Gå til innhold

Moren min....

Gjest Flau datter på 27

Anbefalte innlegg

Gjest Flau datter på 27
Skrevet

Hva "gjør" man med en mor som min?

Orker snart ikke besøke henne mer. Liker henne mindre og mindre. Ikke helt stuerent å si kanskje, men det er fakta. :-(

Saken er den at jeg synes hun er så lortete. For eksempel; Hun har gamle, halvtomme bodylotion/shampo/balsam..-flasker stående på badet, fulle av støv. De har stått der i flere år. Skapet de står i mangler dør, for den falt av for et år siden, og hun har ikke fått kjøpt nytt. ("Gjør ikke noe det vel!")

Badet er forøvrig et kapittel for seg, sluket i dusjen tetter seg stadig ("Jaja, det renner sent, men det renner da ned!") og det lukter dritt, rørene på veggen er helt inngrodd, malingen flasser av, gulvet er svart i krokene... Den utgamle dobørsten står der helt misfarget og inngrodd. hun bruker rustede engangshøvler, og når jeg kommer på besøk får jeg utdelt et håndkle og en vaskeklut som ikke lenger er lyseblå, men mørkegrå, 'og av mønsteret kjenner jeg den igjen fra min barndom. Vaskeklutene hennes er dermed 20 år gamle... (Ånei, _så_ gamle er de vel ikke!" Samme det vel, de er nesten svarte!)

Det står en bøtte og noe vaskeutstyr på gulvet på badet, men jeg kan ikke tro rommet blir noe renere av å bruke det...!

Ikke nytter det å si noe heller, svaret jeg får er et slags overbærende "åja." som liksom sier "du er nå blitt så fin på det"...

Jeg og samboeren min har hjulpet henne masse å pusse opp, fjernet inngrodd vegg-til-vegg teppe i stua, lappet og malt litt på badet, brutt opp det gamle vinduet på soverommet som ikke kunne åpnes og gjorde at hun ikke fikk luftet på 11 år!!! Hun sier hun er glad for at vi hjelper henne. men hun tar jo ikke vare på det! Når jeg tenker meg om husker jeg knapt at hun vasket noe særlig da jeg bodde hjemme heller, satt mest og så på tv eller leste ukeblad. Nå er jeg bare enormt flau over hvordan hun bor..

Tar ikke vare på seg selv heller, to ganger nå har det skjedd at hun har fått mensen uten å være forberedt, og blødd litt ut på buksa. Jeg har sett det, og hvisket at hun har noen flekker på buksa, som den ene gangen var hvit! Svaret var begge gangene at ja, hun har sett det, og drar genseren litt ekstra godt ned. ----Hva med å skifte bukse???

Jeg kunne fortsatt en god stund til, men poenget er jeg bare synes hun eruhygienisk og ekkel. Det gjør det anstrengende å være hos henne, og jeg har knapt lyst til å dra dit mer. Og er det rart dama knapt har hatt noen mann siden jeg kom til verden..

Til jul skal hun få barbersaker og nye vaskekluter av meg. Hvis jeg holder ut å vente så lenge.

Skrevet

Kanskje hun lider av depresjoner eller andre typer psykiske lidelser, der personlig hygiene og andre ting ikke lenger "betyr noe"?

Skrevet

Forstår det er fælt for deg,men tror du ikke hun kan være depresiv eller litt forstyrret?Hun er tydeligvis ikke gammel(du skriver om mensen),men dette er noe jeg ofte ser hos eldre jeg jobber med,når ensomheten og depresjonen tar over.NB!!Dette er IKKE for å si "stygge deg,du må besøke henne mer"!Men kanskje du kan få "lurt" henne til lege?Kjenner du noen av vennene hennnes/slektniner du kan prate med?

Vanskelig er det nok,uansett grunn.Lykke til!

Gjest labbetussa
Skrevet

Kanskje hun lider av depresjoner eller andre typer psykiske lidelser, der personlig hygiene og andre ting ikke lenger "betyr noe"?

Tror moren din sliter med depresjon.Søk legehjelp.

Skrevet

Tror svaret ditt havnet feil. Det skulle vel til "flau datter på 27" og ikke til meg?

Gjest uten signatur
Skrevet

Folk som lever med ubehandlet depresjon eller andre problemer kan ende opp slik hvis de ikke har noen til å støtte seg. Jeg kan si det siden jeg vet at jeg orker ingenting i mine depressive perioder. Hadde jeg bodd alene da hadde jeg ikke gjort NOE den perioden det sto på. Det er fra flere måneder og opp til et par år hver gang. Har ikke krefter til det.Heldigvis har jeg andre jeg bor sammen med. I de dårlige periodene bruker jeg all min energi (veldig lite energi!) på å være sosial. Det redder meg fra å gå helt under.

Kan ikke tro at noen mennesker velger å ha det slik hvis de har krefter til å unngå det. Det er nok oftest depresjoneller psykisk utviklingshemming eller kanskje personlighetsforstyrrelser som gjør at en faller utenfor normalen.

Har hun kontakt med andre enn dere da?

Gjest Flau datter på 27
Skrevet

Folk som lever med ubehandlet depresjon eller andre problemer kan ende opp slik hvis de ikke har noen til å støtte seg. Jeg kan si det siden jeg vet at jeg orker ingenting i mine depressive perioder. Hadde jeg bodd alene da hadde jeg ikke gjort NOE den perioden det sto på. Det er fra flere måneder og opp til et par år hver gang. Har ikke krefter til det.Heldigvis har jeg andre jeg bor sammen med. I de dårlige periodene bruker jeg all min energi (veldig lite energi!) på å være sosial. Det redder meg fra å gå helt under.

Kan ikke tro at noen mennesker velger å ha det slik hvis de har krefter til å unngå det. Det er nok oftest depresjoneller psykisk utviklingshemming eller kanskje personlighetsforstyrrelser som gjør at en faller utenfor normalen.

Har hun kontakt med andre enn dere da?

Glemte å si at hun alltid er blid og fornøyd - det skal hun faktisk ha.. Ja, hun har en del venninner, liker å skravle i telefonen, sender meg masse meldinger, liker også å ta seg en tur ut på byen. Er også med i en forening, så hun er veldig sosial, egentlig.

Hun har ingen depresjon, men jeg ser det kunne tolkes slik ut fra hvordan jeg har skrevet.

Gjest Flau datter på 27
Skrevet

Glemte å si at hun alltid er blid og fornøyd - det skal hun faktisk ha.. Ja, hun har en del venninner, liker å skravle i telefonen, sender meg masse meldinger, liker også å ta seg en tur ut på byen. Er også med i en forening, så hun er veldig sosial, egentlig.

Hun har ingen depresjon, men jeg ser det kunne tolkes slik ut fra hvordan jeg har skrevet.

Gjest Flau datter på 27
Skrevet

lemte å si at hun alltid er blid og fornøyd - det skal hun faktisk ha.. Hun har en del venninner, liker å skravle i telefonen, sender meg masse meldinger, liker også å ta seg en tur ut på byen. Er også med i en forening, så hun er veldig sosial, egentlig.

Gjest uten signatur
Skrevet

Foreslå at hun får seg hjelp i huset kanskje?

Kjente ei dame som var slik. Verdens koseligste. Men jeg fikk SJOKK, virkelig megasjokk, da jeg besøkte henne hjemme. Trodde ikke det var mulig med så mye rot. Men hun var ikke flau tydeligvis. Lempa bare unna en hel haum med klær så jeg fikk satt meg. Slang dem inn til en enda større haug i naborommet. På stuegulvet altså. hehe... Haugen var minst en meter høy og et par meter i omkrets. Tuller ikke. Kikket ikke i andre rom, men dette sa vel litt om standarden.

Var bestemoren din slik også kanskje?

Min mor var ikke dens om elsket å vaske, og det er ikke jeg heller. Sliter med å holde det pent. Men det er ikke helt ille her da.

Gjest Flau datter på 27
Skrevet

Foreslå at hun får seg hjelp i huset kanskje?

Kjente ei dame som var slik. Verdens koseligste. Men jeg fikk SJOKK, virkelig megasjokk, da jeg besøkte henne hjemme. Trodde ikke det var mulig med så mye rot. Men hun var ikke flau tydeligvis. Lempa bare unna en hel haum med klær så jeg fikk satt meg. Slang dem inn til en enda større haug i naborommet. På stuegulvet altså. hehe... Haugen var minst en meter høy og et par meter i omkrets. Tuller ikke. Kikket ikke i andre rom, men dette sa vel litt om standarden.

Var bestemoren din slik også kanskje?

Min mor var ikke dens om elsket å vaske, og det er ikke jeg heller. Sliter med å holde det pent. Men det er ikke helt ille her da.

Kunne sikket foreslått hjelp, men leiligheten hennes er på ca 70 kvadrat, og mitt gamle rom står ubrukt, så det er 50 kvadrat igjen å holde styr på. Hun jobber i helsevesenet og kollegene sier hun er nøye og flink på jobb..! Har hatt sommerjobb der noen år, og måtte se en annen vei da dette komplementet kom opp.. Men sa ingenting, selvsagt.

Rart dette her. Hun avviser meg med at jeg er blitt "fin" på det, flyttet til storbyen og greier. Men jeg klarer ikke la være å si noe når jeg er hjemme hos henne. Særlig når hun ikke støvsuger/vasker på mitt gamle rom før jeg kommer på besøk, og det kan ha gått 6 mnd siden sist. Da er det en del støv der.. Hun tenker visst ikke over det.

Nei, hun får vel bare holde på...

Gjest Rusle
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva det skyldes, men jeg kjenner 2 personer som bryr seg null om hvordan det ser ut hos dem. Og da mener jeg ikke rot, men at det er skittent. De legger heller ikke merke til at andre har det rent. Ingen av disse to er deprimerte.

Jeg tror ikke moren din _ser_ skitten. Har hun ikke faste dager i uken hun vasker og gjør rent ellers?

Gjest Flau datter på 27
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva det skyldes, men jeg kjenner 2 personer som bryr seg null om hvordan det ser ut hos dem. Og da mener jeg ikke rot, men at det er skittent. De legger heller ikke merke til at andre har det rent. Ingen av disse to er deprimerte.

Jeg tror ikke moren din _ser_ skitten. Har hun ikke faste dager i uken hun vasker og gjør rent ellers?

Hu har aldri hatt faste dager til slikt nei, det har forøvrig ikke jeg heller ;-)

Du har helt rett i at hun ikke ser det selv. Hun mener heller at det er jeg som er blitt fisefin, og tro meg, det er jeg ikke.. Jaja. Hun får bare holde på, selv om hun lurer på hvorfor særlig ei av venninnene hennes så sjelden vil komme til henne på besøk. Hun blir alltid invitert _dit_. Hm...

Gjest Rusle
Skrevet

Hu har aldri hatt faste dager til slikt nei, det har forøvrig ikke jeg heller ;-)

Du har helt rett i at hun ikke ser det selv. Hun mener heller at det er jeg som er blitt fisefin, og tro meg, det er jeg ikke.. Jaja. Hun får bare holde på, selv om hun lurer på hvorfor særlig ei av venninnene hennes så sjelden vil komme til henne på besøk. Hun blir alltid invitert _dit_. Hm...

"Hu har aldri hatt faste dager til slikt nei, det har forøvrig ikke jeg heller ;-)"

Nei, ikke jeg heller ;-). Uttrykte meg litt feil. Mente om hun har faste dager hvor det gjøres vanlig renhold som gulvvask, støvsuging osv. Hvis hun "lærer" seg å ha en dag hver annen uke eller hver uke der hun bare vasker kriker og kroker, do, vask osv., alt som ikke gjøres den andre "vaskedagen".

Men da må hun jo selvfølgelig synes selv det trengs og det er vel der problemet ligger ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...