Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har vært samboere i 7 år. Har tvillinger sammen på 2 år. Han flyttet ut i Mars.

Vi skal nå ha delt foredrerett.

Jeg ( mor) har tjent 4-500 000,- ) pr år siden vi ble sammen. Han har tjent veldig lite og veldig ustabilt. Han har også hatt mye gammel gjeld, og har også ei datter fra før som han har hatt annenhver helg, og betalt barnebidrag til.

Han har pusset opp store deler av huset, som jeg kjøpte, og som jeg hadde spart penger til. Jeg har betalt oppussingen, men han har gjort jobben.

Han mener nå at jeg skylder han penger fordi den jobben han har gjort har ført til vesentlig verdiøkning av boligen.

Jeg er usikker hva som er rett og galt ien slik situasjon, og lurer på om jeg virkelig skylder han penger for dette ????

Videoannonse
Annonse
Gjest nei og nei og nei
Skrevet

Da skylder vel han deg penger for sexuelle tjenester opp gjennom åra og da eller? Like usaklig å kreve penger for det hvertfall...

Gjest sett opp en avtale
Skrevet

Kommer jo veldig an på..

Hvis du har betalt alt lån, andre faste utgifter osv, og han ikke har betalt husleie, så er hans innsats i huset grei "husleie".

Han har vært dum, som regel er det kvinner som kommer i denne situasjonen, men den er like dum uansett.

Du behøver i midlertid ikke være helt "kald og beregnende", det er også i din interesse at barnas far har en ok økonomi, slik at han kan forsørge sin del av dem, og ha et sted å bo slik at de kan bo hos ham osv.

Jeg ville bedt om hjelp til å sette opp en avtale til alt slikt, slik at dere begge ser at det gjøres rett, selv om det aldri kan bl "rettferdig" for den som er i den situasjonen din eks er i nå.

Men at det er du som er den økonomisk vinnende i denne situasjonen, er det lite tvil om.

Man bør aldri bli samboere på den måten, han har virkelig tapt på det.

Ofte er det kvinnene som ender opp i den situasjonen, at de har brukt all fritid på stell av hus, og sin begrensede inntekt på daglig drift av familien (mat og klær). Når bruddet er et faktum, har den andre betalt på sitt lån på huset, og sitter veldig bra i det.

Skrevet

Grovt sett så tror jeg reglene er slik, om ikke annet er avtalt mellom dere:

Det dere har bragt inn i samboerforholdet har dere også krav på når dere går ut.

Det som det er blitt investert i underveis i forholdet skal deles likt. En eventuelt verdiøkning av leilighet/hus inngår også her.

Skrevet

Grovt sett så tror jeg reglene er slik, om ikke annet er avtalt mellom dere:

Det dere har bragt inn i samboerforholdet har dere også krav på når dere går ut.

Det som det er blitt investert i underveis i forholdet skal deles likt. En eventuelt verdiøkning av leilighet/hus inngår også her.

ps: "Det dere har bragt inn i samboerforholdet har dere også krav på når dere går ut."

Det gjelder selvfølgelig også gjeld, som må avregnes mot f.eks hans andel av verdiøkningen på huset/leiligheten.

Skrevet

Da min mor og stefar skilte lag (samboere) endte iallefall hun etter mye advokat-krangel med 100 000 utbetalt fra ham for verdiøkning på eiendommen (lagt opp omtrent hele hagen).

Dette _etter_ oppveing for at hun har tjent svært lite i perioder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...