Gå til innhold

Kan alle få råd til å reise til syden en gang i året?

Anbefalte innlegg

Gjest fattigkassa
Skrevet

I et innlegg lenger ned står dette utsagnet på trykk:

"Absolutt alle i Norge kunne tatt seg en tur til syden i året dersom de prioriterte riktig. Det er alltid mulig å leve litt billigere, spare litt penger.

Når en skal se på om noen er fattige eller ikke, har evt penger til overs for ferie ingen relevans. En må se på inntekt og antall personer i husstanden. At noen sløser bort på pengene sine og dermed ikke har råd til ferie betyr ikke nødvendigvis at de er fattige."

Jeg må innrømme at dette provoserer meg kraftig.

Jeg tror det finnes mange familier og enslige som lever fra lønning til lønning og strammer inn der de kan for å få råd til nødvendigheter som mat,klær, barnas aktiviteter osv, vi leser stadig om barn som ikke kan være med på leirskole fordi foreldrene ikke har nok til lommepenger osv.

Tror DU at alle som vil og prioriterer riktig kan reise til syden en gang i året?

Skrevet

Ikke la deg provosere av petter smart. Han har ikke injurierende kraft.

Gjest Ikke rikest akkurat
Skrevet

Hmm. Alt med en klype salt.

Vel, om man velger å spise havregryn og melk, sitte hjemme i mørket og koke mat over åpen ild, ikke ha internett, eller telefonabonnement, ikke kjøper nye klær til barna før de detter av, bruker samme skolesekk fra 1. til 5. klasse og sørger for å sykle i stedet for å kjøre bil... Ja DA tror jeg fint alle kan spare til en sydentur.

Men jeg derimot, velger å ha salami og gulost i kjøleskapet, kjøpe litt stæsj til barna ved skolestart. Vi har t.o.m. _to_ biler (litt sånn hipp som happ hvem av de som går, men), har både telefon, internett og mobil (wow). Barna får nye klær og sko når det trengs, ikke bare når de VIL ha.

Vi har bare råd til å dra til syden når vi vinner i lotto, eller får igjen på skatten.

Har uføretrygd som inntekt.

Skrevet

Hjertens enig! Og en annen ting: er det nødvendigvis et mål på lykke for alle å reise til Syden?

Gjest Grumpy
Skrevet

Vel, om man velger å spise havregryn og melk, sitte hjemme i mørket og koke mat over åpen ild, ikke ha internett, eller telefonabonnement, ikke kjøper nye klær til barna før de detter av, bruker samme skolesekk fra 1. til 5. klasse og sørger for å sykle i stedet for å kjøre bil... Ja DA tror jeg fint alle kan spare til en sydentur.

Men jeg derimot, velger å ha salami og gulost i kjøleskapet, kjøpe litt stæsj til barna ved skolestart. Vi har t.o.m. _to_ biler (litt sånn hipp som happ hvem av de som går, men), har både telefon, internett og mobil (wow). Barna får nye klær og sko når det trengs, ikke bare når de VIL ha.

Vi har bare råd til å dra til syden når vi vinner i lotto, eller får igjen på skatten.

Da handler det om prioritering. Hvis du prioriterer to biler fremfor sydentur, er det helt ok. Hvis du derimot insisterer på å ha to biler, og i tillegg klager over at du ikke har råd til sydentur, har du et problem.

Gjest uten signatur
Skrevet

Har dere begge to uføretrygd, og så får dere så mye ut av det? Har dere nedbetalt hus da eller?

Gjest ikke ferie i år
Skrevet

Vi hadde ikke råd til ferie i år.

Gjest ikke ferie i år
Skrevet

Hjertens enig! Og en annen ting: er det nødvendigvis et mål på lykke for alle å reise til Syden?

Syden er ikke et mål for oss. Ville gjerne feriert i Norge eller i Danmark.

Skrevet

Dersom man er kun en singel voksen så kan man vel klare å legge til side såpass at man har råd til en billigtur pr. år. Er man flere blir det dyyyyrt...

Vi har akkurat sjekket sydenpriser i vinterferien og for 3 voksne og 2 barn må vi minst ut med 30.000,- så det blir nok ingen sydentur nei.

petter smart
Skrevet

Litt satt på spissen, men det var jo nettopp dette som var mitt poeng. En kan prioritere slik at en får råd til ferie, men de færreste ofrer klær og god mat for dette.

Skrevet

Dersom man er kun en singel voksen så kan man vel klare å legge til side såpass at man har råd til en billigtur pr. år. Er man flere blir det dyyyyrt...

Vi har akkurat sjekket sydenpriser i vinterferien og for 3 voksne og 2 barn må vi minst ut med 30.000,- så det blir nok ingen sydentur nei.

Jøss - har du inngåttt flermanneri - eller du tatt opp i et harem? :-)

Skrevet

Har dere begge to uføretrygd, og så får dere så mye ut av det? Har dere nedbetalt hus da eller?

Ikke alle eier eget hus...

Skrevet

Jøss - har du inngåttt flermanneri - eller du tatt opp i et harem? :-)

Sa jeg noe om kjønn? ;o) Ungene har tanter som gjerne drar på ferie med dem sjø.

Skrevet

Sa jeg noe om kjønn? ;o) Ungene har tanter som gjerne drar på ferie med dem sjø.

men du skal vel ikke betale for ALLE?

Skrevet

men du skal vel ikke betale for ALLE?

Nei, men for meg og to unger blir det alikevel for dyrt for min økonomi. Ingen av oss vasser i penger akkurat.

Ikke har jeg egentlig så sinnsykt lyst heller... ;o) Mer sugen på sommerhus i Danmark en ukes tid jeg.

Gjest uten signatur
Skrevet

Ikke alle eier eget hus...

Nei, det er det jeg mener! Gjeldfri vil si å eie det.

Ellers kan en ha mye mer i husleie ved å leie enn ved å ha delvis nedbeltalt et huslån.

For de fleste her i landet så koster det uansett noe å ha tak over hodet.

Men jeg var bare generelt overrasket over hvor mye de virket til å få ut av en uføretrygd! Derfor spørsmålet om ingen/lav husleie. Synes alle sier at uføretrygd er umulig å overleve på jeg.

Skrevet

Nei, det er det jeg mener! Gjeldfri vil si å eie det.

Ellers kan en ha mye mer i husleie ved å leie enn ved å ha delvis nedbeltalt et huslån.

For de fleste her i landet så koster det uansett noe å ha tak over hodet.

Men jeg var bare generelt overrasket over hvor mye de virket til å få ut av en uføretrygd! Derfor spørsmålet om ingen/lav husleie. Synes alle sier at uføretrygd er umulig å overleve på jeg.

jeg aner ikke hvor mye en uføretrygd er på - er ikek det forskjellig fra person til person - etter hvor mye man har tjent før? elller er det en fast sum?

Gjest Tidsbegrenset ufør selv
Skrevet

jeg aner ikke hvor mye en uføretrygd er på - er ikek det forskjellig fra person til person - etter hvor mye man har tjent før? elller er det en fast sum?

Det er en minstetakst, og så får du tillegg for hvor opptjente pensjonspoeng. Ved tidsbegrenset legger de siste årsinntekten til grunn, og du får 66% (tror jeg) av denne. Noen har også gode forsikringsavtaler gjennom jobben som kan sikre en et tillegg på noen tusen i måneden.

Så det er klart, to på ufør kan jo ende opp med bedre økonomi enn en familie som har en eller en og en halv inntekt, og høye utgifter til barnepass feks.

Skrevet

Det er en minstetakst, og så får du tillegg for hvor opptjente pensjonspoeng. Ved tidsbegrenset legger de siste årsinntekten til grunn, og du får 66% (tror jeg) av denne. Noen har også gode forsikringsavtaler gjennom jobben som kan sikre en et tillegg på noen tusen i måneden.

Så det er klart, to på ufør kan jo ende opp med bedre økonomi enn en familie som har en eller en og en halv inntekt, og høye utgifter til barnepass feks.

Ja, og så kan man leve billigere når man går hjemme :)

Gjest fattigkassa
Skrevet

Litt satt på spissen, men det var jo nettopp dette som var mitt poeng. En kan prioritere slik at en får råd til ferie, men de færreste ofrer klær og god mat for dette.

"At noen sløser bort på pengene sine og dermed ikke har råd til ferie betyr ikke nødvendigvis at de er fattige."

Dine ord. så du mener at all bruk av penger til nødvendigheter som mat, klær, strøm og bolig er sløsing?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...