Gå til innhold

Sceneskrekk


jonak13

Anbefalte innlegg

Ser at VISKEN eller INDERAL kan hjelpe. Jeg har et yrke hvor jeg til tider må "stå fram" i forsamlinger. Gruer meg lenge i forveien, har opplevd å få den store skjelven flere ganger. Liker ikke å være i fokus foran en mengde folk. Hvilken medisin anbefales? Bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petriks

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

  • Bugge1365380662

    2

  • jonak13

    2

Dette kan du ikke mene seriøst at du har tenkt å ta medisin for.

Har det på samme måte selv,og jeg tror at dette er ganske normalt og noe som kan trenes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been done

Dette kan du ikke mene seriøst at du har tenkt å ta medisin for.

Har det på samme måte selv,og jeg tror at dette er ganske normalt og noe som kan trenes opp.

Da har du ikke mye peiling på hvor lammende dette kan være for dem som er alvorlig plaget. Mange tar medisiner for dette. Det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke mye peiling på hvor lammende dette kan være for dem som er alvorlig plaget. Mange tar medisiner for dette. Det er helt normalt.

Nei vel mulig det,men jeg sier jo at jeg har det på samme måte selv.

Skulle en gang holde et kurs for mange mennesker og jeg hadde også den store skjelven og grudde meg i lang tid.

Men det får da være grenser for hva man skal ta medisiner for.

Jeg mener at enten får man trene på slike situasjoner,ellers så får man heller unngå slike situasjoner å heller finne seg en annen jobb.

Det er mange ting man kan være redd for.Alle har vi vel et eller annet som gjør oss lammet.

Jeg har f.eks høydeskrekk,og begynner nesten grine bare ved tanken på å skulle hoppe i fallskjerm. Det vil si at jeg holder meg unna den slags aktiviteter. Jeg tar ikke medisiner for så å hoppe i fallskjerm.

Fordi jeg kan leve et godt liv uten.Jeg har alt for stor respekt for de som

virkelig sliter til å gjøre det til et stort problem i mitt liv.

Hadde jeg derimot blitt lammet ved tanken på å ta en tur i butikken,hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guert

Nei vel mulig det,men jeg sier jo at jeg har det på samme måte selv.

Skulle en gang holde et kurs for mange mennesker og jeg hadde også den store skjelven og grudde meg i lang tid.

Men det får da være grenser for hva man skal ta medisiner for.

Jeg mener at enten får man trene på slike situasjoner,ellers så får man heller unngå slike situasjoner å heller finne seg en annen jobb.

Det er mange ting man kan være redd for.Alle har vi vel et eller annet som gjør oss lammet.

Jeg har f.eks høydeskrekk,og begynner nesten grine bare ved tanken på å skulle hoppe i fallskjerm. Det vil si at jeg holder meg unna den slags aktiviteter. Jeg tar ikke medisiner for så å hoppe i fallskjerm.

Fordi jeg kan leve et godt liv uten.Jeg har alt for stor respekt for de som

virkelig sliter til å gjøre det til et stort problem i mitt liv.

Hadde jeg derimot blitt lammet ved tanken på å ta en tur i butikken,hadde det vært noe annet.

Nå er det litt forskjell å gå på jobb for å tene penger, enn hva det er å hoppe i fallskjerm.

Hva viss du måtte hoppe i fallskjerm hver dag, eller innskriveren er lærer?

Du overforenkler noe voldsomt, jeg ser ingen problemer med jonak13 tar et eller annet før han skal holde foredrag e.l. Det er litt for jævlig å slutte jobben p.g.a av et foredrag i halvåret eller to, viss han ellers trives i jobben og synes den er grei.

Det er rimelig enkelt og uforpliktende og gi råd om å bare ta seg sammen, eller bytte jobb.

Problemet er først tilstede viss han må holde slike foredrag hver dag.

Det er i slike tilfeller hvor avhengighetsfaren er liten at man kan bruke stesolid, valium eller vival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt forskjell å gå på jobb for å tene penger, enn hva det er å hoppe i fallskjerm.

Hva viss du måtte hoppe i fallskjerm hver dag, eller innskriveren er lærer?

Du overforenkler noe voldsomt, jeg ser ingen problemer med jonak13 tar et eller annet før han skal holde foredrag e.l. Det er litt for jævlig å slutte jobben p.g.a av et foredrag i halvåret eller to, viss han ellers trives i jobben og synes den er grei.

Det er rimelig enkelt og uforpliktende og gi råd om å bare ta seg sammen, eller bytte jobb.

Problemet er først tilstede viss han må holde slike foredrag hver dag.

Det er i slike tilfeller hvor avhengighetsfaren er liten at man kan bruke stesolid, valium eller vival.

Jammen synes du ikke det er bedre å heller gå på et kurs da, og heller trene seg opp i slike situasjoner? Jeg vet at det finnes slike kurs.

Og jeg tror det er veldig mange som lider akkurat av dette.

Det er ikke rart at det blir fler og fler pillemisbrukere i Norge,hvis man skal ta piller for noe slikt.

En pille nå og da, kan lett utvikle seg til en pille tett og ofte.

Det får da være måte på å skulle sykeliggjøre friske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Guert

Jammen synes du ikke det er bedre å heller gå på et kurs da, og heller trene seg opp i slike situasjoner? Jeg vet at det finnes slike kurs.

Og jeg tror det er veldig mange som lider akkurat av dette.

Det er ikke rart at det blir fler og fler pillemisbrukere i Norge,hvis man skal ta piller for noe slikt.

En pille nå og da, kan lett utvikle seg til en pille tett og ofte.

Det får da være måte på å skulle sykeliggjøre friske folk.

fobi er en sykdom, det er også sosial angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fobi er en sykdom, det er også sosial angst.

Javel,hvis det å ha skrekk for å tale til en stor forsamling er sosialangst og en sykdom,så er jeg syk.

Og hvis det å ha høydeskrekk er en sykdom, ja så er jeg syk.

Det visste jeg ikke. Takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvordan det er

Javel,hvis det å ha skrekk for å tale til en stor forsamling er sosialangst og en sykdom,så er jeg syk.

Og hvis det å ha høydeskrekk er en sykdom, ja så er jeg syk.

Det visste jeg ikke. Takk for opplysningen.

Jeg mener ikke at man kan kalle skrekk for å snakke i store forsamlinger for sosial fobi, sykelig eller lignende, men jeg ser likevel ikke noe galt i å benytte medisin mot dette noen få ganger hvis det kan hjelpe. Det er som med hodepinetabletter, noen ganger benytter man det mot hodepine uten at man feiler noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guert

Javel,hvis det å ha skrekk for å tale til en stor forsamling er sosialangst og en sykdom,så er jeg syk.

Og hvis det å ha høydeskrekk er en sykdom, ja så er jeg syk.

Det visste jeg ikke. Takk for opplysningen.

Det er graden av hemming og hver enkelts opplevelse av den som avgjør om det er sykdom eller ikke.

jonak13 opplever sitt problem som innskrenkkende på livskvaliteten, da kan man med rette kalle det for en sykdom. Da er fobi eller sosial angst nærliggende.

På samme måte som det er et personlighettrekk å bli sarkastisk og barnslig når andre har andre meninger enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guert

Jeg mener ikke at man kan kalle skrekk for å snakke i store forsamlinger for sosial fobi, sykelig eller lignende, men jeg ser likevel ikke noe galt i å benytte medisin mot dette noen få ganger hvis det kan hjelpe. Det er som med hodepinetabletter, noen ganger benytter man det mot hodepine uten at man feiler noe spesielt.

enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er graden av hemming og hver enkelts opplevelse av den som avgjør om det er sykdom eller ikke.

jonak13 opplever sitt problem som innskrenkkende på livskvaliteten, da kan man med rette kalle det for en sykdom. Da er fobi eller sosial angst nærliggende.

På samme måte som det er et personlighettrekk å bli sarkastisk og barnslig når andre har andre meninger enn seg selv.

Var ikke meningen å være sarkastisk. Beklager at du oppfattet det slik.

Du har selvfølgelig lov til å være uenig med meg,ellers blir det ingen diskusjon.

Men jeg mener altså at det å gjøre sceneskrekk til en sykdom,blir for meg å krisemaximere noe voldsomt.

Ja, jeg kan se at det er et problem,på lik linje med mange andre problemer.

Men jeg kan ikke se at problemet skulle være så stort at det skulle være nødvendig med piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at man kan kalle skrekk for å snakke i store forsamlinger for sosial fobi, sykelig eller lignende, men jeg ser likevel ikke noe galt i å benytte medisin mot dette noen få ganger hvis det kan hjelpe. Det er som med hodepinetabletter, noen ganger benytter man det mot hodepine uten at man feiler noe spesielt.

Så du mener at det ikke er verre enn å ta en paraset i ny og ne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hvordan det er

Så du mener at det ikke er verre enn å ta en paraset i ny og ne?

I prinsippet ikke. Men pga. avhenghighetsfaren er det selvsagt bra at beroligende medisiner er reseptbelagt. Kan virkelig ikke se noe galt i å benytte f.eks. Vival tre-fire ganger i året ved svært stressfylte situasjoner hvis det kan avhjelpe. Og hva er alternativet? At man avstår fra å holde f.eks. foredrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet ikke. Men pga. avhenghighetsfaren er det selvsagt bra at beroligende medisiner er reseptbelagt. Kan virkelig ikke se noe galt i å benytte f.eks. Vival tre-fire ganger i året ved svært stressfylte situasjoner hvis det kan avhjelpe. Og hva er alternativet? At man avstår fra å holde f.eks. foredrag?

Ja men tror du ikke en 3-4 ganger i året lett kan utvikle seg til flere ganger i året?

Hvis man har god erfaring den første gangen,så kan det kanskje være enkelt å ty til andre ganger man også føler seg nervøs eller gruer seg til noe.Forran en examen, forran et tannlegebesøk osv osv.

Jeg forsto det slik at jonak13 har greid å utføre jobben sin til tross for den store skjelven.Jo mer han øver seg,jo bedre vil det gå vil jeg tro.

Du spør hva alternativet er.

I dette tilfellet og fortsette med det han gjør. Øve seg.

Han har greid å gjennomføre det.

Jeg mener ikke det samme som Guert, at hvis en lærer gruer seg til å gå på jobb,så kan ha ta piller. Da blir det å ta piller hver dag da.

Er det ikke da bedre å finne en jobb,som gjør at han slipper det?

Har lest et eller annet sted at pillemisbruket er stort i Norge.

Da mener jeg legene får skrive ut beroligende til de som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erfaring lærer

Javel,hvis det å ha skrekk for å tale til en stor forsamling er sosialangst og en sykdom,så er jeg syk.

Og hvis det å ha høydeskrekk er en sykdom, ja så er jeg syk.

Det visste jeg ikke. Takk for opplysningen.

Du må være rimelig syk i hodet også siden du bagatelliserer og fornekter det å ha en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være rimelig syk i hodet også siden du bagatelliserer og fornekter det å ha en psykisk lidelse.

Oj oj, du har misforstått meg.

Vi har ikke diskutert folk med psykiske lidelser i det hele tatt her.

Folk med psykiske lidelser trenger helt sikkert medisiner enten de er lærere eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Ja men tror du ikke en 3-4 ganger i året lett kan utvikle seg til flere ganger i året?

Hvis man har god erfaring den første gangen,så kan det kanskje være enkelt å ty til andre ganger man også føler seg nervøs eller gruer seg til noe.Forran en examen, forran et tannlegebesøk osv osv.

Jeg forsto det slik at jonak13 har greid å utføre jobben sin til tross for den store skjelven.Jo mer han øver seg,jo bedre vil det gå vil jeg tro.

Du spør hva alternativet er.

I dette tilfellet og fortsette med det han gjør. Øve seg.

Han har greid å gjennomføre det.

Jeg mener ikke det samme som Guert, at hvis en lærer gruer seg til å gå på jobb,så kan ha ta piller. Da blir det å ta piller hver dag da.

Er det ikke da bedre å finne en jobb,som gjør at han slipper det?

Har lest et eller annet sted at pillemisbruket er stort i Norge.

Da mener jeg legene får skrive ut beroligende til de som virkelig trenger det.

Eller kanskje han finner ut at det var jo ikke så ille.Neste gang kan jeg klare det med en halv tablett.Folk er forskjellige.Misbruket er formidabelt,og det er et stort problem.Men beroligende kan også brukes uten at det blir misbruk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje han finner ut at det var jo ikke så ille.Neste gang kan jeg klare det med en halv tablett.Folk er forskjellige.Misbruket er formidabelt,og det er et stort problem.Men beroligende kan også brukes uten at det blir misbruk av det.

Selvfølgelig.

Det er jeg enig i.

Men synes du det er verdt å ta den sjangsen i jonak13 sitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne diskusjonen. Tror du kjære Wita at alle som tar en beroligende i visse situasjoner er potensielle misbrukere? Antar de aller fleste som eks.Jonak13 og de som føler skrekken så sterkt at de benytter litt "hjelp" av og til er høyst oppegående mennesker og kan ta ansvar selv. Måtte bare gi en utblåsing.......

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...