Gå til innhold

ungdom ...rydding :-o

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det i det hele tatt mulig å få en nesten voksen ungdom (gutt) til å rydde? Noen tips? Tror ikke økonomiske bestikkesler er det jeg vil ty til, så det bør være noe annet......hjelp!

Skrevet

Har en slektning som har en vri på det der og det er at hun plukker opp det som ligger og slenger og kaster det. Du kan jo lure han og legge det i en søplepose i garasjen eller boden, men si at "neste gang" så blir det rett i søpla.

Gi han en frist, kanskje?

Nå er jeg håpløst rotete og de hadde det samme problemet meg. Kan ikke komme på noe som hjelper...

Kanskje om han får seg en dame han vil imponere..?

Skrevet

Har en slektning som har en vri på det der og det er at hun plukker opp det som ligger og slenger og kaster det. Du kan jo lure han og legge det i en søplepose i garasjen eller boden, men si at "neste gang" så blir det rett i søpla.

Gi han en frist, kanskje?

Nå er jeg håpløst rotete og de hadde det samme problemet meg. Kan ikke komme på noe som hjelper...

Kanskje om han får seg en dame han vil imponere..?

tror ikke en søppelpose holder -- kanskje heller en hel container?

men prinsippet er genialt :)

Skrevet

Rydde (i betydningen legge ting på plass slik at det kan finnes igjen) tror jeg ikke gutter kan.

Men de kan læres opp til å bli ganske gode til å omarrangere rotet. F.eks. stable det i pene bunker.

Skrevet

Jeg prøvde å få poden, riktignok bare nesten 6 år, til å rydde i går. Han gadd ikke høre på meg, men jeg skal se deg han fikk opp farten da jeg gjorde alvor av truslene og krøllet sammen og kastet to av tegningene hans...

Gjest uten signatur
Skrevet

Du må true med inndragelse av forskjellige goder eller aktiviteter. Rett og slett!

Ikke mopedlapp eller billapp før... Ikke vask yndlingsklærne før... Ikke stryk det han vil ha strøket før festen hvis ikke... Ikke kinopenger eller penger til andre fritidsaktiviteter før... osv osv

Eneste måten å gjøre det på. Trist men sant. Har erfart det ved å ha tenåringsgutter.

Gjest LucySky
Skrevet

tror ikke en søppelpose holder -- kanskje heller en hel container?

men prinsippet er genialt :)

Da jeg var 15 år, var jeg så rotete at jeg drev mora mi til vanvidd. Brukt tøy overalt, bokstabler til oppunder armene, tegnesaker, gamle sko, plater, kort sagt.

En dag kom jeg hjem fra skolen og fikk ikke opp døra mi, den ga litt etter, men ikke mer. Til min bestyrtelse så jeg madrasstrekkets velkjente mønster i sprekken.

Mora mi - som ellers var en dannet og litt syrlig dame uten den hissigheten vi andre hadde - hadde rett og slett gått amok, fått nok, og revet overende alle bokstablene, kastet klærne ut av vinduet og revet hele madrassen med sengetøy ut av senga, slengt den i været, løpt ut og lukket døra etter seg.

Jeg fikk veldig respekt for henne da. Og litt redd ble jeg også. Plukket klær og tøy i dagesvis.

Det ble jo en kul historie etterpå, da, både på skolen i friminuttene for meg, og i syklubbren til mor.

Jeg tror hun var veldig overrasket over seg selv.

Gjest i fred
Skrevet

Da jeg var 15 år, var jeg så rotete at jeg drev mora mi til vanvidd. Brukt tøy overalt, bokstabler til oppunder armene, tegnesaker, gamle sko, plater, kort sagt.

En dag kom jeg hjem fra skolen og fikk ikke opp døra mi, den ga litt etter, men ikke mer. Til min bestyrtelse så jeg madrasstrekkets velkjente mønster i sprekken.

Mora mi - som ellers var en dannet og litt syrlig dame uten den hissigheten vi andre hadde - hadde rett og slett gått amok, fått nok, og revet overende alle bokstablene, kastet klærne ut av vinduet og revet hele madrassen med sengetøy ut av senga, slengt den i været, løpt ut og lukket døra etter seg.

Jeg fikk veldig respekt for henne da. Og litt redd ble jeg også. Plukket klær og tøy i dagesvis.

Det ble jo en kul historie etterpå, da, både på skolen i friminuttene for meg, og i syklubbren til mor.

Hvordan det så ut på MITT rom var opp til MEG. Noen annen måte hadde jeg ikke gått med på. Hadde mora mi tvunget meg til å rydde, eller gått amok på rommet mitt hadde jeg nok bare blitt enda mindre ryddig. Eller flyttet ut...

Gjest LucySky
Skrevet

Hvordan det så ut på MITT rom var opp til MEG. Noen annen måte hadde jeg ikke gått med på. Hadde mora mi tvunget meg til å rydde, eller gått amok på rommet mitt hadde jeg nok bare blitt enda mindre ryddig. Eller flyttet ut...

Dette er meget lenge siden, -i fred.

Dattera mi hadde det slik du sier du hadde det. Men hun gikk med på å ha døra lukket, så vi andre slapp å se det.

Man er jo faktisk i et fellesskap, når man er i en familie. Hvis alternativet til å samarbeide, er å flytte ut, så er det jo litt trist. Og det kommer an på om man er 13 eller 23, for å si det sånn.

Gjest uten signatur
Skrevet

Kanskje det er det siste mødre som gjør slike ting håper på?

:o)

Gjest uten signatur
Skrevet

Og en annen ting: om mora di slutter å mase, så vil arbeidsgiveren din, hybelvertinna di og andre personer som må holde ut med deg, ikke minst i det militære, også forlange litt ryddighet. Så det er vel like greit å trene hjemme hos mamma?

Gjest i fred
Skrevet

Kanskje det er det siste mødre som gjør slike ting håper på?

:o)

Da burde de vel strengt tatt aldri fått unger?

Gjest i fred
Skrevet

Og en annen ting: om mora di slutter å mase, så vil arbeidsgiveren din, hybelvertinna di og andre personer som må holde ut med deg, ikke minst i det militære, også forlange litt ryddighet. Så det er vel like greit å trene hjemme hos mamma?

Å ha et ryddig rom har ikke noe med ryddighet ellers å gjøre. På jobben, i skolesaker, og ikke minst i viktige saker hadde jeg og har alltid hatt orden. Var bare det at jeg hadde bedre ting å gjøre enn å rydde og styre på rommet mitt så ofter som mora mi hadde likt. Det var slettes ingen svinesti der.

Gjest uten signatur
Skrevet

Da burde de vel strengt tatt aldri fått unger?

Unger jo! Unger er herlig, men det er når de går over til å være ungdommer det begynner å skorte på mors tålmodighet når det gjelder ryddighet! Og hr de ikke bedret seg før de er myndige, de fleste bor fortsatt hjemme da, så er det LOV å glede seg til en ryddig heim når avkommet flytter. Det er faktisk en naturlig del av utviklingen og slektenes gang det der!

Gjest uten signatur
Skrevet

Å ha et ryddig rom har ikke noe med ryddighet ellers å gjøre. På jobben, i skolesaker, og ikke minst i viktige saker hadde jeg og har alltid hatt orden. Var bare det at jeg hadde bedre ting å gjøre enn å rydde og styre på rommet mitt så ofter som mora mi hadde likt. Det var slettes ingen svinesti der.

Da var det vel mora de som det var noe galt med da kanskje? Både for mye rot og for mye mas plager forøvrig vettet av folk rundt en, enten det er i arbeidslivet eller heimen. Det jevne er det mest behagelige. Men ikke alltid lett å oppnå...

Gjest i fred
Skrevet

Unger jo! Unger er herlig, men det er når de går over til å være ungdommer det begynner å skorte på mors tålmodighet når det gjelder ryddighet! Og hr de ikke bedret seg før de er myndige, de fleste bor fortsatt hjemme da, så er det LOV å glede seg til en ryddig heim når avkommet flytter. Det er faktisk en naturlig del av utviklingen og slektenes gang det der!

Men om det er ryddig eller ikke på ungdommens eget private rom. Her burde h*n få være i fred, og bestemme selv. Selvsagt skal h*n ikke få lov å rote i stua, men rommet er hans/hennes fristed.

Skrevet

herlig....!

Tok litt tid å kommentere, men jeg har gått og humret litt innimellom ved synet av moren din i affekt på rommet...hehe.. du skriver dritbra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...