bunaden du har nå er sydd med kjærlighet.....

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg hadde nok ikke byttet bunad om jeg hadde fått den av noen. Men la meg tenke som giver. Jeg har brodert bunaden til datteren min. Kanskje vil hun bytte til en annen type. Jeg hadde vel egenlig syntes det var ok om hun hadde valgt en annen hun har tilhørighet til. Men jeg vet ikke om jeg hadde synes det var så kjekt om hun solgte den. Da tror jeg faktisk jeg ville kjøpt den av henne selv. Betalt den to ganger kan du si. Men nå har jeg sluttet å bry meg så veldig om slike ting. Det bare sliter meg ut, så jeg hadde vel ikke reagert så voldsomt, tror jeg.

Mvh

Skrevet

Helt enig i dette. Jeg hadde blitt veldig lei meg om det hadde vært jeg som hadde sydd den til min datter.

Tenk all den tiden de ha lagt ned i akkurat DENNE bunaden?

Nei, jeg syns du skal beholde den du har, den har STOR affeksjonsverdi. Jeg syns det skal bety mer enn at du liker en annen bedre.

Den bunaden du har nå er sydd med kjærlighet.....

Ja, det er nettopp det.

Det ligger mye kjærlighet bak stingene :)

Annonse

Skrevet

Jeg hadde nok ikke byttet bunad om jeg hadde fått den av noen. Men la meg tenke som giver. Jeg har brodert bunaden til datteren min. Kanskje vil hun bytte til en annen type. Jeg hadde vel egenlig syntes det var ok om hun hadde valgt en annen hun har tilhørighet til. Men jeg vet ikke om jeg hadde synes det var så kjekt om hun solgte den. Da tror jeg faktisk jeg ville kjøpt den av henne selv. Betalt den to ganger kan du si. Men nå har jeg sluttet å bry meg så veldig om slike ting. Det bare sliter meg ut, så jeg hadde vel ikke reagert så voldsomt, tror jeg.

Mvh

Det er noe med det; at det er personlig sydd, og som en annen sa, at det ligger kjærlighet bak.

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Helt greit å ha flere bunader, men du kan ikke selge noe som din mor og bestemor har laget til deg.

Skrevet

Jeg ville ha spurt moren og bestemoren din var jeg deg. Du ser jo hvordan de reagerer, og hvis de blir lei seg, så hadde jeg beholdt den. Eller er det sånn, at det er vanskelig å snakke om.

Jeg skjønner ditt dilemma. Det er ikke bare, bare å kjøpe en bunad til heller. Det er jo svindyrt. Og mor og bestemor hadde vel kanskje ikke syntes det var så stas å se deg i den nye heller - uten å vite.

Hopp i det å ta en prat med dem du :)

Kanskje det er noen andre i familien din som kan overta, eller du kan spare den til dine barn. Hvis du har råd til å kjøpe en ny, uten å selge den gamle vel og merke.

Det er lov å ønske seg noe amber sun. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det.

Lykke til med praten, for det skal du - ikke sant ;)

Skrevet

Helt greit å ha flere bunader, men du kan ikke selge noe som din mor og bestemor har laget til deg.

Nei, du har nok rett i det. Tviler på at jeg ville gjort det når det kom til stykket også.

:)

Skrevet

Jeg ville ha spurt moren og bestemoren din var jeg deg. Du ser jo hvordan de reagerer, og hvis de blir lei seg, så hadde jeg beholdt den. Eller er det sånn, at det er vanskelig å snakke om.

Jeg skjønner ditt dilemma. Det er ikke bare, bare å kjøpe en bunad til heller. Det er jo svindyrt. Og mor og bestemor hadde vel kanskje ikke syntes det var så stas å se deg i den nye heller - uten å vite.

Hopp i det å ta en prat med dem du :)

Kanskje det er noen andre i familien din som kan overta, eller du kan spare den til dine barn. Hvis du har råd til å kjøpe en ny, uten å selge den gamle vel og merke.

Det er lov å ønske seg noe amber sun. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det.

Lykke til med praten, for det skal du - ikke sant ;)

Takk for forståelsen :)

Tviler litt på om jeg kan foreslå det for dem, de vil nok bli såret og så blir det mye styr og en stor sak utav det, som det egentlig ikke kommer noe godt ut av.

Det med å tenke på at egne barn kan overta en dag, er jo en ide.

Synd at bunader er så sinnsykt dyre, da...

Var inne på Finn.no, og så at Rogalandsbunaden jeg har selges for mellom 10000 og 19000kroner.

Skrevet

Jeg kunne også tenke meg en bunad til. Har Etnebunad nå. Av samme grunn som deg, ingen spurte hvilken jeg ville ha og tok det for gitt at det var Etnebunad jeg ville ha siden jeg er fra Etne og bodde der da.

Men det kommer ikke på tale å selge den (enda det ikke er noen i familien som har sydd eller brodert noe til den), vil bare ha en i tillegg.

Det jeg har lyst på er Rogalandsbunad med grønn vest :-) Prøver å dytte en bunad på gemalen også, men han er litt skeptisk...

Gjest Randih
Skrevet

Heisann.

Du har absolutt lov å ønske deg en annen bunad.

Selv har jeg bunaden jeg fikk til konfirmasjonen min "ute av bruk", av flere grunner. Ja, den har krympet, men jeg har på en måte ingen god følelse ang den. Men selge den vil jeg ikke, bl a fordi farmor har sydd endel på den,

de første delene fikk jeg faktisk til dåpen. Så om den hadde passet bedre, vet jeg faktisk ikke om jeg hadde brukt den....

Kanskje noen kan arve en gang?...

For etpar år siden var jeg så heldig å få/arve mormors bunad. Den er fra en del av landet vi ikke er fra, og jeg er ikke sikker på hvorfor hun valgte den. Store deler av bunaden har hun sydd og brodert selv, og bunaden ble første gang brukt i min dåp. Den bruker jeg bl a med tanke på alle gode minner jeg har fra/med mormor, som nå er for skrøpelig itl å få med seg noe særlig av 17. mai....

For meg er bunad vel så mye et følelses-plagg. Ønsker du deg en annen bunad, er det helt greit. Men du trenger gjerne ikke kvitte deg med den du har?

Har ikke du en datter som kanskje kan arve den om noen år?

Lykke til med valget.

Annonse

Skrevet

Nei siden din mor og bestemor har sydd den , synes jeg ikke du skal gjøre det.

Det er bare min personlige mening,men du må jo gjøre som du vil.

Alle bunader er fine,og man bør ha bunad fra det distriktet man kommer fra.

Skrevet

Etter hva jeg forstår så har du en rogalandsbunad med et type liv, men ønsker deg et annet type liv.

Det er en kurant sak å bytte liv på bunaden - hvis bunaden ellers er fin (dvs. at du liker fargen på stakken, broderiene er fint utført og du liker typen (Bokn, Tjelmeland, Løland, Frafjord, Jelsa, eller what-ever).

Min mor har en Rogalandsbunad hun hadde sydd selv - Frafjord mønster, svart stakk og med det tradisjonelle røde livet. Hun fikk en bunadskredder til å bytte til et svart liv med blomsterbrokade.

Skrevet

Jeg kunne også tenke meg en bunad til. Har Etnebunad nå. Av samme grunn som deg, ingen spurte hvilken jeg ville ha og tok det for gitt at det var Etnebunad jeg ville ha siden jeg er fra Etne og bodde der da.

Men det kommer ikke på tale å selge den (enda det ikke er noen i familien som har sydd eller brodert noe til den), vil bare ha en i tillegg.

Det jeg har lyst på er Rogalandsbunad med grønn vest :-) Prøver å dytte en bunad på gemalen også, men han er litt skeptisk...

Ja, det blir nok bare med tanken det med bytte/selge. Tror ikke jeg ville gjort det når det kom til stykke. Men det er greit å høre hva andre tenker om det, også. :)

Jeg kan jo ønske meg en bunad til, det er jo en god mulighet, egentlig.

Skrevet

Heisann.

Du har absolutt lov å ønske deg en annen bunad.

Selv har jeg bunaden jeg fikk til konfirmasjonen min "ute av bruk", av flere grunner. Ja, den har krympet, men jeg har på en måte ingen god følelse ang den. Men selge den vil jeg ikke, bl a fordi farmor har sydd endel på den,

de første delene fikk jeg faktisk til dåpen. Så om den hadde passet bedre, vet jeg faktisk ikke om jeg hadde brukt den....

Kanskje noen kan arve en gang?...

For etpar år siden var jeg så heldig å få/arve mormors bunad. Den er fra en del av landet vi ikke er fra, og jeg er ikke sikker på hvorfor hun valgte den. Store deler av bunaden har hun sydd og brodert selv, og bunaden ble første gang brukt i min dåp. Den bruker jeg bl a med tanke på alle gode minner jeg har fra/med mormor, som nå er for skrøpelig itl å få med seg noe særlig av 17. mai....

For meg er bunad vel så mye et følelses-plagg. Ønsker du deg en annen bunad, er det helt greit. Men du trenger gjerne ikke kvitte deg med den du har?

Har ikke du en datter som kanskje kan arve den om noen år?

Lykke til med valget.

Nettopp, det kan godt hende at datteren min kan overta den en gang. Jeg kommer nok ikke til å selge/bytte den jeg har, når det kommer til stykke.

Men jeg ønsker meg en bunad til, ja. Så vi får se hva det blir til :)

Skrevet

Nei siden din mor og bestemor har sydd den , synes jeg ikke du skal gjøre det.

Det er bare min personlige mening,men du må jo gjøre som du vil.

Alle bunader er fine,og man bør ha bunad fra det distriktet man kommer fra.

Jeg hadde nok ikke kommet til å selge/bytte den når det kom til stykke, men det er greit å høre hva andre tenker om det, også. :)

Tenker jeg ønsker meg en ny bunad ettehvert isteden, og tenker at kanskje datteren min f eks kan overta den en gang.

Men den jeg ønsker meg er altså fra området her, men den er en annen farge, og et annet stoff. Det er to som lager rogalandsbunader her; Husfliden og Nordaker. Mønstrene er fra ulike steder her i området.

Skrevet

Etter hva jeg forstår så har du en rogalandsbunad med et type liv, men ønsker deg et annet type liv.

Det er en kurant sak å bytte liv på bunaden - hvis bunaden ellers er fin (dvs. at du liker fargen på stakken, broderiene er fint utført og du liker typen (Bokn, Tjelmeland, Løland, Frafjord, Jelsa, eller what-ever).

Min mor har en Rogalandsbunad hun hadde sydd selv - Frafjord mønster, svart stakk og med det tradisjonelle røde livet. Hun fikk en bunadskredder til å bytte til et svart liv med blomsterbrokade.

Det med å bytte liv er nok å tenke på, også.

Men aller helst ønsker jeg meg en Nordakerbunad (har Husfliden sin, med _tungt_ ullstoff, syns nordaker er sin er finere). Så det får bli med det at jeg kan tenke på en bunad til en gang.

Men kan jo såklart undersøke om det fins et liv som jeg liker bedre til den jeg har, også, da. :)

Gjest sorimori
Skrevet

Min bestemor har brodert bunaden min, og nettopp derfor er den uvurderlig når det gjelder pris. Skal være VELDIG blakk før jeg selger den altså!

Jeg vil ikke være formanende overfor deg, men jeg ville som sagt ikke gjort det. Affeksjonsverdien er for stor. Jeg er kjempestolt bunaden min, og det er ikke bare fordi jeg syns den er flott, men også fordi den faktisk er brodert av bestemor. Hun har lagt ned UTROLIG mange arbeidstimer i den...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...