Gå til innhold

NHD: Arvelighet av bipolar lidelse. Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Bestemor med bipolar lidelse.

Har selv diagnosen: tilbakevendende depressiv lidelse med moderate og alvorlige episoder.

Mener selv at jeg er manisk i perioder, men dette blir jo ikke sett i psykiatrien fordi jeg ikke føler behov for behandling i disse periodene.

Vil ikke ha AD for da kommer jeg for høyt.

Går på Lamictal. Serum:25. Det har hjulpet. Både på depresjonene og på det jeg opplever som maniske episoder.

Jeg vil gjerne ha en avklaring på hvilken diagnose som er rett.

Finnes det noen grundige intervjuer som kan "avgjøre" om jeg har fått riktig diagnose eller ikke.

Grunnen til bekymring er at dersom det har seg sånn at jeg har en bipolar lidelse så tenker jeg at det er viktig, i den grad det er mulig, å sørge for at sykdommen ikke forverrer seg.

Hva gjør jeg nå? Vil bli utredet. Kan jeg be om det?

Fortsetter under...

du kan bli utredet med et SCID-intervju. Det ble jeg.

SCID II er jo ett strukturert intervju som blir brukt for å fimme ut om en har personlighetsforstyrrelser.

Det hadde jeg ikke.

Kanskje finnes det noen andre intervjuer.

Takk for svar :-)

Gjest trrrish

SCID II er jo ett strukturert intervju som blir brukt for å fimme ut om en har personlighetsforstyrrelser.

Det hadde jeg ikke.

Kanskje finnes det noen andre intervjuer.

Takk for svar :-)

SCID er ikke bare for å finne ut om en har personlighetsforstyrrelser, men også alle andre lidelser.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan og bør bli utredet.

Det finnes selvutfyllingsskjema for diagnose av hypomani. Denne bør du fylle ut, helst sammen med noen som kjenner deg godt.

Dersom du har hatt hypomane episoder, har du en bipolar II.

Dersom de hypomane episodene kun har kommet etter bruk av AD, har du en bipolar III.

Uansett får du korrekt behandling: Lamictal i optimal dose.

Det du ellers kan gjøre er å ivareta en normal døgnrytme. Du bør ikke gå "rundturnus/skiftarbeid" med ale typer vakter: dag, ettermiddag og natt.

Du bør heller ikke legge ut på ekspedisjoner med sterkt nedsatt mulighet for søvn: singel jordomseiling eller tredagersbryllup i Selbu.

firebird1365380441

Du kan og bør bli utredet.

Det finnes selvutfyllingsskjema for diagnose av hypomani. Denne bør du fylle ut, helst sammen med noen som kjenner deg godt.

Dersom du har hatt hypomane episoder, har du en bipolar II.

Dersom de hypomane episodene kun har kommet etter bruk av AD, har du en bipolar III.

Uansett får du korrekt behandling: Lamictal i optimal dose.

Det du ellers kan gjøre er å ivareta en normal døgnrytme. Du bør ikke gå "rundturnus/skiftarbeid" med ale typer vakter: dag, ettermiddag og natt.

Du bør heller ikke legge ut på ekspedisjoner med sterkt nedsatt mulighet for søvn: singel jordomseiling eller tredagersbryllup i Selbu.

Tredagers bryllup i Selbu...hehehehe...har du personlige erfaringer med det?

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...