Gå til innhold

Hvorfor blir noen mennesker behandlet dårlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (3 minutter siden):

Hjelpeyrker endrer ikke menneskets natur. Leger, psykologer og kirurger starter ofte med god vilje, men blir like egoistiske, slitne og distanserte som alle andre når de utsettes for press, burnout og makt. De fleste gjør jobben sin rutinemessig, ikke med dyp, personlig omsorg.

Hvis de skulle gjort jobben med dyp personlig omsorg, kunne de ikke over tid stått i hjelpeyrket. Man må finne en balansegang, mellom det og gi omsorg og være profesjonell. 

Anonymkode: d78dc...567

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, det er sant. Men tror du de går inn for å gjøre en god jobb? 

Anonymkode: 3f57d...12a

Mange ikke. De ser det som lettjente penger å bare sitter der, skrive notater(enda lettere nå med ai), hvis de er laget med teoretisk minne (at de ikke trenger å repetere mye før de husker selv om de ikke er så interessert) så er det ganske lette penger å tjene.

Noen vil høre om andres elendighet. Kanskje de ser det som en slags underholdning og noen er oppriktig villige til å hjelpe. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ingen er interessert i andre! 

Jo jeg er interessert i mange, men på forskjellige måter av forskjellige grunner. Men de må ha noe ved seg som fenger interessen min. Er ikke interessert i mange på en gang, fokus er ofte på noen få utvalgte om gangen, men de samme kan gå igjen i sirkler.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (18 minutter siden):

Hjelpeyrker endrer ikke menneskets natur. Leger, psykologer og kirurger starter ofte med god vilje, men blir like egoistiske, slitne og distanserte som alle andre når de utsettes for press, burnout og makt. De fleste gjør jobben sin rutinemessig, ikke med dyp, personlig omsorg.

Tror du kirurgene ikke vil gjøre en god jobbing gjør feil for å skadde? 

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (12 minutter siden):

Mange ikke. De ser det som lettjente penger å bare sitter der, skrive notater(enda lettere nå med ai), hvis de er laget med teoretisk minne (at de ikke trenger å repetere mye før de husker selv om de ikke er så interessert) så er det ganske lette penger å tjene.

Noen vil høre om andres elendighet. Kanskje de ser det som en slags underholdning og noen er oppriktig villige til å hjelpe. 

Ja, jeg tror det er naivt å tro noe annet. De latterliggjør dem etterpå og deres problemer. Og det andre er hjelper det? 

Everybody
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (5 timer siden):

Du mener at de fleste ikke har empati? vi med min diagnose har sosiale problem ofte nettopp pga manglende empati. Mens andre igjen mener vi har for mye men bare ikke vet hvordan vise det. 

Betyr dette at folk flest litt nærmere psykopaten? psykopati sykeliggjøres jo. 

Jeg vet ikke med meg. Som barn kunne jeg bli veldig lei meg av enkelte ting. Og jeg var veldig redd for at jeg skadet noen andre. Hvis noen kjeftet på meg så kunne jeg ta til tårene med en gang. Medelever kunne kjefte fordi jeg ikke skjønte reglene i en lek, mens hvis det var lærere trodde jeg at jeg hadde gjort noe veldig galt og var verdens verste person. Når andre elever fikk kjeft så kunne de liksom bare virke likegyldige eller svare noe tilbake. Betyr dette at jeg har mer empati enn folk flest? Det er jo litt typisk, for jeg hater jo de fleste egenskaper jeg er født med og mener selv jeg fikk bare det hverken samfunnet eller jeg ønsker. Eller, samfunnet ønsker det kanskje på den måten at vi blir lette å utnytte. Men vi kommer oss ikke frem. Så ja, det ville vel vært litt typisk om jeg skulle ha litt ekstra av dette og, siden det er noe jeg IKKE ønsker? 
Bare en kjedelig dritt egenskap. Nå er dette en god del år siden da.

Ja de fleste har lav empati. Det er den brutale sannheten.

Everybody
Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

Du mener at de fleste ikke har empati? vi med min diagnose har sosiale problem ofte nettopp pga manglende empati. Mens andre igjen mener vi har for mye men bare ikke vet hvordan vise det. 

Betyr dette at folk flest litt nærmere psykopaten? psykopati sykeliggjøres jo. 

Jeg vet ikke med meg. Som barn kunne jeg bli veldig lei meg av enkelte ting. Og jeg var veldig redd for at jeg skadet noen andre. Hvis noen kjeftet på meg så kunne jeg ta til tårene med en gang. Medelever kunne kjefte fordi jeg ikke skjønte reglene i en lek, mens hvis det var lærere trodde jeg at jeg hadde gjort noe veldig galt og var verdens verste person. Når andre elever fikk kjeft så kunne de liksom bare virke likegyldige eller svare noe tilbake. Betyr dette at jeg har mer empati enn folk flest? Det er jo litt typisk, for jeg hater jo de fleste egenskaper jeg er født med og mener selv jeg fikk bare det hverken samfunnet eller jeg ønsker. Eller, samfunnet ønsker det kanskje på den måten at vi blir lette å utnytte. Men vi kommer oss ikke frem. Så ja, det ville vel vært litt typisk om jeg skulle ha litt ekstra av dette og, siden det er noe jeg IKKE ønsker? 
Bare en kjedelig dritt egenskap. Nå er dette en god del år siden da.

De fleste har ikke lav empati i klinisk forstand, de fleste er middels empatiske. Men ekte, konsekvent, uselvisk empati mot alle er sjelden. De fleste er empatiske når det passer dem, og mindre når det ikke gjør det. Det er menneskelig, ikke et tegn på at alle er psykopater.

Endret av Everybody
AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (30 minutter siden):

De fleste har ikke lav empati i klinisk forstand, de fleste er middels empatiske. Men ekte, konsekvent, uselvisk empati mot alle er sjelden. De fleste er empatiske når det passer dem, og mindre når det ikke gjør det. Det er menneskelig, ikke et tegn på at alle er psykopater.

Du treffer spikeren her! 

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (8 timer siden):

Empati og sympati er to forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til å være seks tråder aktive startet av samme bruker, og med samme tema: at personen føler seg dårlig behandlet av en eller flere. Må da spørre for n'te gang: Kan vedkommende opprette en samletråd? Det er redeligere og ryddigere.

Anonymkode: 84e58...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ser ut til å være seks tråder aktive startet av samme bruker, og med samme tema: at personen føler seg dårlig behandlet av en eller flere. Må da spørre for n'te gang: Kan vedkommende opprette en samletråd? Det er redeligere og ryddigere.

Anonymkode: 84e58...7c6

Kan jeg ærlig spørre hvorfor det plager deg? Det er ikke samme tema. Og det er tråder folk svarer i. Så hvorfor? Om det plager kan du ikke bare hoppe over dem. Eller er det brukeren som plager deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere er utrolig kjipe som må gå inn i tråder og spore av! Men ser at det støttes. Hvor mange likes? Sårende tiltak mot meg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes dere er utrolig kjipe som må gå inn i tråder og spore av! Men ser at det støttes. Hvor mange likes? Sårende tiltak mot meg! 

Du blir jo såret bare en maur går over foten din. 

Anonymkode: 9b3ad...c84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du har jo også en særdeles lav terskel for å bli såret. 

Det er ikke rart du sliter med nære relasjoner når du blir så lett såret, og når din reaksjon på å bli såret er å trekke deg unna og så forvente at dine relasjoner er tankelesere som da skal komme løpende etter deg.

Anonymkode: f1dd7...2ab

AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2026 at 11:22 PM, AnonymBruker said:

Så flere mener da at det er greit å mobbe og behandle andre dårlig da fordi de fortjener det. 

Blir du behandler dårlig av ALLE må du gå i deg selv.

Anonymkode: 24a1b...696

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Blir du behandler dårlig av ALLE må du gå i deg selv.

Anonymkode: 24a1b...696

De som er ufarlige og milde blir behandlet dårlig. De gjør ikke noe feil, de er seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (6 minutter siden):

De som er ufarlige og milde blir behandlet dårlig. De gjør ikke noe feil, de er seg selv.

Ens oppførsel får også konsekvenser. Og det er ikke alltid man faktisk blir behandlet dårlig selv om man oppfatter det slik selv.

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ens oppførsel får også konsekvenser. Og det er ikke alltid man faktisk blir behandlet dårlig selv om man oppfatter det slik selv.

Ja å være ufarlig og mild får konsekvenser. Fordi andre skjønner at det ikke får konsekvenser å behandle deg dårlig. Da må den ufarlige enten bli med i det overfladiske primitive spillet til mennesker eller trekke seg unna.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (9 minutter siden):

Ja å være ufarlig og mild får konsekvenser. Fordi andre skjønner at det ikke får konsekvenser å behandle deg dårlig. Da må den ufarlige enten bli med i det overfladiske primitive spillet til mennesker eller trekke seg unna.

Ens oppførsel får konsekvenser, også for andre enn de milde og ufarlige. Ting er ikke så enkelt som du vil ha det til.

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ens oppførsel får konsekvenser, også for andre enn de milde og ufarlige. Ting er ikke så enkelt som du vil ha det til.

Systemet straffer visse personligheter hardere enn andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...