Gå til innhold

Kan alle få råd til å reise til syden en gang i året?

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Omså? Det er kanskje ikke alle som v i l til syden da....

Skrevet

"At noen sløser bort på pengene sine og dermed ikke har råd til ferie betyr ikke nødvendigvis at de er fattige."

Dine ord. så du mener at all bruk av penger til nødvendigheter som mat, klær, strøm og bolig er sløsing?

Mat, klær, strøm og bolig er nødvendigheter, men det kan også sløses her. Spiser en indrefilèt hver dag, kjøper nye desingerklær hver måned, fyrer for kråkene og bor på 400 kvadrat, så sløser man. At man da ikke har råd til ferie er ikke rart. Dette er selvsagt satt på spissen.

Skrevet

NEI, alle har ikke råd til en sydentur i året!! Men mange har nok råd, hvis de prioriterer grundig. Men slett ikke alle!

Skrevet

Nei, så absolutt ikkje!

Dette er nesten på linje med den svenske rikspolitikaren som sa at alle burde ha spart minst ei årsinntekt i banken. Ja, særleg!

SIFO har sine standardbudsjett. Dei er ganske nøkterne. Det er ikkje så mykje utskjeielser innbakt der. Det er MANGE som ikkje tener nok til dét.

Så sydenferie ?!?!? Nei, det ER ikkje alle som har råd til å reise på campingferie i Sverige eingong. Det betyr ikkje at dei sløser.

Skrevet

Hjertens enig! Og en annen ting: er det nødvendigvis et mål på lykke for alle å reise til Syden?

Det er det ikke. Men veldig artig for barn å komme seg på ferie.

Skrevet

Nei, så absolutt ikkje!

Dette er nesten på linje med den svenske rikspolitikaren som sa at alle burde ha spart minst ei årsinntekt i banken. Ja, særleg!

SIFO har sine standardbudsjett. Dei er ganske nøkterne. Det er ikkje så mykje utskjeielser innbakt der. Det er MANGE som ikkje tener nok til dét.

Så sydenferie ?!?!? Nei, det ER ikkje alle som har råd til å reise på campingferie i Sverige eingong. Det betyr ikkje at dei sløser.

'Dette er nesten på linje med den svenske rikspolitikaren som sa at alle burde ha spart minst ei årsinntekt i banken. Ja, særleg!'

Du tuller, ikke sant? *gapskratter*

Skrevet

'Dette er nesten på linje med den svenske rikspolitikaren som sa at alle burde ha spart minst ei årsinntekt i banken. Ja, særleg!'

Tullar? Nei, eg trur nok det er sant... Husbond fortalde det til meg og han er rimeleg påliteleg, men eg hugsar ikkje kven det var som skal ha sagt det dessverre.

Men det er jo ein kjend sak at politikarar lett mistar gangsynet når dei kjem inn på Stortinget (eller Riksdagen som det jo er i dette tilfellet).

Skrevet

Det er jo stadig norske økonomer også som er ute og gnåler om at "folk bør ha x antall månedslønner " som en buffer i banken. Nå er det selvsagt lurt å ha en 20-30-40.000.- i reserve men ikke alle har mulighet for å spare opp. Tror mange mangler kunnskap om "vanlige folks" økonomi, de leser seg skakke på statistikk.

Skrevet

Det er jo stadig norske økonomer også som er ute og gnåler om at "folk bør ha x antall månedslønner " som en buffer i banken. Nå er det selvsagt lurt å ha en 20-30-40.000.- i reserve men ikke alle har mulighet for å spare opp. Tror mange mangler kunnskap om "vanlige folks" økonomi, de leser seg skakke på statistikk.

Jeg har merket meg det der. Skulle gjerne hatt tips til hvor de pengene skal hentes fra.

Skrevet

Jeg har merket meg det der. Skulle gjerne hatt tips til hvor de pengene skal hentes fra.

Tipset er å leve som en munk :) alternativt nonne. Jeg er heldig nok til at jeg har ca 3 netto månedslønner i "bunn" som jeg ikke trenger å bruke av hver måned, men så har jeg hverken kone, kjæreste, barn, bil etc. heller.

Skrevet

Tipset er å leve som en munk :) alternativt nonne. Jeg er heldig nok til at jeg har ca 3 netto månedslønner i "bunn" som jeg ikke trenger å bruke av hver måned, men så har jeg hverken kone, kjæreste, barn, bil etc. heller.

Hm... men det er jo ikke billig å leve alene. Du har jo samme boutgifter som par. Og det er heller ikke halv pris å holde en person i kost sammenlignet med to.

Med andre ord: Du tjener sikkert fett.

Tlfnr? ;-)

Gjest regner jeg med
Skrevet

Hm... men det er jo ikke billig å leve alene. Du har jo samme boutgifter som par. Og det er heller ikke halv pris å holde en person i kost sammenlignet med to.

Med andre ord: Du tjener sikkert fett.

Tlfnr? ;-)

Han bor sikkert fortsatt hjemme hos mamma.

Skrevet

Han bor sikkert fortsatt hjemme hos mamma.

hehe da regner du nok feil gitt :) bor midt i oslo, riktignok i leid leilighet, og heeeelt alene, langt unna opphavet. Ikke tjener jeg bra heller. Meeen jeg røyker ikke, drikker minimalt (medisinsk betinget) og sparer vel en del på det antakelig (jeg sa jo at jeg levde som en munk...)

Skrevet

hehe da regner du nok feil gitt :) bor midt i oslo, riktignok i leid leilighet, og heeeelt alene, langt unna opphavet. Ikke tjener jeg bra heller. Meeen jeg røyker ikke, drikker minimalt (medisinsk betinget) og sparer vel en del på det antakelig (jeg sa jo at jeg levde som en munk...)

Jeg røyer heller ikke og drikker så lite at det pinadø begynner å nærme seg avholds. Men lever ikke som en munk :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...