Gå til innhold

Hasj og SSRI


emil_svg

Anbefalte innlegg

Gjest QuePasta

Åh, ikke vær så moralistisk.

Jo, vær litt "moralistisk". Å være en del av et samfunn krever at man følger samfunnets lover og regler. Hvis lovene er feil, så går det an å jobbe for å endre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • emil_svg

    10

  • Jeg er en annen

    6

  • PREETI

    1

Gjest nazikommunisten

Jo, vær litt "moralistisk". Å være en del av et samfunn krever at man følger samfunnets lover og regler. Hvis lovene er feil, så går det an å jobbe for å endre dem.

En slik moralforståelse burde ideelt sett vært et tilbakelagt stadie i seksårsalderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

En slik moralforståelse burde ideelt sett vært et tilbakelagt stadie i seksårsalderen...

Tvert imot. Små barn er gjerne er mer selvsentrerte enn voksne. Forståelse for hvordan et samfunn fungerer er noe man får ettersom man modner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nazikommunisten

Tvert imot. Små barn er gjerne er mer selvsentrerte enn voksne. Forståelse for hvordan et samfunn fungerer er noe man får ettersom man modner.

Det er faktisk gjort en del forskning på dette. Å unnlate å gjøre noe bare fordi det er forbudt er en naiv og enkel lovforståelse. Det mest høyverdige moralske utgangspunktet er at man selv foretar en etsik vurdering før man velger å følge evt. ikke følge en lov. Men det er slett ikke alle som noensinne når dette etiske refleksjonsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Det er faktisk gjort en del forskning på dette. Å unnlate å gjøre noe bare fordi det er forbudt er en naiv og enkel lovforståelse. Det mest høyverdige moralske utgangspunktet er at man selv foretar en etsik vurdering før man velger å følge evt. ikke følge en lov. Men det er slett ikke alle som noensinne når dette etiske refleksjonsnivået.

"Det mest høyverdige moralske utgangspunktet er at man selv foretar en etsik vurdering før man velger å følge evt. ikke følge en lov"

Det der tror du ikke på selv engang.

Det betyr jo at f.eks. Bejmamin-morderne i dine øyne er "høyverdige moralske" mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nazikommunisten

"Det mest høyverdige moralske utgangspunktet er at man selv foretar en etsik vurdering før man velger å følge evt. ikke følge en lov"

Det der tror du ikke på selv engang.

Det betyr jo at f.eks. Bejmamin-morderne i dine øyne er "høyverdige moralske" mennesker.

Jeg tviler sterkt på at det var etiske overveielser som lå til grunn for Benjamin-drapet.

I prinsippet har du likevel rett. Det er selvsagt teoretisk mulig at en nynazistisk morder har et høyere etisk refleksjonsnivå enn et menneske som aldri har brutt en lov i sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, jeg stiller meg undrende til det. Til og med meget undrende. Føler at det er ofte brukt nedlatende tone herinne, reagerer ofte på det. At jeg protesterer på de påstandene her trodde jeg var greit. At det blir slettet synes jeg høres underlig og merkelig ut. Men, men det er greit jeg betaler ikke for å være her, og da jeg ba om at innlegg ble slettet fordi jeg oppfattet de nedlatende så ble det ikke gjort. Takk for meg, jeg har tydeligvis ikke mere her å gjøre.

Ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meningsløs debatt her

Jeg tviler sterkt på at det var etiske overveielser som lå til grunn for Benjamin-drapet.

I prinsippet har du likevel rett. Det er selvsagt teoretisk mulig at en nynazistisk morder har et høyere etisk refleksjonsnivå enn et menneske som aldri har brutt en lov i sitt liv.

Lest Kohlberg du da?

Stadieterorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvem sitter på moralutviklingens fasit?

Har vel tatt enten pedagogikk eller psykologi grunnfag...

Jo:-)

Men når man først er inne på hvordan moralutvikling skjer så kan man jo få med andre enn Kohlbergs psykoanalytiske teori også da. Ikke presentere den som den ene store sannheten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Jeg må bare bemerke at jeg for min del får store krav om å levere kilder til mine uttalelser. Dette er bra, det holder debatten på et saklig nivå!

Men, jeg har ennå ikke sett at de som taler meg imot, viser til kilder...det oppfatter jeg som usaklig, og jeg sitter igjen med en følelse av at jeg treffer svært mange såre sjeler som ikke tør åpne øyene, for da måtte man komme til å være nødt til å ta i et tak???

"tror jeg" er inne på noe i ett innlegg her nede...

Det er helt riktig, jeg prater ut i fra egen erfaring, det kan vel enhver idiot skjønne!!

Men det er helt feil at jeg ikke tar ansvar for min egen helse.

Det er nettopp det jeg har gjort, jeg måtte slutte med hasj og SSRI, jeg måtte dessuten gjøre mange andre til dels svært vanskelige valg for å komme meg ut av det - for det er jeg - ute av det - takk gud for det! Og nå etter noen år...kan jeg til og med ta en "pipe" uten at jeg ødelegger de neste 7 dagene!

Dette blir det siste innlegget som jeg svarer på med mindre dere kommer med seriøse (uten person angrep) svar med henvisning til kilder.

Personangrep oppfatter jeg som patetisk og rett og slett usaklig!

Og nå etter noen år...kan jeg til og med ta en "pipe" uten at jeg ødelegger de neste 7 dagene!"

-Ja, røyk i vei så du i senere tid kan oppta en unødvendig plass i psykiatrien. At hasj kan inneholde noen virkestoffer til medisinsk bruk betyr ikke at folk kan selvmedisinere seg på morfin, cannabis og andre stoffer som også finnes i medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...