Gå til innhold

Leponex? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

Min "gamle" psykiater har skiftet arbeidsplass og jeg har hatt min første time med den nye i dag.

Jeg ble meget overrasket, må jeg si. Han har jo ikke snakket med meg før, men kunne likevel si at jeg var feildiagnostisert og -medisinert. Han var også helt klar på at barnevernet må inn for å følge opp barnet jeg har ("tilsyn" med oss som familie).

Jeg vet ikke om du husker min "historie", men jeg har (hatt) diagnosen schizoaffektiv. Medisiner er Seroxat, Lamictal og Nozinan (varierende doser fra 100 mg til opptil 800 i dårlige perioder). Nå mener han nye jeg er schizofren og skal begynne med Leponex.

Hvorfor er Leponex så bra i forhold til det jeg tar i dag? Er det vanlig at en lidelse først kan ha karakter av md lidelse, så inntrer det psykotiske mer og mer og svingningene blir mindre med årene? Eller er det medisiner som gjør det slik?

Det med barnevernet er greit for meg, men min samboer fortviler! Han er redd de vil ta fra oss datteren vår. Vi har alltid vært åpen for løsninger og jeg syns vi nå har fått til en ordning som fungerer. Vi har hjemmehjelp en gang i uka + avlastning (betalt barnevakt) tre ganger i uka. Vi har også fått løfte om halv barnehage-plass når jeg skal tilbake til min jobb om noen måneder.

Jeg syns jeg ble helt overkjørt av legen i dag. Var det nødvendig å være så tøff allerede fra start???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zuuul

Unødvendig av han og si du er feilmedisinert og diagnostisert etter første møte...

Må bare spørre, blir du ikke forferdelig trøtt av å bruke nozinan? Jeg får det avogtil og sovner lenge. De sier det er bra å sove i sånne situasjoner da, der jeg har bisarre tanker og hallusinasjoner. Men skjønner ikke hvordan du klarer å bruke nozinan fast.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939392
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hele mitt svar tar utgangspunkt i din beskrivelse av møtet mellom dere. Forutsatt at dette er riktig, mener jeg:

1. Den nye behandleren har vesentlige mangler i sine kunnskaper og holdninger.

Å bastant rediagnostisere deg etter en time når andre har kjent deg og din sykdom lenge, vitner om total mangel på faglig ydmykhet i forhold til kollegers vurderinger.

2. Leponex er den beste medisinen hva gjelder effekt på schizofreni. Den kan imidlertid ha betydelige og potensielt dødelige bivirkninger. Den skal derfor kun brukes dersom alle andre medikamentelle behandlinger er prøvd lenge nok, i store nok doser og evt i kombinasjoner.

Den alvorligste bivirkningen er at en slutter å produsere hvite blodlegemer. Dermed kan en ikke forsvare seg mot infeksjoner, og faren for dødsfall er stor. For å kunne se denne bivirkning i tide, må en ta blodprøve ukentlig de første 18 uker og deretter hver 4. uke så lenge en bruker medisinen (livslangt).

Dersom en brått slutter med Leponex, uansett grunn, kan en få forferdelige rebound-psykoser (pendelen slår over til den annen side) som det kan ta månedsvis (år) å komme ut av, og som er ekstremt vanskelig å behandle.

Derfor skal Leponex være aller siste alternativ når alt annet er prøvd.

Andre som leser dette må ikke skremmes fra å bruke eller starte opp med Leponex, men det må gjøres i samarbeid med en psykiater som har fulgt en over lang tid, og som kjenner personen og sykdommen ut og inn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939525
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!Du spør hvorfor leponex er så bra i forhold til det du tar i dag,og såvidt jeg har skjønt er det den medisinen de helst bruker mot den nye diagnosen han så fort gav deg. Men kan du ikke spørre hvorfor han så raskt kan trekke denne slutningen?Det virker uklokt på meg.For det første overkjører han deg,og dessuten underminerer han jo det den forrige psykiateren din har gjort,og det kan være en person du har stolt på og hatt tillit til.Man kan jo komme i identitetskrise av mindre.Dette vet jeg at min psykiater ikke ville gjort i den første timen. Har du blitt feildiagnostisert før,er det jo ganske viktig at det ikke skjer igjen.Og da må han bli kjent med deg,ikke papirene dine på deg.Det kan jo hende han har rett,men for de fleste ville det oppleves på en annen måte hvis man følte diagnosen ble satt på et tyngre grunnlag.Du kan jo prøve leponex og se hvordan de virker,eller be om å få gå på de gamle medisinene til han har hatt noen flere timer med deg.Uansett må du be om at du følges tett opp i en eventuell skiftning av medisiner.Uansett hva man kaller det man lider av,er det hvordan man har det som er det vesentligste.Husk det.Du er den samme etter timen med ham som før.Håper på gode dager for deg og familien din. Jeg synes du virker tøff jeg. Vennlig hilsen bugge.

En liten ting til slutt.Selv om han kanskje var litt brå og uklok i dag,betyr ikke det at han ikke kan ha sine gode sider og være til hjelp for deg.Ingen er feilfri.Ikke min psykiater heller,selv om jeg er veldig fornøyd med ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939534
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!Du spør hvorfor leponex er så bra i forhold til det du tar i dag,og såvidt jeg har skjønt er det den medisinen de helst bruker mot den nye diagnosen han så fort gav deg. Men kan du ikke spørre hvorfor han så raskt kan trekke denne slutningen?Det virker uklokt på meg.For det første overkjører han deg,og dessuten underminerer han jo det den forrige psykiateren din har gjort,og det kan være en person du har stolt på og hatt tillit til.Man kan jo komme i identitetskrise av mindre.Dette vet jeg at min psykiater ikke ville gjort i den første timen. Har du blitt feildiagnostisert før,er det jo ganske viktig at det ikke skjer igjen.Og da må han bli kjent med deg,ikke papirene dine på deg.Det kan jo hende han har rett,men for de fleste ville det oppleves på en annen måte hvis man følte diagnosen ble satt på et tyngre grunnlag.Du kan jo prøve leponex og se hvordan de virker,eller be om å få gå på de gamle medisinene til han har hatt noen flere timer med deg.Uansett må du be om at du følges tett opp i en eventuell skiftning av medisiner.Uansett hva man kaller det man lider av,er det hvordan man har det som er det vesentligste.Husk det.Du er den samme etter timen med ham som før.Håper på gode dager for deg og familien din. Jeg synes du virker tøff jeg. Vennlig hilsen bugge.

En liten ting til slutt.Selv om han kanskje var litt brå og uklok i dag,betyr ikke det at han ikke kan ha sine gode sider og være til hjelp for deg.Ingen er feilfri.Ikke min psykiater heller,selv om jeg er veldig fornøyd med ham.

Hei igjen.Leste NHD sitt innlegg etter mitt eget.Det er så godt å se at han er så klar og direkte. Jeg skriver en plass at du kan jo prøve medisinen og se,men nå skjønner jeg jo at det ville jeg aldri gjort.Man antar jo at når noen så lettvint vil prøve ut en annen medisin,så kan det ikke være sååAndre innlegg stor fare med det.Tydeligvis ikke riktig.Visste ikke at denne medisinen virket på denne måten.Om mulig be om å få komme til en annen psykiater.Eller snakk med primærlegen din.Fortell ham hva NHD sier.Kanskje primærlegen din kan hjelpe deg i dette tilfellet.Eller ta kontakt med din gamle psykiater som kjente deg.Ikke la deg overkjøre.Igjen vennlig hilsen fra meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939548
Del på andre sider

Gjest mia-veronica

Unødvendig av han og si du er feilmedisinert og diagnostisert etter første møte...

Må bare spørre, blir du ikke forferdelig trøtt av å bruke nozinan? Jeg får det avogtil og sovner lenge. De sier det er bra å sove i sånne situasjoner da, der jeg har bisarre tanker og hallusinasjoner. Men skjønner ikke hvordan du klarer å bruke nozinan fast.

Jeg har endel bivirkninger ja, og værst er jo trettheten. Ikke så ille når jeg bare tar 100 mg, men på 800 er jeg helt vekk. De bruker det for å slå ned psykosen, hva de nå enn mener med det. Men jeg sovner lett på de om kvelden og det er bra, for jeg blir veldig fort søvnløs....... så det er derfor jeg har landet på de, tror jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939657
Del på andre sider

Annonse

Gjest mia-veronica

Hei igjen.Leste NHD sitt innlegg etter mitt eget.Det er så godt å se at han er så klar og direkte. Jeg skriver en plass at du kan jo prøve medisinen og se,men nå skjønner jeg jo at det ville jeg aldri gjort.Man antar jo at når noen så lettvint vil prøve ut en annen medisin,så kan det ikke være sååAndre innlegg stor fare med det.Tydeligvis ikke riktig.Visste ikke at denne medisinen virket på denne måten.Om mulig be om å få komme til en annen psykiater.Eller snakk med primærlegen din.Fortell ham hva NHD sier.Kanskje primærlegen din kan hjelpe deg i dette tilfellet.Eller ta kontakt med din gamle psykiater som kjente deg.Ikke la deg overkjøre.Igjen vennlig hilsen fra meg.

Jeg har grått meg gjennom ettermiddagen, men det er jo som du sier, kanskje jeg skulle se det av litt med den nye medisinen. Tenker på seponeringen av de andre medikamentene som jeg jo må gjøre først. Syns liksom ikke jeg har krefter til det, enda mindre snakke med legen igjen.

Det har ikke vært noen god stemning her hjemme etter at jeg kom fra legen. Jeg er lei meg for at jeg er så psyk at det blir vanskelig for mannen min og jenta vår.......og lei meg for at jeg blir møtt på den måten i helsevesenet.

Føler meg bare så trengt opp i et hjørne! Syns jeg forsøker å få alt til å gå rundt, for oss alle tre, jeg er så sliten! Mannen min er ikke mye hjemme for tiden, våronna er jo i full gang, så jeg er mye alene. (Vi driver gard og har også rideskole, men der har vi fått landbruksvikar, heldigvis.)

Jeg er nervøs for hva som møter meg neste time. Legen ga beskjed om at han kom til å ta kontakt med barnevernet i mellomtida, så jeg lurer på hva som kommer ut av det?

Men jeg må jo bare få det til......med barnet og alt. Har heldigvis snille søstre å vende meg til.......Kanskje de har noen gode råd til meg.

Nei, jeg kommer ikke til å snakke med min forrige lege. Syns ikke det blir riktig å gå "bak ryggen" på denne nye? Hva kan fastlegen gjøre, når det er denne her som liksom skal kunne dette her? Får bare ruste meg opp til neste time og gå dit og si hva jeg mener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939671
Del på andre sider

Gjest mia-veronica

Hele mitt svar tar utgangspunkt i din beskrivelse av møtet mellom dere. Forutsatt at dette er riktig, mener jeg:

1. Den nye behandleren har vesentlige mangler i sine kunnskaper og holdninger.

Å bastant rediagnostisere deg etter en time når andre har kjent deg og din sykdom lenge, vitner om total mangel på faglig ydmykhet i forhold til kollegers vurderinger.

2. Leponex er den beste medisinen hva gjelder effekt på schizofreni. Den kan imidlertid ha betydelige og potensielt dødelige bivirkninger. Den skal derfor kun brukes dersom alle andre medikamentelle behandlinger er prøvd lenge nok, i store nok doser og evt i kombinasjoner.

Den alvorligste bivirkningen er at en slutter å produsere hvite blodlegemer. Dermed kan en ikke forsvare seg mot infeksjoner, og faren for dødsfall er stor. For å kunne se denne bivirkning i tide, må en ta blodprøve ukentlig de første 18 uker og deretter hver 4. uke så lenge en bruker medisinen (livslangt).

Dersom en brått slutter med Leponex, uansett grunn, kan en få forferdelige rebound-psykoser (pendelen slår over til den annen side) som det kan ta månedsvis (år) å komme ut av, og som er ekstremt vanskelig å behandle.

Derfor skal Leponex være aller siste alternativ når alt annet er prøvd.

Andre som leser dette må ikke skremmes fra å bruke eller starte opp med Leponex, men det må gjøres i samarbeid med en psykiater som har fulgt en over lang tid, og som kjenner personen og sykdommen ut og inn.

Jeg har vært syk lenge og har prøvd mange medisiner, med varierende hell. Av de nyere sortene har jeg forsøkt Risperdal (som jeg vel nesten ble voldelig av/veldig mye angst for mennesker), Zeldox som ikke hadde særlig effekt, Zyprexa som jeg var konstant svimmel av......fikk ulvehunger nærmest i tillegg.

De gamle er vel de jeg har hatt best effekt av , men tunge bivirkninger. Ikke lett å fungere sånn i det daglige når man nærmest er sengeliggende / "subbende" /vondt i kroppen skjelvinger..

Syns det jeg tar nå har vært det beste så langt. Har ikke lyst til å slutte med seroxaten iallefall,for med den forsvant selvmordstankene jeg hadde hatt daglig i flere år.

Jeg syns denne legen her bruker de siste års innleggelser "mot meg". Men jeg forsøkte jo å forklare han at jeg likevel er bedre nå, selv med innleggelser. Ikke er de så hyppige som før og ikke så langvarige heller (noe jeg tror kommer av at de på sykehuset vet hva som funker for meg nå, skjerming nesten til jeg skal dra hjem).

Jeg vet ikke om han føler han må markere seg fra starten av eller hva. Jeg ble forferdelig lei meg da min forrige lege sa han kom til å slutte, mye fordi jeg fryktet noe ala dette her. Var så engstelig for denne nye, men ble beroliget da han hadde så mange års erfaring. Det føles så vanskelig å skulle gå dit igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939686
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har vært syk lenge og har prøvd mange medisiner, med varierende hell. Av de nyere sortene har jeg forsøkt Risperdal (som jeg vel nesten ble voldelig av/veldig mye angst for mennesker), Zeldox som ikke hadde særlig effekt, Zyprexa som jeg var konstant svimmel av......fikk ulvehunger nærmest i tillegg.

De gamle er vel de jeg har hatt best effekt av , men tunge bivirkninger. Ikke lett å fungere sånn i det daglige når man nærmest er sengeliggende / "subbende" /vondt i kroppen skjelvinger..

Syns det jeg tar nå har vært det beste så langt. Har ikke lyst til å slutte med seroxaten iallefall,for med den forsvant selvmordstankene jeg hadde hatt daglig i flere år.

Jeg syns denne legen her bruker de siste års innleggelser "mot meg". Men jeg forsøkte jo å forklare han at jeg likevel er bedre nå, selv med innleggelser. Ikke er de så hyppige som før og ikke så langvarige heller (noe jeg tror kommer av at de på sykehuset vet hva som funker for meg nå, skjerming nesten til jeg skal dra hjem).

Jeg vet ikke om han føler han må markere seg fra starten av eller hva. Jeg ble forferdelig lei meg da min forrige lege sa han kom til å slutte, mye fordi jeg fryktet noe ala dette her. Var så engstelig for denne nye, men ble beroliget da han hadde så mange års erfaring. Det føles så vanskelig å skulle gå dit igjen.

Jeg sier ikke at forslaget om Leponex var feil eller rett. Det avhenger bl.a. av diagnosen og sykehistorien hittil.

Det jeg reagerte på var at "den nye diagnosen" og forslaget om Leponex kom allerede etter første time. Slikt blir jeg skeptisk av.

Si til den nye at du ønsker å ta deg tid og at dere skal bli bedre kjent før dere tar slike alvorlige beslutninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-939830
Del på andre sider

Denne legen eier ikke livet ditt. Han har heller ikke fasiten eller den absolutte sannhet. Han er en lege og et menneske, ikke Gud den Allmektige.

Min tillit til en lege som oppfører seg slik ville vært pulverisert for alltid, enten det gjelder psykiatri eller somatikk.

Du har ingen lojalitetsforpliktelse til denne legen. Særlig med tanke på et møte med barnevernet kan det være greit å ta kontakt med din forrige lege. Barnevernet kan ha mye positivt å tilføre. Det behøver ikke bli en negativ opplevelse.

Ville det være en ide å ta kontakt med din fastlege snarest for å drøfte situasjonen med h*n.

Du har et reelt valg om du vil fortsette hos denne legen, eller be om en annen. Det ER fritt sykehusvalg, også innen psykiatrien.

Det som er viktig er at du får en lege som er både faglig dyktig og oppfører seg på en slik måte at du kan ha tillit til h*n. Hvis ikke vil ikke behandlingen kunne fungere.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-940356
Del på andre sider

Gjest mia-veronica

Denne legen eier ikke livet ditt. Han har heller ikke fasiten eller den absolutte sannhet. Han er en lege og et menneske, ikke Gud den Allmektige.

Min tillit til en lege som oppfører seg slik ville vært pulverisert for alltid, enten det gjelder psykiatri eller somatikk.

Du har ingen lojalitetsforpliktelse til denne legen. Særlig med tanke på et møte med barnevernet kan det være greit å ta kontakt med din forrige lege. Barnevernet kan ha mye positivt å tilføre. Det behøver ikke bli en negativ opplevelse.

Ville det være en ide å ta kontakt med din fastlege snarest for å drøfte situasjonen med h*n.

Du har et reelt valg om du vil fortsette hos denne legen, eller be om en annen. Det ER fritt sykehusvalg, også innen psykiatrien.

Det som er viktig er at du får en lege som er både faglig dyktig og oppfører seg på en slik måte at du kan ha tillit til h*n. Hvis ikke vil ikke behandlingen kunne fungere.

mvh

Takk for svar.

Nå har jeg fått det hele mer på avstand. Vi har bestemt oss for å se det hele an en stund. Få en "sekond opinion" fra en av de andre legene. Det går jo greit med de tablettene jeg tar nå, så det er jo ingen fare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-940428
Del på andre sider

Takk for svar.

Nå har jeg fått det hele mer på avstand. Vi har bestemt oss for å se det hele an en stund. Få en "sekond opinion" fra en av de andre legene. Det går jo greit med de tablettene jeg tar nå, så det er jo ingen fare.

Høres ut som en god løsning.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147742-leponex-nhd/#findComment-940573
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...