Gå til innhold

Hva er den grundigste testen på diabetes?

Anbefalte innlegg

Gjest svimete

Jeg har en del plager som minner faretruende på diabetes.

Tisser ofte, kronisk soppinfeksjon, reagerer overdrevent på sukker, må være mer nøye på å spise regelmessig enn de fleste, vekttap, perioder med tungpust, trøtt og slapp.

Har hatt en virusinfeksjon (kyssesyke)nylig som er av en karakter som gjerne setter fart i sykdommer som ligger latent... I den forbindelse har jeg hatt anfall med hvitt belegg i munnen, galloperende hjerte, tørst, tisser i ett, tendenser til kramper osv.

Jeg har ikke hatt noen blodprøver som har vært "ille nok" til at helsepersonell har reagert.

Det tok imidlertid lang tid før jeg fikk tatt blodprøve på fastende hjerte og fikk da vite at de andre prøvene jeg tidligere har tatt ikke sier så mye...

Urinprøver har det ikke blitt tatt...Det er vel vanlig å samtidig både se på urin og serum? Hva bør jeg be om at urinen sjekkes for? Sukker, proteiner, ketoner...??

Mener også at det finnes en prøveform der du må oppholde deg på laboratoriet en stund fordi du skal ta både før og etter inntak av mat. Har jeg rett? Hva heter den testen? Er den mer sikker?

Andre tips til meg om hvordan få undersøkt dette på grundigste måte?

På forhånd tusen takk for hjelpen og ha en fin St.hans feiring!! :)

Fortsetter under...

Gjest syple

Det er sikkert glukosebelastning du tenker på når du sier du må være på lab.en ei tid.Du får ta med ei prøve til legen, eller skaffe deg en boks med stix som kan vise både ph, sukker, muligens ketoner, hvite blodceller, graviditet, nitritt, blod - det meste. Men hvis det skulle være utslag på noe, er det lurt å ta urin til legen så de kan undersøke det nærmere, hvordan er det du reagerer når du sier at du ikke toler sukker så godt?

Gjest svimete

Det er sikkert glukosebelastning du tenker på når du sier du må være på lab.en ei tid.Du får ta med ei prøve til legen, eller skaffe deg en boks med stix som kan vise både ph, sukker, muligens ketoner, hvite blodceller, graviditet, nitritt, blod - det meste. Men hvis det skulle være utslag på noe, er det lurt å ta urin til legen så de kan undersøke det nærmere, hvordan er det du reagerer når du sier at du ikke toler sukker så godt?

Hei,

takk for hjelp! Vet du hva boksen med stiks heter, koster og om jeg får den reseptfritt?

Gjest syple

Hei,

takk for hjelp! Vet du hva boksen med stiks heter, koster og om jeg får den reseptfritt?

Aner ikke hva den koster, men trur absolutt at du kan få den reseptfritt. Det mest vanlige er vel dog å levere prøve på legesenteret, eller til hjemmesykepleie om de er inne i bildet, og så tar de videre prøve, gjerne føst stix, og dersom der er utslag tar men gjerne ny prøve som man sender til dyrkning (hvis det er mistanke om infeksjon) eller man gjør andre videre u.s., f.e. blodprøver hvis det viser seg å være sukker i urinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...