nilia Skrevet 16. mai 2004 Skrevet 16. mai 2004 Heisann! Poden har snart bursdag, og jeg skal bake kaker Er det noen som har en lett kakeoppskrift på en kjempegod kake (ikke langpanne) som de vil dele med meg? På forhånd tuuuusen takk ) Vennlig hilsen 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mai 2004 Skrevet 16. mai 2004 GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... *** I går var jeg på fest og fikk ostekake laget med appelsin- og ananasost (?) istedenfor Philadelphia, er usikker på om det var sitron- eller appelsingele inni. Og ikke gele-lokk. Var god den også! Så det er bare å variere med det du synes er best. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.