riem Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hei! Jeg ble operert for sprukken blindtarm 12. april. Infeksjonen ble kraftig (CRP 360 målt om morgenen som jeg ble operert kl. 20.00 om kvelden), og jeg fikk antibiotika rett i blodet og sener pillekur i til sammen 14 dager. Da jeg ble innlagt hadde jeg også blod i urinen (+3), noe jeg også hadde under graviditeten (fødte 11. sept.) men da bare 1+. Etter operasjonen var jeg i bra form de første par dagene, før jeg etterhvert ble helt utmattet, orket knapt snu meg i senga og hvilepuls på rundt 100 i en periode. Jeg er i mye bedre form nå, men har fortsatt dårlige dager, og forrige helg hadde jeg på ny ganske kraftige magesmerter, denne gang rett under ribbena, noe legen mente var virus el. en liten infeksjon - ingen feber. Smertene har gitt seg, men har de to siste nettene våknet ved 3 - 4 tida, svett og føler ubehag - svie under huden, liksom en brennende følelse. Kjente også dette i dagene med antibiotikabehandling, og trodde det kom av det. Jeg synes også at det har luktet ammoniakk av svetten min. Jeg har vært hos lege mange ganger etter infeksjonen, og time til utredning av urinveiene er bestilt, men det er lang ventetid. Jeg er bekymra for at det er noe alvorlig som kreft i nyrer el. blære eller at nyrefunksjonen er dårlig. Jeg tisser som normalt mht. mengde. Lurer på om slimhinnene er irriterte. Det var litt blod i trusa i dag tidlig fra en liten rift i skjeden, noe jeg ikke har opplevd før. Jeg føler også iblant svie i øyne og nese og altså under huden - dette siste er særlig om natten når jeg ligger. CRPen gikk fint ned etter infeksjonen, og 14 dager etter operasjonen var Hb 13,7 og blodsenkning 38. Gikk ned 5 kg under sykdomsperioden, har lagt på meg 1-2 igjen (168 cm, 56 - 57 kg).Har og har hatt en del håravfall, men jeg ammer så jeg har tenkt at det skyldes ammingen. Tror du det er grunn til å forlange utredning for urinveiene evt. generell utredning. Kan man fastslå sikkert gjennom blodprøver evt. kreft (f.eks. blodsenkning)? Kan antibiotikakuren ha forverret en evt. redusert nyrefunksjon? Hvilke symptomer har man ved redusert nyrefunksjon? Jeg har tidligere hatt nyrebekkenbetennelse (ca. 1990), svangerskapsforgiftning i 1994 og noen urinveisinfeksjoner, men ikke mange etter nyrebekkenbetennelsen. Blodtrykk er normalt - iallefall ikke for høyt. Apetitten er OK, men dagsformen varierer. Har vært frisk tidligere i vinter, men kan altså ha hatt blod i urinen helt siden svangerskapet.Bare en ting til: Har "oppdaget" noen "nye" bein like over halebeinet. Merker det godt når jeg setter meg i badekaret at disse stikker ut, det på høyre side er størst, men jeg regner med at dette er p.g.a. av jeg har mistet muskelmasse og gått ned i vekt, men i tunge stunder lurer jeg på om dette også kan være kreft. Lurer på hva jeg skal gjøre. Tror ikke fastlegen min tar symptomene på alvor, og føler at jeg ikke kan gå dit igjen med det første uten at det er noe "prekert". (Har ikke nemnt "beina" og svien under huden/slimhinnene og svetten for han). Har tre små barn og er bekymra for at det er noe alvorlig galt. I tillegg skal vi 14 dager til Syden i slutten av juni (forrige tur ble avlyst p.g.a. blindtarmoperasjonen...), så jeg skulle gjerne hatt avklart min helsetilstand før den tid slik at denne turen ikke ryker. Dette ble langt, men føler det nødvendig å få sagt alt til noen. Takknemlig for raskt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148098-problemer-etter-blindtarmoperasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Kan overhodet ikke tenke meg at "bena" du kjenner har noe med kreft å gjøre; har ikke hørt om dette i dette området. Det første jeg tenker på er om du kan ha fått skade i selve nyrevevet ( pyelonefritt) etter kraftig infeksjon og antibiotika-kur. Dette kan sees av erfarne leger på et såkalt urin-utsttryk der man ser etter spesielle celler i urinen. Kreft kan ikke sikkert utelukkes med blodprøver; det gir kun en usikker pekepinn. Plagene dine høres ikke ut som kreft; heller ikke sykdomsforløpet. Alt som har skjedd vil heller ikke gi økt fare for kreft-utvikling. Det er viktig at du holder jevnlig kontakt med fastlegen din. Blod i urinen skal alltid undersøkes. kanskje bør du henvises til urolog; særlig fordi du har hatt plager på urinveiene før; både infeksjonene og svangerskapsforgiftningen kan være belastende for nyrene.Normalt blodtrykk er et godt tegn; likeledes at det ikke er proteiner i urinen ( dette er vel undersøkt, samtidig med såkalt kreainin-nivå i blodet) Det er ikke uvanlig med mageknip etter sprukken blindtarm; noen ganger blir det arrvev som klemmer litt på tarmen. Blodsenkningen er litt høy ( mye høyere verdier sees ofte ved kreft). kanskje bør det vurderes om du skal ha en ny, litt lettere antibiotika-kur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148098-problemer-etter-blindtarmoperasjon/#findComment-942461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.