Gå til innhold

Mennesket egoistisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Daisy
Skrevet

Jeg mener at alle mennesker innerst inne er egoistiske. Hva mener dere?

Fortsetter under...

Gjest ja alle er det
Skrevet

Alle er det, i mer eller mindre grad.

Skrevet

Er det "galt" å være egoistisk?

Selvsagt er det ikke bra å være 100% selvopptatt, men det er heller ikke bra å være selvutslettende!

Med vennlig hilsen

Gjest Daisy
Skrevet

Selvsagt er det ikke bra å være 100% selvopptatt, men det er heller ikke bra å være selvutslettende!

Med vennlig hilsen

Sier ikke at det er galt å være egoistisk. Tvert i mot må man det av og til. Det var bare en diskusjon i en tråd lenger ned hvor det var en som mente h*n kjente mange som ikke er egoisitiske. Men jeg mener at alle mennesker er det. Men ikke dermed sagt at det er dumt.

Skrevet

Sier ikke at det er galt å være egoistisk. Tvert i mot må man det av og til. Det var bare en diskusjon i en tråd lenger ned hvor det var en som mente h*n kjente mange som ikke er egoisitiske. Men jeg mener at alle mennesker er det. Men ikke dermed sagt at det er dumt.

Hei,

Selvsagt er vi egoistiske - vi kan ikke overleve uten å være det.

Hvis vi ikke var egoistiske ville vi gitt vekk ALL maten vår til andre, og derved sultet ihjel selv.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

Hei,

Selvsagt er vi egoistiske - vi kan ikke overleve uten å være det.

Hvis vi ikke var egoistiske ville vi gitt vekk ALL maten vår til andre, og derved sultet ihjel selv.

Med vennlig hilsen

My point exactly.

Men jeg mener også at de fleste er litt mer egoistiske enn at de bare spiser selv ;o)

Skrevet

My point exactly.

Men jeg mener også at de fleste er litt mer egoistiske enn at de bare spiser selv ;o)

Så lenge de ikke spiser andre, så er det vel greit? ;-)

"Man skal ikke spise andre, man skal osv, osv."

*pragmatisk*

Med vennlig hilsen

Gjest ja alle er det
Skrevet

Det ligger i oss alle, at vi skal overleve og formere oss.

Gjest Zombiebob
Skrevet

Nei, det er vi heldigvis ikke.

(Peikoff, 1991):

"Egoisme er det etiske prinsipp at et menneskes primære moralske forpliktelse er å oppnå sin egen velferd, lykke eller egeninteresse."

Gjest Daisy
Skrevet

Nei, det er vi heldigvis ikke.

(Peikoff, 1991):

"Egoisme er det etiske prinsipp at et menneskes primære moralske forpliktelse er å oppnå sin egen velferd, lykke eller egeninteresse."

Ja...

Gjest Daisy
Skrevet

Så lenge de ikke spiser andre, så er det vel greit? ;-)

"Man skal ikke spise andre, man skal osv, osv."

*pragmatisk*

Med vennlig hilsen

Ja, spise andre og ikke bare maten deres ville vel vært toppen av egoisme *s*

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Med vennlig hilsen

Alle er egoister, men det er få som tør å innrømme det.

Annonse

Gjest en filosof
Skrevet

Det finnes ikke feilfrie mennesker. Graden av egoisme varierer selvsagt fra person til person.

Noen er i stand til helt uegoistiske handlinger en stund selv om de vet det kun fører vondt med seg - som f.eks. mannen som gikk inn i det brennende huset for å berge andres barn og overlevde ikke selv. (Omtalt i avisen).

Det vil si at selv om egennytten ikke alltid eksponeres, er ingen av oss feilfrie. Der vi finner en måte å bekjempe de onde i oss (kan ikke vinne på egen hånd) og se det i perspektiv med døden, ser vi mer mening med livet.

laguna1365380434
Skrevet

Tja, i og med at selv altruistiske handlinger gjerne medfører gode følelser hos utøver, så joda..

Tar jeg inn 14 hjemløse katter eller gir bort hele lønningen min til en tigger, gjør jeg jo dette fordi JEG liker et eller annet med dette selv..Å føle meg snill, kanskje?

En søker vel å ha det bra. Enten man gjør det sånn eller slik.

Men jeg er overbevist om at det finnes grader av egoisme,og forskjellige måter og være det på. Å bare tenke på seg selv, og å mangle innlevelsesevne for andres følelser og tanker mener jeg er negativt og dessuten mulig å unngå.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...