nick Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237481 Hvorfor ble jeg ikke overrasket over at det var en ny landsmann innblandet? 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ah..så det var derfor vi ble kasta av trikken og måtte gå hjem i dag... 0 Siter
nick Skrevet 3. august 2004 Forfatter Skrevet 3. august 2004 Ah..så det var derfor vi ble kasta av trikken og måtte gå hjem i dag... Ja, og det var sikkert en pakistaner som heiv deg av. 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Ja, og det var sikkert en pakistaner som heiv deg av. ?? 0 Siter
Prozak Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Litt vanskelig å bli overrasket over det, gitt. Vis meg en (type mer eller mindre umotivert) knivstikkingsepisode fra den siste tiden hvor gjerningsmannen ikke er en oppfucket gærning fra et eller annet krigsherjet område som aldri skulle gått løs blant folk. Litt flere slike episoder, så ender det med at mange ellers fredelige folk ikke tør å oppholde seg i folkemengder uten å være bevæpnet. "..........................." 0 Siter
Gjest Fjomsen Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Nei og nei, det er utrolig synd på alle de uskyldige innvolvert. Dette er nok et tegn på fremmedhatet og fremmedfrykten i landet, og hvor dårlig arbeid samfunnet gjør for å gi utlendinger opplæring i norsk kultur og psykologhjelp osv. Tar en til seg noen fra et annet land, må vi oppfølge, ellers blir vi et svakt samfunn med mange forviklinger. Når en gjør A må en også gjøre B. 0 Siter
Gjest StemmerFRPja Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 ?? ...men sånne personer hadde ikke fått gjort den slags hvis de hadde regjert..for da hadde vi unngått at 10% av befolkningen hadde stått for 2/3 av drap og kriminalitet.. 0 Siter
Gjest Grumpy Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Sukk. Ikke overraskende, nei. Vet dere hvem det er eller? Siden dere kan uttale dere så bombastisk om vedkommende? Lurt å tipse politiet da... Fyren kan jo faktisk ha vokst opp i Norge være like norsk som deg og meg, selv om han har afrikansk utseende. Men at han ikke er frisk er nok udiskutabelt, uansett... 0 Siter
Gjest callefan Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 ...men sånne personer hadde ikke fått gjort den slags hvis de hadde regjert..for da hadde vi unngått at 10% av befolkningen hadde stått for 2/3 av drap og kriminalitet.. Åja,det vil bli et slags FrP-diktatur hvor alle de slemme blir stoppet ved grensa samtidig som alle de snille slipper inn? Alle de slemme landene skal vi ikke handle med,bare de snille osv...... Ja hvem skulle ha trodd at det var så enkelt.Bare å stemme FrP og vips så var kriminaliteten under full kontroll. Og de slemme pensjonistene,de sender vi ned til playaen slik skikken allerede er? 0 Siter
sterksvak Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 ...men sånne personer hadde ikke fått gjort den slags hvis de hadde regjert..for da hadde vi unngått at 10% av befolkningen hadde stått for 2/3 av drap og kriminalitet.. Tror du virkelig på det der???? 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Nei, noen overraskelse var det ikke. Det hjelper ikke å ha vokst opp i Norge så lenge du får en somalsk oppdragelse som ypper til vold. For å være skikkelig rasistisk så mener jeg at veldig mange somalske unger er drittunger som banker og slår andre unger. 0 Siter
favn Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 En skrekkelig sak og jeg er glad jeg ikke var på den trikken. Men skal dol-endene hetse fremmedkulturelle, synes du? 0 Siter
Goliath Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Med tanke på hvor mange vi mottar, hvor liten kontroll vi har over dem og hvor begrenset tilbud vi klarer å gi dem (vi har jo mer enn nok problemer med å gi et tilbud til norske statsborgere som sliter med psykiske problemer) - så vil noe tilsvarende skje igjen og igjen. Enten fordi det "klikker" for dem, eller fordi de ikke har de sperrene de fleste andre har når det gjelder å ty til grov vold / drap. Og det gjelder om de blir provosert, ved vinningsforbrytelser eller overgrepssaker. Dette er noe vi bare må akseptere, hvis vi ønsker å opprettholde dagens asyl- og innvandringspolitikk...... 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen til akkurat denne personen. Men mange som kommer til Norge har vært barnesoldater, de har hatt en ødelagt barndom, har gåttt eller går på tunge narkotiske stoffer. Barn får traumer som de drar med seg hele livet. Det er rart det ikke klikker oftere for slike personer enn det gjør. En slik fyr burde ikke vært på trikken, men på sykehus. 0 Siter
Goliath Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen til akkurat denne personen. Men mange som kommer til Norge har vært barnesoldater, de har hatt en ødelagt barndom, har gåttt eller går på tunge narkotiske stoffer. Barn får traumer som de drar med seg hele livet. Det er rart det ikke klikker oftere for slike personer enn det gjør. En slik fyr burde ikke vært på trikken, men på sykehus. Det er nok de fleste enige om. Problemet er bare at vi ikke har verken ressurser eller kompetanse til å gjøre dette - ei heller et lovverk som gjør det mulig (hvis vedkommende ikke selv ønsker å bli innlagt). 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Hei! Du kommer fra et land der man ikke kan reise til utlandet i de _fredsbevarende_ styrker, engang, uten å komme tilbake og ha psykiske problemer!! Her er det snakk om mennesker som kanskje har levd hele livet sitt i krigsområder eller har mistet hele sin familie - hva vet jeg - og i tillegg kommer fra en kultur med annerledes holdning til psyikiatri enn vi har og nå bor han i et land som er fremmed og der de ikke snakker hans språk eller forstår hans bakgrunn - hvorfor er jeg ikke firundret over at det må en nordmann som deg til for å komme med et slikt innlegg...? 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Hei! Du kommer fra et land der man ikke kan reise til utlandet i de _fredsbevarende_ styrker, engang, uten å komme tilbake og ha psykiske problemer!! Her er det snakk om mennesker som kanskje har levd hele livet sitt i krigsområder eller har mistet hele sin familie - hva vet jeg - og i tillegg kommer fra en kultur med annerledes holdning til psyikiatri enn vi har og nå bor han i et land som er fremmed og der de ikke snakker hans språk eller forstår hans bakgrunn - hvorfor er jeg ikke firundret over at det må en nordmann som deg til for å komme med et slikt innlegg...? Det er ingen som benekter at mannen sikkert har psykiske problemer og at det ikke er rart med tanke på hans bakgrunn (antat dette ut fra tidligere hendelser). Feilen er jo at slike personer slippes inn i landet uten at en vurderer deres psyke eller følger opp en må kunne anta har psykiske problemer. 0 Siter
tommy's tiger Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Hei! Du kommer fra et land der man ikke kan reise til utlandet i de _fredsbevarende_ styrker, engang, uten å komme tilbake og ha psykiske problemer!! Her er det snakk om mennesker som kanskje har levd hele livet sitt i krigsområder eller har mistet hele sin familie - hva vet jeg - og i tillegg kommer fra en kultur med annerledes holdning til psyikiatri enn vi har og nå bor han i et land som er fremmed og der de ikke snakker hans språk eller forstår hans bakgrunn - hvorfor er jeg ikke firundret over at det må en nordmann som deg til for å komme med et slikt innlegg...? Kunne han ikke holdt seg i sitt eget land da, om han ikke fungerer her? 0 Siter
Gjest stoiker Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Det er ingen som benekter at mannen sikkert har psykiske problemer og at det ikke er rart med tanke på hans bakgrunn (antat dette ut fra tidligere hendelser). Feilen er jo at slike personer slippes inn i landet uten at en vurderer deres psyke eller følger opp en må kunne anta har psykiske problemer. Feilen er vel ikke at de slippes inn i landet - men at de slippes av hjelpeapparatet slik de gjør. Jeg kjenner selv til saker der klart farlige og psykisk utstabile personer slippes helt - de sendes hjem til familien, eller til kommunale leiligheter eller hospits uten noen oppfølging - familie og andre som kan språket og skjønner hvor farlig dette er, sier fra, og ingen ting blir gjort! Problemet med psykoser - og f.eks. schizofreni - er jo at før noe har skjedd, er det vanskelig å gjøre noe. Vi så det i Farsund for flere år siden, da flere mennesker ble skutt ned og drept av en psykisk ustabil person. Man hadde merket at han var litt forstyrret - men... Og så smalt det. Men jeg må si - når vi som land tar imot flyktninger, må vi regne med at ikke alle er like psykisk stabile - og stille opp deretter! Som allerede nevnt ovenfor - dersom norske gutter (og jenter?) i de _fredsbevarende_ styrker kommer tilbake med psykiske problemer - bør vi være rettferdige nok til å gi dem som faktisk flykter for livet, lov til også å få psykiske skader. Eller er det egentlig ikke så farlig - med dem som ikke er fra vår vestlige verden? Bør de egentlig tåle mer - de har jo hatt det slik - i mange år? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.