Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prinsessa er dyrevenn og vil ha, vil ha... hamster.

Jeg vet ikke riktig, men er ikke hamstere nattdyr?

Og så er det dette med burdyr, da. På den ene side ser jeg på det som regelrett småperverst å holde dyr i bur - for at vi skal 'kose' oss liksom.

På den annen side kan jo ikke gnagere slippes løs i huset heller. Før man vet ordet av det er det bare fasaden igjen. Resten har dyret spist opp. Rene, skjære Donald-fortellingen

Jeg har tenkt litt, og funnet at det til nød går an med et bittelite dyr og et stort bur. Hehe...

Jeg ville hatt en håndfull gullfisker, men det blir vel litt kjipt overfor prinsessa. Det er for øvrgi ikke aktuelt med hund eller katt.

På forhånd takk for svar fra evt gnager-eksperter.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

31

• soleil

14

• Zirine

13

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

den ville spist opp ledningen til pc'n din. Du kommer til å bli offline uten dol! Tenk på det, du :|

skorpionfisken
Skrevet

Min datter har en hamster. Hun og vi andre synes det er gørrkjedelig. Den er søt og fin og kjedelig. Når vi tar den ut av buret springer den rundt på oss kontinuerlig. Springer fra hånd til hånd. Kan ikke sitte i ro et øyeblikk og er umulig å kose med. Den springer konstant rundt i hjulet sitt hele natta, og må vekkes på dagen om vi ønsker kontakt.

For min datter er dyret en komplett skuffelse.

Da anbefales heller et marsvin. Det er mer våken på dagen, kan sitte å kose på fanget og svarer på tiltale.

Skrevet

den ville spist opp ledningen til pc'n din. Du kommer til å bli offline uten dol! Tenk på det, du :|

*whoææææ*

Skrevet

Min datter har en hamster. Hun og vi andre synes det er gørrkjedelig. Den er søt og fin og kjedelig. Når vi tar den ut av buret springer den rundt på oss kontinuerlig. Springer fra hånd til hånd. Kan ikke sitte i ro et øyeblikk og er umulig å kose med. Den springer konstant rundt i hjulet sitt hele natta, og må vekkes på dagen om vi ønsker kontakt.

For min datter er dyret en komplett skuffelse.

Da anbefales heller et marsvin. Det er mer våken på dagen, kan sitte å kose på fanget og svarer på tiltale.

Takk. Da er den saken klar. Null hamster.

Andre har også anbefalt marsvin.

Skrevet

Jeg er ikke spesielt dyrekjær av meg, og liker ikke tanken på å måtte belemres med et dyr i husholdningen - men skal man først....så anbefaler jeg en HANN-undulat. Den er det godt selskap i - den kan lære å snakke og den lever i mange år :-)

Vår Plutt har fått kattunge nå - men den bor hos farmor - kjekt! :)

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Titt innom hj.siden vår, kanskje du får en idè:-)

Skrevet

Jeg er ikke spesielt dyrekjær av meg, og liker ikke tanken på å måtte belemres med et dyr i husholdningen - men skal man først....så anbefaler jeg en HANN-undulat. Den er det godt selskap i - den kan lære å snakke og den lever i mange år :-)

Vår Plutt har fått kattunge nå - men den bor hos farmor - kjekt! :)

Fugl? Neineinei. Uberegnelig flaksing, røsking i hår, skiting overalt, fjær som fyker, fugl som stikker ut vindu...

Skrevet

Fugl? Neineinei. Uberegnelig flaksing, røsking i hår, skiting overalt, fjær som fyker, fugl som stikker ut vindu...

*PØH*

Skrevet

Titt innom hj.siden vår, kanskje du får en idè:-)

Link? Mulig jeg har hatt den, men det er lenge siden...

Skrevet

Avkommet mitt er ekstremt glad i dyr, og har fått tre degus som bor i et stort bur på rommet hennes.

Degus er litt større enn hamster, de er våkne om dagen og sover om natta. De er sosiale og morsomme, men egentlig ikke noe utpreget "kosedyr" som lar seg klappe og kjæle mye med. Det hender de legger seg og sover på skuldra mi, men stort sett er de mer opptatt av å bevege seg omkring. De trives ikke alene, det må være minst to sammen, og det er artig å se samspillet mellom dyrene.

Vi har våre ute av buret en tur stort sett hver dag. De er uredde, ekstremt nysgjerrige og undersøker nøye alt de kommer over - så de må passes godt på ellers blir det fort tannmerker hist og her.

Bilder og mer informasjon finner du her: http://home.c2i.net/erik_sontum/degus/

Skrevet

Nå skal ikke jeg diskutere om det er ok eller ei med dyr i bur... ;)

Men her er vår erfaring med sådanne :

Vi har hatt diverse hamster...de er som du sier nattdyr og kan bli dålige og dø om de blir forstyrret for mye på dagtid. Desverre så lever de ikke altfor lenge heller og det er jo synd for man kan bli skikkelig glad i dem også.

Vår - min ;) - siste hamster...Lillegutten...var den herligste pelsdott en kan tenke seg. Han våknet ofte dagtid og søkte kontakt. Klatret rundt på meg og koste seg. Han kunne ofte ligge og kose i nakken min eller halvsove i hånda...han elsket å ligge på siden i hånda mi mens jeg nusset og blåste varmt på ham.

Marsvin har vi også hatt...har en goding nå som slikker oss som en hund når vi tar ham opp :) De er flotte kjeledyr, piper og prater, er kosete, rolige.

Det er det dyret min mor anbefaler til barn og hun har drevet med oppdrett på både hamster, mus, marsvin samt annet.

Chinchilla er nydelige men også nattdyr og ikke like lette å få barnetamme.

Rotter er også søte dyr, kan bli voldsomt tamme, lyde navnet sitt osv.

Ilderen har vel det nydeligste utseendet en kan tenke seg :) men de er voldsomt lekne og krever massssssse underholdning. De skal egentlig være veldig lite i buret sitt og heller lekes med, underholdes og stelles store deler av dagen. Anbefales ikke til små barn av den grunn.

Så har du Degos mm. mm.

Sum summarum ville jeg anbefalt et marsvin iallefall...hærlige pelsdotter.

Lykke til.

:)

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Link? Mulig jeg har hatt den, men det er lenge siden...

Har sendt den på hotmailen din.

mil1365380270
Skrevet

Hamster er tydeligvis kjedelig (leste under her), men lever kortere enn marsvin, gjør de ikke? Hvis du blir lei av å feie sagmugg og rense buret, mate, er tidsperspektivet kort :-) Hvor lenge er egentlig et kjæledyr artig for et barn?

Skrevet

Jeg har forklart mine barn at små hamstere, fisker, fugler og lignende er skapt for å ha *hele verden* som boltreplass. Derfor vil jeg ikke putte de i et bur som uansett størrelse blir så altfor lite i forhold til hva det kunne vært.

Jeg synes det er rett og slett groteskt å holde dyr i bur eller glassbolle bare for leketøy og pynt.

Skrevet

Hamster er tydeligvis kjedelig (leste under her), men lever kortere enn marsvin, gjør de ikke? Hvis du blir lei av å feie sagmugg og rense buret, mate, er tidsperspektivet kort :-) Hvor lenge er egentlig et kjæledyr artig for et barn?

Godt poeng ;-)

Skrevet

Jeg har forklart mine barn at små hamstere, fisker, fugler og lignende er skapt for å ha *hele verden* som boltreplass. Derfor vil jeg ikke putte de i et bur som uansett størrelse blir så altfor lite i forhold til hva det kunne vært.

Jeg synes det er rett og slett groteskt å holde dyr i bur eller glassbolle bare for leketøy og pynt.

hehe, det samme tenkte jeg da dattern min nå fikk kattunge hos farmor - den bla fratatt en kattemor og en bror og plassert 9 uker gammel på et villt fremmed sted. Det er jo egentlig veldig grusomt! - men jeg sa det ikke....

Skrevet

Akvarium med gullfisk er greit. Gullfisk er utstyrt med evnen til å 'huske' i tre sekunder.

Å holde dyr i bur, der er jeg forsåvidt ikke uenig med deg.

Men nå er det sånn at mine barn stort sett ser dyr på tv og i kjøledisken.

Datteren min har altså et godt poeng når hun vil bli 'kjent' med og forholde seg til et dyr.

Skrevet

Avkommet mitt er ekstremt glad i dyr, og har fått tre degus som bor i et stort bur på rommet hennes.

Degus er litt større enn hamster, de er våkne om dagen og sover om natta. De er sosiale og morsomme, men egentlig ikke noe utpreget "kosedyr" som lar seg klappe og kjæle mye med. Det hender de legger seg og sover på skuldra mi, men stort sett er de mer opptatt av å bevege seg omkring. De trives ikke alene, det må være minst to sammen, og det er artig å se samspillet mellom dyrene.

Vi har våre ute av buret en tur stort sett hver dag. De er uredde, ekstremt nysgjerrige og undersøker nøye alt de kommer over - så de må passes godt på ellers blir det fort tannmerker hist og her.

Bilder og mer informasjon finner du her: http://home.c2i.net/erik_sontum/degus/

Takk for tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...