Gå til innhold

Åssen finne ut blodtypen min!


Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Anbefalte innlegg

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Ok, har bestemt meg for å bli sunn, sunnere enn sunnest...

Og har bestemt meg for å begynne på blodtypediett... i tillegg til Bailine (som funker som fy)

MEN jeg vet ikke blodtypen min lenger (husker ikke).

Prøvte å få vite det på helsestasjonen men iogmed at jeg ikke har barn har de ikke de opplysningene!?!

Jeg har kun hatt en operasjon, så kansje de vet det på sykehuset, men ringer man bare dit og sier at man vil vite blodtypen sin?

For på helsestasjonen sa de at dette ikke var så enkelt å skjekke lenger da laboratoriene ikke ser dette nødvendig og derfor vanskelig å få dem til å prioritere slike prøver (skjeønner jo dette da)...

Åssen gjør jeg dette enklest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

    6

  • fresja

    4

  • skorpionfisken

    4

Populære dager

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Fastlegen din har den sikkert i journalen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Fastlegen din har den sikkert i journalen din.

Nei han hadde ikke det, jeg har ringt å skjekket! har ikke hatt noe problemer der blod har vært innblandet for å si det slik.... å han hadde det ikke i journalen... :( kan jo ringe sykehuset der jeg var operert og spør en eller annen... men hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Fastlegen din kan ta en blodprøve.

Eller, du kan bli blodgiver :) Blodbanken har blodmangel nå, som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Fastlegen din kan ta en blodprøve.

Eller, du kan bli blodgiver :) Blodbanken har blodmangel nå, som alltid.

Han sa at labben ikke såg så snillt på slike prøver (merarbeid) og derfor blir de dyre og det tar tid før man får svar!:(

Jeg vet at helsekost selger sånne apparater, men måten på hvor mange ganger man kan teste sin egen blodtype... er ikke så glemsk;)

MEN på sykehuset har de det, men jeg blir sendt rundt hit og dit i telefonen og det går jo ikke når det er kun kontantkort man har på telefonen...

Alt i alt så har ikke jeg råd til å gå til lege betale 130 kr, 80 kr for en blodprøve og 395 for en slik test:)

Er student og blakk som rotta til klokkaren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Han sa at labben ikke såg så snillt på slike prøver (merarbeid) og derfor blir de dyre og det tar tid før man får svar!:(

Jeg vet at helsekost selger sånne apparater, men måten på hvor mange ganger man kan teste sin egen blodtype... er ikke så glemsk;)

MEN på sykehuset har de det, men jeg blir sendt rundt hit og dit i telefonen og det går jo ikke når det er kun kontantkort man har på telefonen...

Alt i alt så har ikke jeg råd til å gå til lege betale 130 kr, 80 kr for en blodprøve og 395 for en slik test:)

Er student og blakk som rotta til klokkaren:)

Si du vil sjekke jernlageret ditt da.

Men mener fortsatt du burde bli blodgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Si du vil sjekke jernlageret ditt da.

Men mener fortsatt du burde bli blodgiver.

Hva er kravene for å kunne blir blodgiver da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Bli blodgiver det er gratis. Du gjør en god gjerning. De deler ut gaver som takk. Og det er nødvendig, de trenger deg. Kontakt nærmeste sykehus/blodbank og meld deg. Du vil få en time kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Si du vil sjekke jernlageret ditt da.

Men mener fortsatt du burde bli blodgiver.

Ja det mener jeg og, men jeg får ikke:( fordi jeg ikke har hatt fast partner de siste 6 månder....

Sier de, og blodet mitt vil de vel gjerne ha... siden myggen ikke vil ha det... (har aldri hatt myggestikk:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Hva er kravene for å kunne blir blodgiver da?

Du må være over 18. Veie over 50 kilo. Være frisk og ikke være født i et u-land. Tror du må være født innenfor EU/EØS men det er mulig de godtar noen andre land også. Du må ikke ha bytta sexpartner de siste 6 månedene. Ikke ha eller hatt en blodsykdom (HIV/AIDS, hepatitt). Ikke bruke mange typer medisiner. Ikke være syk selv. I hovedsak er det dette jeg husker nå. Du får vite mer ved å kontakte blodbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Hva er kravene for å kunne blir blodgiver da?

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene.

- Følgende personer skal avstå fra blodgivning i 12 måneder:

6. Personer som har hatt ny seksualpartner.

7. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med blødere som har vært behandlet med blodprodukter.

8. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med person i gruppe 2 eller 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Du må være over 18. Veie over 50 kilo. Være frisk og ikke være født i et u-land. Tror du må være født innenfor EU/EØS men det er mulig de godtar noen andre land også. Du må ikke ha bytta sexpartner de siste 6 månedene. Ikke ha eller hatt en blodsykdom (HIV/AIDS, hepatitt). Ikke bruke mange typer medisiner. Ikke være syk selv. I hovedsak er det dette jeg husker nå. Du får vite mer ved å kontakte blodbanken.

eller lese her: http://www.blodbanken-oslo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Nei han hadde ikke det, jeg har ringt å skjekket! har ikke hatt noe problemer der blod har vært innblandet for å si det slik.... å han hadde det ikke i journalen... :( kan jo ringe sykehuset der jeg var operert og spør en eller annen... men hvem?

spør dine foreldre? Det er jo genetisk, det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

spør dine foreldre? Det er jo genetisk, det der.

Min mor hadde AB- og min far hadde O om jeg ikke husker feil... dessuten så lever ikke de lenger så det er litt vanskeligt å spørr dem.

Dessuten arver man bare ene og ikke begge... eller gjør man det, da har jeg ABO- og det finnes vel ikke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Min mor hadde AB- og min far hadde O om jeg ikke husker feil... dessuten så lever ikke de lenger så det er litt vanskeligt å spørr dem.

Dessuten arver man bare ene og ikke begge... eller gjør man det, da har jeg ABO- og det finnes vel ikke...?

Det var dette med disse resessive (?) genene og det der, da. Som jeg helt sikkert burde huske fra naturfagen på videregående, men det gjør jeg ikke..ABO- finner iallfall ikke, såpass vet jeg ;) Kanskje du kan søke på nett og finne ut 'reglene' for arv av blodtype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Det var dette med disse resessive (?) genene og det der, da. Som jeg helt sikkert burde huske fra naturfagen på videregående, men det gjør jeg ikke..ABO- finner iallfall ikke, såpass vet jeg ;) Kanskje du kan søke på nett og finne ut 'reglene' for arv av blodtype?

Tror jeg bare følger rådet til Papirtiger her, og later som om jeg har jernmangel og får legen til å ta det på meg... han ville ikke teste blodet mitt!?! merkelige greier...

Åssen type blod liker myggen da? De skyr meg som pesten, de flyr milevis unna:)) kan det ha noe å si på åssen blodtype jeg har (søtt/surt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han hadde ikke det, jeg har ringt å skjekket! har ikke hatt noe problemer der blod har vært innblandet for å si det slik.... å han hadde det ikke i journalen... :( kan jo ringe sykehuset der jeg var operert og spør en eller annen... men hvem?

Jeg spurte en gang jeg var innlagt på sykehus (har glemt om det var i forbindelse med fødsel eller operasjon), men fikk ikke noe svar. Vet ikke om de glemte det, eller ikke ville svare.

Jeg har hørt at nå har fastlegen registrert opplysninger om oss på data, så jeg får tyvtitte på skjermen om jeg manner meg opp til å bestille time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Tror jeg bare følger rådet til Papirtiger her, og later som om jeg har jernmangel og får legen til å ta det på meg... han ville ikke teste blodet mitt!?! merkelige greier...

Åssen type blod liker myggen da? De skyr meg som pesten, de flyr milevis unna:)) kan det ha noe å si på åssen blodtype jeg har (søtt/surt)?

Det var en overskrift i en av tabloidavisene for noen år siden at mygg tiltrekkes av "sexy" mennesker, altså at de gikk etter noen spesielle hormoner i kroppen. Men man skal vel ta det med en klype salt ;) Tror neppe myggen bryr seg om blodtypen, men det kan kanskje være noe i den søtt/surt-teorien?

Får håpe de på lab'en gidder å sjekke blodtypen samtidig som de sjekker om du har jernmangel, da..dyrt blir det jo uansett :/ Men om blodtypedietten faktisk funker, så er det jo en investering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunn, sunnere, sunnest

Jeg spurte en gang jeg var innlagt på sykehus (har glemt om det var i forbindelse med fødsel eller operasjon), men fikk ikke noe svar. Vet ikke om de glemte det, eller ikke ville svare.

Jeg har hørt at nå har fastlegen registrert opplysninger om oss på data, så jeg får tyvtitte på skjermen om jeg manner meg opp til å bestille time.

Han var inn å kikka skjønner du, og siden jeg er så gammel *S* (ikke sååå gammel) så har de ikke de opplysningene inne... om jeg da ikke har barn.... Må jeg virkelig få et for å få vite det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde AB- og min far hadde O om jeg ikke husker feil... dessuten så lever ikke de lenger så det er litt vanskeligt å spørr dem.

Dessuten arver man bare ene og ikke begge... eller gjør man det, da har jeg ABO- og det finnes vel ikke...?

Ser ikke ut til at AB0 finnes. Vi har disse:

A 49 %

O 39 %

B 8 %

AB 4 %

Dessuten er 85% av oss Rh+, 15% er Rh-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...