Gå til innhold

Svigerfamilie...

Gjest på besøk i 4 uker....

Anbefalte innlegg

Skrevet

*sukk*

1. Svigerinnas kommentar når vi møtes (det er sjelden): Næmmen,nå har du vel gått ned i vekt? Du ser tynnere ut!

Hva slags kommentar er det da????!!! Jeg har _ikke_ gått ned i vekt, og - ja - jeg _vet_ at jeg er for tykk men du trenger vel ikke å gni det inn _hver_ gang vi møtes?????

2. Farmor møter sitt barnebarns kjærste for første gang. Når de går litt unna kommer kommentaren: "Oj, _han_ hadde anlegg for å legge på seg!

??????!!! Går det an? Anlegg for å legge på seg? Hva slags kommentar er det?

3. Niese på 21(!) år sitter ved bursdagsbordet for å feire søstra si, mor har bakt kake. "Håper du har lagd noe som _jeg_ kan spise! Jeg _liker_ ikke bløtkake! *sutre og klage* 21 år! Grow up!

Takk for oppmerksomheten.

Skrevet

Den første kommentaren var sikkert bare ment som et komliment.

Den andre var stygg.

Den tredje forstår jeg ikke helt hvordan du kan ta inn over deg. Det har da ikke noe med deg å gjøre og heller ikke noe med angst for å bli tykk å gjøre.

Jeg likte heller ikke bløtkake da jeg var 21 år. Var ikke noe glad i kake i det hele tatt faktisk.

Tynn som jeg var så fikk jeg selvfølgelig høre det.

Du kan da bare spise du som er så tynn.Du slanker deg vel ikke?

At jeg spiste sjokolade og drakk brus isteden,var det visst ingen som la merke til.

Skrevet

Min tolkning:

1. Det var et kompliment. Selv om du ikke har gått ned i vekt, syntes hun at du så bra ut, og hun trodde antageligvis at du hadde gått ned. Det var ment hyggelig.

2. Farmor som har et barnebarn som er stor nok til å ha kjæreste er sikkert ganske gammel. Gamle folk sier det utroligste og har meninger om alt, særlig til/om nærmeste familie (jf.prinsessa i brasil). De må overhøres med et overbærende smil. (men det var en skikkelig teit kommentar!) Min erfaring er at farmødre gjerne komenterer hudfarge, klesstil og gud vet hva. Himl med øya og svar henne noe med at det spiller da ingen rolle eller du er uenig el.

3. Niese er litt barnslig/uoppdragen og oppfører seg dårlig, men det var vel hennes egen søsters feiring, og innen nærmeste familie er man ikke så nøye på det. Forhåpentligvis sier hun ikke slikt hvis hun får servert kake hos fremmede. Hvis mor ble lei seg og såra, var det ufyselig sagt, hvis mor kjenner dattra si og vet utmerket godt at hun ikke spiser bløtkake, og ikke bryr seg om det, er det helt ok.

Ikke tenk for mye på dette, hvis du har vært sammen med svigerfamilien i FIRE uker, syns jeg du skal være glad oppsummeringen ikke ble verre. Tenk "pytt sann, dem om det" og ha en fortsatt god sommer.

Hilsen

Skrevet

Du har min fulle medfølelse!

Jeg ville ha irritert meg skikkelig over nr. 3. Det er en ærlig sak å ikke klare smaken av bløtkake, men replikken tilhører en 6-åring. Det er uhøflig og barnslig å forkynne høyt og tydelig at "dette liker jeg ikke" når man er på besøk.

Skrevet

Den første kommentaren var sikkert bare ment som et komliment.

Den andre var stygg.

Den tredje forstår jeg ikke helt hvordan du kan ta inn over deg. Det har da ikke noe med deg å gjøre og heller ikke noe med angst for å bli tykk å gjøre.

Jeg likte heller ikke bløtkake da jeg var 21 år. Var ikke noe glad i kake i det hele tatt faktisk.

Tynn som jeg var så fikk jeg selvfølgelig høre det.

Du kan da bare spise du som er så tynn.Du slanker deg vel ikke?

At jeg spiste sjokolade og drakk brus isteden,var det visst ingen som la merke til.

hehe nei nå misforstod du her! Det bryr ikke meg at hun ikke spiser bløtkake (eller fisk eller noe med melk i eller pizza med noe annet enn paprika på eller pasta med noe annet enn ketchup på eller noe annet enn en halv brødskive med smør til frokost osv). Men det som virkelig plager meg er at hun syter og klager _kontinuerlig_ fra hun kommer til hun går! Hun oppfører seg rett og slett som en "sulking teenager" av verste sort, som 21-åring. blir hun noengang voksen?? Tenker jeg da.

Men stakkar, hun har det vel ikke så greit med seg selv heller.

Skrevet

Min tolkning:

1. Det var et kompliment. Selv om du ikke har gått ned i vekt, syntes hun at du så bra ut, og hun trodde antageligvis at du hadde gått ned. Det var ment hyggelig.

2. Farmor som har et barnebarn som er stor nok til å ha kjæreste er sikkert ganske gammel. Gamle folk sier det utroligste og har meninger om alt, særlig til/om nærmeste familie (jf.prinsessa i brasil). De må overhøres med et overbærende smil. (men det var en skikkelig teit kommentar!) Min erfaring er at farmødre gjerne komenterer hudfarge, klesstil og gud vet hva. Himl med øya og svar henne noe med at det spiller da ingen rolle eller du er uenig el.

3. Niese er litt barnslig/uoppdragen og oppfører seg dårlig, men det var vel hennes egen søsters feiring, og innen nærmeste familie er man ikke så nøye på det. Forhåpentligvis sier hun ikke slikt hvis hun får servert kake hos fremmede. Hvis mor ble lei seg og såra, var det ufyselig sagt, hvis mor kjenner dattra si og vet utmerket godt at hun ikke spiser bløtkake, og ikke bryr seg om det, er det helt ok.

Ikke tenk for mye på dette, hvis du har vært sammen med svigerfamilien i FIRE uker, syns jeg du skal være glad oppsummeringen ikke ble verre. Tenk "pytt sann, dem om det" og ha en fortsatt god sommer.

Hilsen

pyttsann - pyttsann - pyttsan, tenker jeg nå.

Oppsummeringen var etter 2 (to) dager, så jeg har litt igjen å leve med ;-)

Men jeg er i utgangspunktet en pragmatiker, så det skal vel gå på et vis!

Skrevet

Du har min fulle medfølelse!

Jeg ville ha irritert meg skikkelig over nr. 3. Det er en ærlig sak å ikke klare smaken av bløtkake, men replikken tilhører en 6-åring. Det er uhøflig og barnslig å forkynne høyt og tydelig at "dette liker jeg ikke" når man er på besøk.

:-)

takk

Skrevet

hehe nei nå misforstod du her! Det bryr ikke meg at hun ikke spiser bløtkake (eller fisk eller noe med melk i eller pizza med noe annet enn paprika på eller pasta med noe annet enn ketchup på eller noe annet enn en halv brødskive med smør til frokost osv). Men det som virkelig plager meg er at hun syter og klager _kontinuerlig_ fra hun kommer til hun går! Hun oppfører seg rett og slett som en "sulking teenager" av verste sort, som 21-åring. blir hun noengang voksen?? Tenker jeg da.

Å ja,da blir det noe annet.

Høres slitsomt ut det ja.

Bortskjemt kanskje?

mariaflyfly
Skrevet

4 uker??? Å fy faen! Glad jeg ikke er i dine sko... Du har min dypeste medfølelse og fulle sympati.

Skrevet

pyttsann - pyttsann - pyttsan, tenker jeg nå.

Oppsummeringen var etter 2 (to) dager, så jeg har litt igjen å leve med ;-)

Men jeg er i utgangspunktet en pragmatiker, så det skal vel gå på et vis!

vræl, fy så lenge. Svigerfamilien din høres veldig opphengt ut i en ting... legge på seg/gått ned , blablabla.

Hater sånt preik. Er vel litt annet her i verden å prate om vel!

Hun niesen din hørtes ut som en trassunge. Litt opposisjonell og umoden kanskje? Eller kanskje kraftig provosert over familiebesøk hun ogå? *lol*

Er dette 4 ukers svigers greia frivillig? Håper du har annen ferie til gode også!!

Gjest altfor lenge..
Skrevet

Mine var her fire dager.. det var fire dager for mye!!!! Jeg gråt da de reiste, utslitt. Babyen var liten, de ryddet ikke etter seg eller noe.

Gjest mistera
Skrevet

Huff.... nå priser jeg meg litt lykkelig over å være enslig og ikke ha svigerfamilie:) skjønner at dette kan ikke bli enkelt:(

Den første kommentaren om slankingen har jeg fått nok ganger til å vite hvor sårende dette er ( spessielt om man ikke har slanket seg, da tenker man, Å ja åssen mener hun at jeg så ut sist da?) Det er mange som FØLER at dette er noe de MÅ si til en overvektig person hver en JÆ.... gang man møtes:( også lar de være med å kommentere noe de gangene kiloene FAKTISK har rast av...

Gamle damer og menn, gjør og sier det de har lyst til;)

Og hun niesen, ja hun er vel bare sånn da.... somme av desse 21åringene er fulle i hormoner (som jeg kaller det) fordi de ikke helt har skjønnt åssen det er å ha titelen voksen, når de ikke er det, men må være det i noen få samenhenger!

Håper du bærer over med dem, og brenner av om de går deg alt for mye på nervene... dessuten er jo DOL god å ha til å få litt utbrudd på...

Lykke til:)

Skrevet

Takk for oppmuntrende svar! Det er greit å blåse ut litt, og når jeg nå ikke frekventerer no.alt.frustrasjoner lenger så er det ikke så mange steder å gjøre det. Kan liksom ikke si så mye til gubben heller, det er jo hans familie :-)

Skrevet

Takk for oppmuntrende svar! Det er greit å blåse ut litt, og når jeg nå ikke frekventerer no.alt.frustrasjoner lenger så er det ikke så mange steder å gjøre det. Kan liksom ikke si så mye til gubben heller, det er jo hans familie :-)

og for å ikke forvirre så var det jeg som signerte med

• 1 måned senere...
Skrevet

Dette hørtes jammen gøy ut! :o)

Var det 4 uker du sa?

Har du gjort noe galt i tidligere liv eller noe, siden du må gjennom dette?

Mitt råd er å møte dem på direkten. Prøv å være klar i hodet og svar med en gang på sånt uønsket fjas om andres vekt og ekkel mat osv.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...