Gå til innhold

Hvorfor blir noen mennesker behandlet dårlig?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke bare leve resten av sitt liv med en hund eller noe så slipper man alt dette tullet til mennesker?

God idé, vil du prøve det selv så vi har en rollemodell å lære av?

Videoannonse
Annonse
Everybody
Skrevet
psykedeliker skrev (37 minutter siden):

God idé, vil du prøve det selv så vi har en rollemodell å lære av?

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette syns jeg var en god ide. Noen ganger hjelper det å få satt ord på tankene og skrive de ned. Å få luftet litt av det en går og baler med oppi hodet. 

Anonymkode: d78dc...567

Enig. Det er fint å kunne lire av seg når en føler for det uten at det blir spam. Det er et lite "samfunn" på dagbokforumet. Men TS skriver jo aldri med nick så spørs om hun har nok innlegg til å få tilgang til den delen av forumet. 

Everybody
Skrevet

Hvis man er for snill så utstråler du til andre at de kan gjøre som de vil med deg fordi det ikke får noe konsekvenser. Du konfronterer dem ikke, du sier ikke ifra, du fortsetter å være snill. Da vil mange være slem fordi det ikke får noe konsekvenser. Jeg vet ikke hvorfor mennesker ble skapt slik men det er nå altså slik det er.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (10 minutter siden):

Hvis man er for snill så utstråler du til andre at de kan gjøre som de vil med deg fordi det ikke får noe konsekvenser. Du konfronterer dem ikke, du sier ikke ifra, du fortsetter å være snill. Da vil mange være slem fordi det ikke får noe konsekvenser. Jeg vet ikke hvorfor mennesker ble skapt slik men det er nå altså slik det er.

Ja, så istedenfor å tenke at den personen er så snill/grei er det motsatt de utnytter. 

Samme med dem som alltid tar initiativ. Istedenfor å tenke nå er det min tur nei det gjør de ikke. 

Anonymkode: 3f57d...12a

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, så istedenfor å tenke at den personen er så snill/grei er det motsatt de utnytter. 

Samme med dem som alltid tar initiativ. Istedenfor å tenke nå er det min tur nei det gjør de ikke. 

Ja mange mennesker tenker mest på seg selv. Hvis de ser at de kan få noe ut av en person i form av tjenester eller goder og det er lett for dem å få dette så er det mange som går all-in.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (7 minutter siden):

Ja mange mennesker tenker mest på seg selv. Hvis de ser at de kan få noe ut av en person i form av tjenester eller goder og det er lett for dem å få dette så er det mange som går all-in.

Ja, dessverre! Ser mye av det! Og det går ikke ut over dem. Forstår ikke at noen kan. Kyniske! 

AnonymBruker
Skrevet

Undres også mer på hva grunnen er til det? 

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Undres også mer på hva grunnen er til det? 

Ok, med litt hjelp av chat gpt ble jeg litt klokere på dette:

I evolusjonspsykologi handler mye om overlevelse og reproduksjon. Gjennom historien har individer som klarte å skaffe seg ressurser, spare energi og få hjelp fra andre hatt større sjanse for å overleve og føre genene sine videre. Over tid har dette formet hvordan mennesker tenker og handler i sosiale situasjoner.

En enkel regel som ofte har lønnet seg, er derfor: Hvis man kan få noe med lav kostnad, så gjør man det. Dette trenger ikke å være en bevisst eller kalkulert tanke. For de fleste skjer det mer automatisk, som en slags innebygd tendens til å utnytte muligheter når de oppstår.

Det betyr ikke nødvendigvis at mennesker aktivt prøver å utnytte andre eller ønsker å være egoistiske. Men i situasjoner der det er lett å få noe uten motstand eller konsekvenser, vil mange naturlig bevege seg i den retningen. Dette er en del av de grunnleggende mekanismene som har utviklet seg gjennom evolusjonen, og som fortsatt påvirker hvordan vi forholder oss til hverandre i dag.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (14 timer siden):

Ok, med litt hjelp av chat gpt ble jeg litt klokere på dette:

I evolusjonspsykologi handler mye om overlevelse og reproduksjon. Gjennom historien har individer som klarte å skaffe seg ressurser, spare energi og få hjelp fra andre hatt større sjanse for å overleve og føre genene sine videre. Over tid har dette formet hvordan mennesker tenker og handler i sosiale situasjoner.

En enkel regel som ofte har lønnet seg, er derfor: Hvis man kan få noe med lav kostnad, så gjør man det. Dette trenger ikke å være en bevisst eller kalkulert tanke. For de fleste skjer det mer automatisk, som en slags innebygd tendens til å utnytte muligheter når de oppstår.

Det betyr ikke nødvendigvis at mennesker aktivt prøver å utnytte andre eller ønsker å være egoistiske. Men i situasjoner der det er lett å få noe uten motstand eller konsekvenser, vil mange naturlig bevege seg i den retningen. Dette er en del av de grunnleggende mekanismene som har utviklet seg gjennom evolusjonen, og som fortsatt påvirker hvordan vi forholder oss til hverandre i dag.

Det stemmer helt sikkert, men det burde slått inn moral og medmenneskelighet. Men det gjør det ikke. Det graves til seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2026 den 21.30):

ChatGPT 

I bunn og grunn handler mye av dette om mangel på empati og respekt for andre. 

jeg har nevnt i dine andre tråder at du heller bør opprette en dagbok, for nå begynner det bli veldig mye og da får du surere og surere svar som regel , for folk blir lei.

Anonymkode: 0b156...245

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har nevnt i dine andre tråder at du heller bør opprette en dagbok, for nå begynner det bli veldig mye og da får du surere og surere svar som regel , for folk blir lei.

Hvorfor mener du det er greit å sett meg i bås og ikke andre? Hva er det du mener er mye? Hvorfor kan ikke jeg lage tråder? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor mener du det er greit å sett meg i bås og ikke andre? Hva er det du mener er mye? Hvorfor kan ikke jeg lage tråder? 

Du spør og spør. Når du får et svar kommer du med nye spørsmål. Du finner ingen som kan gi deg de svarene du ønsker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

fordi du kverner om det samme hele tiden, det er samme stoff HELE tiden uten at du tar til deg de mange tilbakemeldingene du får. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du spør og spør. Når du får et svar kommer du med nye spørsmål. Du finner ingen som kan gi deg de svarene du ønsker

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

fordi du kverner om det samme hele tiden, det er samme stoff HELE tiden uten at du tar til deg de mange tilbakemeldingene du får. 

Hvorfor mener dere at det er greit å være sånn? Jeg har tatt opp et tema og vil høre andres mening. Ingen av dere skriver noe om det temaet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor mener dere at det er greit å være sånn? Jeg har tatt opp et tema og vil høre andres mening. Ingen av dere skriver noe om det temaet. 

Både jeg og flere andre vet og mener dette. Så slutt å være ufin med meg. Jeg fortjener bedre enn det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både jeg og flere andre vet og mener dette. Så slutt å være ufin med meg. Jeg fortjener bedre enn det. 

Synd å se at dere her inne ønsker å såre meg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synd å se at dere her inne ønsker å såre meg! 

Ser at det er folk her og at jeg blir ignorert og behandlet dårlig og det sårer. Fint at det var i en sånn tråd. Det kom ihvertfall godt frem da. Og i noen av de andre trådene jeg har skrevet. Hvordan det er greit eller ikke greit å behandle andre! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi jeg har svart deg veldig mange ganger før, og du driter i rådene jeg gir deg og fortsetter å kverne om det samme.

alle får forlvrig samme råd om å skrive dagbok når det er mye gjentakelser om det samme.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg har svart deg veldig mange ganger før, og du driter i rådene jeg gir deg og fortsetter å kverne om det samme.

alle får forlvrig samme råd om å skrive dagbok når det er mye gjentakelser om det samme.  

Ja, dagbok kan være lurt i dette tilfellet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...