Gå til innhold

Siamesiske tvillinger og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest bjelke
Skrevet

Sykehuset mistenker en av de ansatte for å ha lekket opplysninger om den sjeldne tvillingfødselen, men da er det en ting jeg lurer på.

Én ting er å lekke direkte til pressen. Noe annet er det vel om man kommer hjem etter jobb, ganske oppskjørta over den sjeldne nyheten. Så forteller man det til mann/kone, som så nevner det videre til andre, som igjen kontakter pressen. Dette siste kan jeg forstå.. Helsepersonell har vel taushetsplikt overfor ektefeller o.l også, men hvem forteller ikke en slik nyhet når man kommer hjem etter jobb?

Er det "like mye" brudd på taushetsplikten å fortelle ektefelle/samboer som å lekke direkte til pressen? Er det rettferdig med like strenge sanksjoner for de to ulike taushetsbruddene?

Gjest papirtiger
Skrevet

Selvfølgelig er det brudd på taushetsplikten, og like ille som å sladre til pressen. Totalt uetisk.

Gjest bjelke
Skrevet

Selvfølgelig er det brudd på taushetsplikten, og like ille som å sladre til pressen. Totalt uetisk.

Ville ikke du fortalt din samboer/ektefelle om dette når du kom hjem fra jobb hvis du hadde jobbet der?

Det hadde jeg.. uetisk kanskje, men fullstendig menneskelig, selv om det vel ikke er noen unnskyldning.

Tror ikke så mange ville klart å holde slikt noe helt for seg selv..

Gjest papirtiger
Skrevet

Ville ikke du fortalt din samboer/ektefelle om dette når du kom hjem fra jobb hvis du hadde jobbet der?

Det hadde jeg.. uetisk kanskje, men fullstendig menneskelig, selv om det vel ikke er noen unnskyldning.

Mest sannsynlig hadde jeg ikke fortalt det.

Håper de finner personen og gir vedkommede det h*n fortjener.

Skrevet

Mest sannsynlig hadde jeg ikke fortalt det.

Håper de finner personen og gir vedkommede det h*n fortjener.

Skjønner ikke hvorfor det er hemmelig at det er født siamesiske tvillinger. Vi aner da uansett ikke hvem foreldrene er.

Gjest Grumpy
Skrevet

Går ut fra at det fins et eller annet apparat internt på sykehuset som skal dekke slike behov hvis noe ekstraordinært skjer, det er tross alt et sykehus. Taushetsplikten gjelder vel like mye overfor ektefeller og venner som journalister og tilfeldig forbipasserende for den saks skyld...

Gjest Grumpy
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er hemmelig at det er født siamesiske tvillinger. Vi aner da uansett ikke hvem foreldrene er.

Det var vel nettopp foreldrene som ikke ønsket at det skulle offentliggjøres?

Gjest papirtiger
Skrevet

Bare flaks at denne idioten på sykehuset ikke plumpet ut med navnet på foreldrene også.

Skrevet

Det er vel brudd på taushetsplikten men jeg tviler på at jeg hadde greid å holde kjeft til vennene mine. Hadde ikke sagt navn selvfølgelig.

Hm, kanskje like bra at jeg ikke jobber på sykehus lenger.

Skrevet

Det var vel nettopp foreldrene som ikke ønsket at det skulle offentliggjøres?

Tja, når det gjelder norsk helsepolitikk, så skulle man ikke bli forundret om det var gitt instruks om at de skulle avlives i all stillhet, og så registreres som dødfødsel. I allefall så følger Mullah Lavbråten denne filosofien: å kutte resursene til ansatte og pasienter( dvs.billigere å la de daue)., slik at ledelse og styremedlemmer kan fylle sine pengebinger.

Undres hvor mye høyt profilerte og griske styremedlemmer tapper norske helseforetak for?

På tide med uttynning ?

Gjest sorimori
Skrevet

Kanskje fordi dette er to barn som foreldrene er glade i og andre kan snakke nedverdigende om dem? I en annen link her inne, var det noen som mente at man ikke kunne kalle dem tvillinger en gang! For det var jo bare en kropp!

En annen grunn kan også være at tabloidene alltids klarer å finne ut HVEM det er som har født siamesiske tvillinger, og vil trolig gjøre fremstøt og kanskje forsøke å legge press på foreldrene til å gå ut med historien.

Å føde siamesiske tvillinger som senere dør, er en krise for foreldre. Jeg vet ikke om jeg heller hadde likt at mine nærmeste, som av en eller annen grunn ikke klarte å overleve, hadde blitt et nasjonalt diskusjonstema. Hadde heller ikke likt at min krise skulle blitt et diskusjonstema, det vil de fleste helst beholde privat.

Den som har gått ut med dette har faktisk brutt loven. Og det er den ansatte på sykehuset som har lekket som har skrevet under på en taushetsplikt, og dermed har ansvaret.

Taushetspliktens grenser må gå der den går i dag. Alle skal kunne vite at sensitiv informasjon om dem ikke lekkes ut av de profesjonelle ved f.eks et sykehus. Dette gjelder også ektefeller av ansatte.

Gjest bjelke
Skrevet

Uansett hva saken er så er helsevesenet underlagt taushetsplikt. Det er et prinsipp, og går ikke på sak.

Bente831365380491
Skrevet

Hadde du syntes det var noe særlig hvis det var du som hadde fått siamesiske tvillinger, som du faktisk ikke visste om kom til å overleve (og det er tungt nok det), om ikke VG i tillegg skulle brette ut over førstesiden "Barn med to hoder født i Norge"?? Jeg hadde tatt det rimelig tungt hvis det var meg det gjaldt!

Skrevet

Jeg har alltid trodd at taushetsplikten gikk på ikke å knytte helseopplysninger til bestemte personer.

Altså at hvis en lege ved middagsbordet forteller kona at "det kom inn en mann med hjerteinfarkt i dag", så bryter han IKKE taushetsplikten. Men hvis han sier "Jan Hansen kom på sykehuset med hjerteinfarkt i dag", så bryter han taushetsplikten.

Slikt sett er det vel ikke ulovlig å fortelle at det har blitt født siamesiske tvillinger så lenge man ikke forteller hvem det gjelder? Eller har jeg misforstått noe?

Skrevet

Jeg har alltid trodd at taushetsplikten gikk på ikke å knytte helseopplysninger til bestemte personer.

Altså at hvis en lege ved middagsbordet forteller kona at "det kom inn en mann med hjerteinfarkt i dag", så bryter han IKKE taushetsplikten. Men hvis han sier "Jan Hansen kom på sykehuset med hjerteinfarkt i dag", så bryter han taushetsplikten.

Slikt sett er det vel ikke ulovlig å fortelle at det har blitt født siamesiske tvillinger så lenge man ikke forteller hvem det gjelder? Eller har jeg misforstått noe?

Det går på å opplyse om navnet eller å gi opplysninger tilstrekkelig for at andre kan skjønne hvem det gjelder. Og det fødes jo svært få siamesiske tvillinger her i landet, så det vil jo være lett å knytte opplysningene mot konkrete personer.

Skrevet

Det går på å opplyse om navnet eller å gi opplysninger tilstrekkelig for at andre kan skjønne hvem det gjelder. Og det fødes jo svært få siamesiske tvillinger her i landet, så det vil jo være lett å knytte opplysningene mot konkrete personer.

"eller å gi opplysninger tilstrekkelig for at andre kan skjønne hvem det gjelder."

Ok, skjønner. Dette er jo et ganske spesielt tilfelle. Men det kan jo ved mer vanlige tilstander bli en noe uklar overgang mellom hva som er lov å si og hva som er "tilstrekkelig for at andre kan skjønne".....

Skrevet

Klart det er brudd på taushetsplikten når det gjelder noe så spesielt. Som en annen nevner her så kan man godt si at "det kom inn en mann med hjerteinfarkt" (dersom det er såpass store forhold at det ikke kan spores _hvem_ vedkommende er), men det blir noe annet når det gjelder noe som nærmest aldri forekommer i Norge.

Taushetsplikten gjelder forresten overfor annet helsepersonell også, som ikke har behov for å få den aktuelle informasjonen. En sykepleier på en annen avdeling har f.eks. normalt ikke behov for informasjon om en pasient på vår avdeling, og jeg ville bryte taushetsplikten om jeg begynte å fortelle om vedkommende.

petter smart
Skrevet

Det er like ille å fortelle det til ektefelle som til pressen.

Men hadde jeg jobbet på et sykehus så hadde jeg nok fortalt visse hovedtrekk til min samboer. Men da hadde jeg forventet at hun holdt kjeft om det og ikke fortalte det til noen andre. Dersom en går videre med noe slikt er en ikke helt god i toppen.

Skrevet

Det er like ille å fortelle det til ektefelle som til pressen.

Men hadde jeg jobbet på et sykehus så hadde jeg nok fortalt visse hovedtrekk til min samboer. Men da hadde jeg forventet at hun holdt kjeft om det og ikke fortalte det til noen andre. Dersom en går videre med noe slikt er en ikke helt god i toppen.

Mener du at hvis du hadde brutt taushetsplikten din,og fortalt det til din samboer så er det ok,men hvis hun forteller det videre er hun ikke god i toppen?

Hmm,det er den som har taushetsplikt som har anvaret her.

petter smart
Skrevet

Mener du at hvis du hadde brutt taushetsplikten din,og fortalt det til din samboer så er det ok,men hvis hun forteller det videre er hun ikke god i toppen?

Hmm,det er den som har taushetsplikt som har anvaret her.

Jeg mener ikke det er greit om jeg bryter taushetsplikten, men det er stor forskjell på å si noe til sin ektefelle/samboer og at denne sier noe til andre/pressen. Det er mye som sies innen fire vegger som en forventer ikke kommer videre.

Strengt tatt er det mye en får vite på jobben, også andre typer jobber, som er hemmelige, men som en likevel forteller partneren. Da forventer en at det ikke kommer videre.

Det er dermed stor forskjell på å fortelle noe til partneren, som en deler det meste med, og å fortelle det til andre personer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...