Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal ikke jeg diskutere om det er ok eller ei med dyr i bur... ;)

Men her er vår erfaring med sådanne :

Vi har hatt diverse hamster...de er som du sier nattdyr og kan bli dålige og dø om de blir forstyrret for mye på dagtid. Desverre så lever de ikke altfor lenge heller og det er jo synd for man kan bli skikkelig glad i dem også.

Vår - min ;) - siste hamster...Lillegutten...var den herligste pelsdott en kan tenke seg. Han våknet ofte dagtid og søkte kontakt. Klatret rundt på meg og koste seg. Han kunne ofte ligge og kose i nakken min eller halvsove i hånda...han elsket å ligge på siden i hånda mi mens jeg nusset og blåste varmt på ham.

Marsvin har vi også hatt...har en goding nå som slikker oss som en hund når vi tar ham opp :) De er flotte kjeledyr, piper og prater, er kosete, rolige.

Det er det dyret min mor anbefaler til barn og hun har drevet med oppdrett på både hamster, mus, marsvin samt annet.

Chinchilla er nydelige men også nattdyr og ikke like lette å få barnetamme.

Rotter er også søte dyr, kan bli voldsomt tamme, lyde navnet sitt osv.

Ilderen har vel det nydeligste utseendet en kan tenke seg :) men de er voldsomt lekne og krever massssssse underholdning. De skal egentlig være veldig lite i buret sitt og heller lekes med, underholdes og stelles store deler av dagen. Anbefales ikke til små barn av den grunn.

Så har du Degos mm. mm.

Sum summarum ville jeg anbefalt et marsvin iallefall...hærlige pelsdotter.

Lykke til.

:)

Takk for tips.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

31

• soleil

14

• Zirine

13

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Marsvin er tingen. De er sosiale, intelligente faktisk og kosete.

Hamstere derimot er bare en dott med pels som sover hele dagen og bråker fælt om natta.

Gjest kaninvenn
Skrevet

Jeg anbefaler mye heller kanin. Den er det mye mer selskap i. Gi den et skikkelig stoort bur, så kan den være der mye av dagen. Den bør tas ut av buret og koses med endel, men så lenge hun passer på, trenger den ikke gjøre så mye skade. Hold den unna ledninger, og husk at den kan slippe små harde bæsjekuler, men de er lette å ta bort. En kanin kan også være i bur på verandaen store deler av året, og hvis dere har et utebur (med skygge), kan dere ta den med når dere er på picnic på gresset osv.

Skrevet

Vi har hatt "vanlige" hamstere og har nå dverghamstere. Dverghamsterne er bare halvparten i størrelse og bor i et forholdsvis stort bur med 2 etg. De er nattdyr, men er likevel mer våkne på dagtid enn de "vanlige", synes jeg.

Ja, de gnager dessverre, så dere må følge med dem hele tiden når de løper på gulvet. Du får kjøpt et middel som kan sprayes på ledninger, stoffer osv. Det hjelper til en viss grad.

Skrevet

Hamstere derimot er bare en dott med pels som sover hele dagen og bråker fælt om natta.

Jo, har hatt et par av dem da jeg var barn. De er koselige, men de bæsjer hele tiden ;-( Langt mer urenslig enn hamster.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hamstere er nattdyr, og ikke særlig selskapelige av seg. Ved kos biter de lett.

Marsvin er mye kjekkere, og er sosiale vesener som både kan koses med og slippes løs. Blir det lite anledning til å kose med dem og ta dem opp bør de være to.

Våre går ofte rundt på kjøkkenet der det er lite å krype inn og gjemme seg vekk i. Nå i sommer går de i en stor innhegning ute.

Vi kjøpte to hanner i vår. Den ene av dem ble mamma for en ukes tid siden. :-D

Gjest ChiengMai
Skrevet

Marsvin er mye kjekkere, og er sosiale vesener som både kan koses med og slippes løs. Blir det lite anledning til å kose med dem og ta dem opp bør de være to.

Våre går ofte rundt på kjøkkenet der det er lite å krype inn og gjemme seg vekk i. Nå i sommer går de i en stor innhegning ute.

http://littlemy.net/marsvin/

Skrevet

Hamster? *grøss*

Hamster og marsvin er like ille.

Kanin, derimot...det kunne jeg tenkt meg. Men jeg blir utstemt hjemme ;)

Skrevet

"Vi kjøpte to hanner i vår. Den ene av dem ble mamma for en ukes tid siden. :-D"

*Hehe* Min søsters katt, Liten Ida skulle steriliseres og kom hjem som Ivan den Grusomme... :o)

Skrevet

Takk. Da er den saken klar. Null hamster.

Andre har også anbefalt marsvin.

Helt enig med de som har anbefalt marsvin. De er skikkelig kosedyr som piper, snakker, hopper og spretter.

Når jeg spør mine om de vil ha mat står de begge oppreist på to bein og venter :)

Det er mye mer selskap med dem enn det var med hamsterne jeg hadde.

Lykke til med valget!

Hilsen

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

jeg liker humler bedre. De er så runde og fine i pelsen, og har vakre farger....

Skrevet

Ser at flere anbefaler marsvin. Takk skal du ha.

Skrevet

Jeg anbefaler mye heller kanin. Den er det mye mer selskap i. Gi den et skikkelig stoort bur, så kan den være der mye av dagen. Den bør tas ut av buret og koses med endel, men så lenge hun passer på, trenger den ikke gjøre så mye skade. Hold den unna ledninger, og husk at den kan slippe små harde bæsjekuler, men de er lette å ta bort. En kanin kan også være i bur på verandaen store deler av året, og hvis dere har et utebur (med skygge), kan dere ta den med når dere er på picnic på gresset osv.

Hm, jeg heller vel også til kanin i gnageravdelingen, men i og med at jeg forestiller meg kaniner på et høyere nivå enn hamstre og marsvin i dyrehierarkiet, tror jeg derfor at de trenger bedre behandling i form av mye, mye større bur og omsorg og sånn. Og hvem må når prinsessa ikke har tid...?

Takk for svar.

Skrevet

Har tenkt å anskaffe marsvin til meg og lillegutt på 4 år. Har lest litt på denne siden, http://www.norskmarsvinklubb.com/

og blir bare mer og mer sikker på at det kan være rett dyr for oss.

Takk for tips og lenker.

Skrevet

Vi har hatt "vanlige" hamstere og har nå dverghamstere. Dverghamsterne er bare halvparten i størrelse og bor i et forholdsvis stort bur med 2 etg. De er nattdyr, men er likevel mer våkne på dagtid enn de "vanlige", synes jeg.

Ja, de gnager dessverre, så dere må følge med dem hele tiden når de løper på gulvet. Du får kjøpt et middel som kan sprayes på ledninger, stoffer osv. Det hjelper til en viss grad.

Hei, noen venner gikk til innkjøp av 'minihamster', det er vel dverghamster. Det er faktisk akkurat det dyret prinsessa har sett seg ut.

Spørs om det ikke blir marsvin, vi kan jo ikke sitte oppe om natta og kose med dotten? :)

Skrevet

Gratulerer! :)

Takk for innspill.

Skrevet

Hamster? *grøss*

Hamster og marsvin er like ille.

Kanin, derimot...det kunne jeg tenkt meg. Men jeg blir utstemt hjemme ;)

Jeg ser også rottefaktoren litt for tydelig - hvis det var det du mente...

Skrevet

jeg liker humler bedre. De er så runde og fine i pelsen, og har vakre farger....

Takk for tips. Skal tenke på det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...