Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anbefaler mye heller kanin. Den er det mye mer selskap i. Gi den et skikkelig stoort bur, så kan den være der mye av dagen. Den bør tas ut av buret og koses med endel, men så lenge hun passer på, trenger den ikke gjøre så mye skade. Hold den unna ledninger, og husk at den kan slippe små harde bæsjekuler, men de er lette å ta bort. En kanin kan også være i bur på verandaen store deler av året, og hvis dere har et utebur (med skygge), kan dere ta den med når dere er på picnic på gresset osv.

Jeg kom til å tenke på noe.

Er det noe som heter dvergkaniner? Jeg vil ikke ha noe stort dyr, og en vanlig kanin blir vel ganske stor, ikke sant?

Bør (dverg)kaniner være to? Slik at den ene ikke blir sprø?

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

31

• soleil

14

• Zirine

13

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt marsvin i stedet for hamster.

Husker fra jeg var liten (og hadde begge deler), at det var mer morsomt med marsvin, for det var enklere å ha den gående løs. Ikke gnagde den så mye på alt mulig som hamsteret gjorde, og så var den litt større:-)

Et lite spørsmål? Hvorfor vil du ikke ha katt? Den trenger ikke bur, kan godt være en "innekatt" og den trenger ikke noe mer stell enn et marsvin eller hamster?

Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt marsvin i stedet for hamster.

Husker fra jeg var liten (og hadde begge deler), at det var mer morsomt med marsvin, for det var enklere å ha den gående løs. Ikke gnagde den så mye på alt mulig som hamsteret gjorde, og så var den litt større:-)

Et lite spørsmål? Hvorfor vil du ikke ha katt? Den trenger ikke bur, kan godt være en "innekatt" og den trenger ikke noe mer stell enn et marsvin eller hamster?

Jeg er kattekvinne :) - og vi hadde katt for noen år siden. Det var kjempetrivelig. Men jeg ble knust av naboene som kjeftet på meg og det arme dyret som ikke gjorde noe galt (renslig og rolig) bortsett fra å si fra når han ville inn (firemannsbolig). Det endte derfor hos dyrlegen.

Skrevet

Hei, noen venner gikk til innkjøp av 'minihamster', det er vel dverghamster. Det er faktisk akkurat det dyret prinsessa har sett seg ut.

Spørs om det ikke blir marsvin, vi kan jo ikke sitte oppe om natta og kose med dotten? :)

Sikker på at du ikke vil ha en kanin, da.. Jeg har noen nydelige små nøster. De gis bort så kan du heller bruke penga på et fint bur. :D

Man kan ha dem både inne og ute og de er kjælne og lodne. Man kan ha dem på fanget og man kan trene dem opp til å hoppe i hinder og delta i hoppekonkurranser!

Her er noen av kaninungene jeg har: (De er litt større nå og alle har ørene nede.. egentlig ENDA finere nå ;))

http://www.home.no/dinkanin/blaa.jpg

http://www.home.no/dinkanin/5128.jpg

http://www.home.no/dinkanin/image006.jpg

Skrevet

Sikker på at du ikke vil ha en kanin, da.. Jeg har noen nydelige små nøster. De gis bort så kan du heller bruke penga på et fint bur. :D

Man kan ha dem både inne og ute og de er kjælne og lodne. Man kan ha dem på fanget og man kan trene dem opp til å hoppe i hinder og delta i hoppekonkurranser!

Her er noen av kaninungene jeg har: (De er litt større nå og alle har ørene nede.. egentlig ENDA finere nå ;))

http://www.home.no/dinkanin/blaa.jpg

http://www.home.no/dinkanin/5128.jpg

http://www.home.no/dinkanin/image006.jpg

Jeg har såvidt tenkt litt på dvergkanin, hvis det er noe som heter det? Vil ha et _lite_ dyr, eller to.

Vet du noe om dvergkaniner?

Skrevet

Kanskje ikke et populært forslag, men rotter er faktisk OK kjæledyr, synes jeg. Man får liksom litt kontakt med dem, synes jeg.

Skrevet

Jeg har såvidt tenkt litt på dvergkanin, hvis det er noe som heter det? Vil ha et _lite_ dyr, eller to.

Vet du noe om dvergkaniner?

Det jeg har er dvergveddere. Det er dvergkaniner..

De kan bli opptil 2 kg.

Lever gjennomsnittelig 5-8 år.

Kan enten bo inne eller ute.

Vet en del om kaniner nå, syns jeg selv da. :)

Anbefaler dette kaninforumet:

http://www.kaninforum.vze.com/

Gjest ChiengMai
Skrevet

De kan bli opptil 2 kg.

Marsvin kan også bo ute. I alle fall fra mai til september. Skal de være ute hele året må de ha isolert hus, og klimaet om vinteren må være bra.

Dessuten er det vel ikke mye "prat" i kaniner? Marsvin kommuniserer masse når man tar dem opp og koser med dem. De er noen skikkelig artige og trivelige pelsdotter.

Skrevet

De kan bli opptil 2 kg.

Takk. Mens jeg ventet på svar fra deg :) - fant jeg fram til litt stoff om nettopp dvergveddere. De er jo kjempesøte, og dessuten virker det som om det er håndterbare dyr for en som i utgangspunktet ikke er så interessert (meg).

Takk for lenken.

Skrevet

Kanskje ikke et populært forslag, men rotter er faktisk OK kjæledyr, synes jeg. Man får liksom litt kontakt med dem, synes jeg.

Takk for innspill. Men det blir nok ikke aktuelt. Jeg har vel egentlig nok noia for dyr og skitt og sånn om jeg ikke skal ha ei rotte i huset :)

Skrevet

Jeg er kattekvinne :) - og vi hadde katt for noen år siden. Det var kjempetrivelig. Men jeg ble knust av naboene som kjeftet på meg og det arme dyret som ikke gjorde noe galt (renslig og rolig) bortsett fra å si fra når han ville inn (firemannsbolig). Det endte derfor hos dyrlegen.

Uff - det var leit....

Men f.eks Hellig Birma er en katt som trives godt som innekatt - og lider ikke av ikke å bli sluppet ut. Dog liker den ikke å være for mye alene......

Så jeg forstår at det blir litt mer å "passe på" enn et hamster...og så koster det en del mer.

http://home.no.net/vravik/hellig1.htm

Selv har jeg to Main Coon, så jeg er glad i katter jeg også.

http://home.no.net/mcoring/galleri3.htm

Dog missliker jeg katteutstillinger og den "type mennesker" man ofte finner der....:-)

Skrevet

Marsvin kan også bo ute. I alle fall fra mai til september. Skal de være ute hele året må de ha isolert hus, og klimaet om vinteren må være bra.

Dessuten er det vel ikke mye "prat" i kaniner? Marsvin kommuniserer masse når man tar dem opp og koser med dem. De er noen skikkelig artige og trivelige pelsdotter.

Kaniner er ganske stille dyr, ja. De knitrer med tennene når de koser seg og de har et tydelig kroppsspråk, da.

Du ser på liggemåten og ørene blant annet hvordan de har det. Jeg syns det er kult å ha dem til å løpe i en luftegård ute for de tar noen skikkelig pussige gledeshopp. Gliser meg nesten ihjel av de rare dyra. :)

Liker godt katter og jeg da, men bor rett ved en ganske trafikkert vei og syns katter har godt av å gå ut og inn.

Kaniner kan faktisk trenes opp til å gå ganske fritt inne og gjøre fra seg på do. (Lettest å få til hos steriliserte/kastrerte kaniner)

Hamster har jeg aldri hatt, men naboen har det og den er en liten raring. Ganske søte, men litt mer sky enn kaninene jeg har. Men det er jo ofte forskjellig personlighet på hvert enkelt dyr.

Skrevet

Takk for innspill. Men det blir nok ikke aktuelt. Jeg har vel egentlig nok noia for dyr og skitt og sånn om jeg ikke skal ha ei rotte i huset :)

:-)

Skrevet

Jeg kom til å tenke på noe.

Er det noe som heter dvergkaniner? Jeg vil ikke ha noe stort dyr, og en vanlig kanin blir vel ganske stor, ikke sant?

Bør (dverg)kaniner være to? Slik at den ene ikke blir sprø?

Kaninen kan godt være alene om den får en del oppmerksomhet fra menneskene sine.

Hvis du skal ha to kaniner må du ha et større bur.

Bur kan du og bygge selv.

Buret bør ikke være for lite. En meter langt minst og ca 50 cm høyt kan gå hvis den får løpe litt fritt ute eller inne i løpet av dagen. (Skal du kjøpe innebur så sjekk priser rundt omkring, det er store forskjeller)

Til løpegård kan du kjøpe kompostbinger i grønn netting på biltema. Det koster 109 kr for en og kjøper du et par-tre stk og setter sammen får du en pen løpegård som du lett kan sette vekk.

Eller du kan selvsagt lage en løpegård selv av netting. (Hønsenetting er ikke brukbart.)

Skrevet

Hm, jeg heller vel også til kanin i gnageravdelingen, men i og med at jeg forestiller meg kaniner på et høyere nivå enn hamstre og marsvin i dyrehierarkiet, tror jeg derfor at de trenger bedre behandling i form av mye, mye større bur og omsorg og sånn. Og hvem må når prinsessa ikke har tid...?

Takk for svar.

Jeg har for tiden 7 kaniner og stellet tar ikke lange tiden pr dag. Altså, man bruker jo mer tid enn stellet da, men det er jo fordi en har dyret for en grunn..

Jeg soper inni uteburet med en kost slik at jeg får opp kulene som ligger rundt der. Det tar 3 min. Så sjekker jeg doen.. om den er full så tømmer jeg den og har i nytt miljøstrø. (Trenger som regel ikke skiftes på hver dag)(Har jo 5 kaninunger og mammaen i sammen så det blir mer lettstelt med en eller to kaniner)

De tisser stort sett på samme sted og der har jeg satt en dokasse for å ha det mer hygienisk og lettstelt i buret.

Så får de mat og vann en eller to ganger om dagen. På varme dager får de en frosset flaske med vann inne hos seg, så de kan kjøle seg ned.

Maten dems er høy som jeg kjøper billig hos bonde. Koster meg 50 kr for to store søplesekker som jeg fikk kjørt til døra. Har fått det billigere også tidligere. :)

Kjøper man på dyrebutikk koster det over 100 kr for 3 kg. Kaninpellets kjøper jeg på Felleskjøpet 59 kr for 5 kg. Det holder lenge..

Så lar jeg dem løpe litt fritt ute i luftegården som er satt sammen av kompostbinger fra plantasjen.

Hver gang jeg stikker huet mitt inn i buret så klapper jeg dem og snakker litt til dem. Har mye kontakt med dem når de løper ute, spesielt de små for de er så små enda at de klarer å komme seg igjennom sprinklene i luftegården. :D

(Rakkere!)

Skrevet

Hei, noen venner gikk til innkjøp av 'minihamster', det er vel dverghamster. Det er faktisk akkurat det dyret prinsessa har sett seg ut.

Spørs om det ikke blir marsvin, vi kan jo ikke sitte oppe om natta og kose med dotten? :)

Etter å ha hatt 3 hamstere, ville den yngste ha marsvin. men mannen i huset protesterte hysterisk ;o)

Marsvin er et sosialt dyr og er våken på dagtid. Hamstere er jo veldig søte, men usosiale og de er sjelden i ro.

Skrevet

Kaninen kan godt være alene om den får en del oppmerksomhet fra menneskene sine.

Hvis du skal ha to kaniner må du ha et større bur.

Bur kan du og bygge selv.

Buret bør ikke være for lite. En meter langt minst og ca 50 cm høyt kan gå hvis den får løpe litt fritt ute eller inne i løpet av dagen. (Skal du kjøpe innebur så sjekk priser rundt omkring, det er store forskjeller)

Til løpegård kan du kjøpe kompostbinger i grønn netting på biltema. Det koster 109 kr for en og kjøper du et par-tre stk og setter sammen får du en pen løpegård som du lett kan sette vekk.

Eller du kan selvsagt lage en løpegård selv av netting. (Hønsenetting er ikke brukbart.)

Jeg anbefaler to kaniner, hvis ikke datteren din er veldig flink til å gi dem kontakt. Jeg anbefaler i det hele tatt alltid to dyr dersom de skal være timevis alene.

Uansett om du har en eller to kaniner, og selv om det er dvergkaniner, bør buret være mer enn 1 meter lengste veien. Det finns store bur å få solgt, på ca. 1,5 meter den lengste veien. Der kan de boltre seg ganske mye. De bør likevel få komme utenfor buret en tur hver dag (hoppe rundt i stuen feks).

Skrevet

Jeg anbefaler to kaniner, hvis ikke datteren din er veldig flink til å gi dem kontakt. Jeg anbefaler i det hele tatt alltid to dyr dersom de skal være timevis alene.

Uansett om du har en eller to kaniner, og selv om det er dvergkaniner, bør buret være mer enn 1 meter lengste veien. Det finns store bur å få solgt, på ca. 1,5 meter den lengste veien. Der kan de boltre seg ganske mye. De bør likevel få komme utenfor buret en tur hver dag (hoppe rundt i stuen feks).

To kaniner kan gå sammen, men da bør de ha ganske god plass.

Det med plassen gjør at det er mest praktisk å ha dem ute eller på en veranda. Jeg har et bur som er 2 m langt og 1m bredt. Det var tenkt til 2 dvergveddere.

Nå på høsten må man bestemme seg om de skal være ute eller inne, for de kan ikke pendle ut og inn når temperaturforskjellene blir for store. Da kan pelsen dette av og kaninen kan bli alvorlig syk.

Man bør helst ha to hunnkaniner. Har man to hanner vil de sloss når de blir kjønnsmodne. Hunnkaniner kan og begynne å slåss når de blir kjønnsmodne. Da må de enten skilles eller steriliseres. Kastrerte og steriliserte kaniner går fint sammen. Så man kan ha en av hver, men steriliserer/kastrerer man dem for seint har man fort en kaninfarm..

Skal man innføre en ny kanin i buret som det er en fra før så må det skje gradvis og da bør buret være stort.

Mange har marsvin og kanin sammen, men det er ikke å anbefale. Kaninen kan mobbe marsvinet ved å ri på det. Marsvinet kan også komme til å tygge på pelsen og ørene til kaninen.. Ikke bra.

http://www.kaninforum.vze.com

Her er det mange bra svar og artikler for de som er interessert i kaniner.

Kaninen er foressten ikke en gnager, men et medlem i harefamilien. :D

Skrevet

Kan du ikke kjøpe henne en høne, så blir det ferske egg på frokostbordet også. Høna kan oppbevares på do, evt. på verandaen når den ikke er i bruk.

*velmenende*

Skrevet

Jeg har for tiden 7 kaniner og stellet tar ikke lange tiden pr dag. Altså, man bruker jo mer tid enn stellet da, men det er jo fordi en har dyret for en grunn..

Jeg soper inni uteburet med en kost slik at jeg får opp kulene som ligger rundt der. Det tar 3 min. Så sjekker jeg doen.. om den er full så tømmer jeg den og har i nytt miljøstrø. (Trenger som regel ikke skiftes på hver dag)(Har jo 5 kaninunger og mammaen i sammen så det blir mer lettstelt med en eller to kaniner)

De tisser stort sett på samme sted og der har jeg satt en dokasse for å ha det mer hygienisk og lettstelt i buret.

Så får de mat og vann en eller to ganger om dagen. På varme dager får de en frosset flaske med vann inne hos seg, så de kan kjøle seg ned.

Maten dems er høy som jeg kjøper billig hos bonde. Koster meg 50 kr for to store søplesekker som jeg fikk kjørt til døra. Har fått det billigere også tidligere. :)

Kjøper man på dyrebutikk koster det over 100 kr for 3 kg. Kaninpellets kjøper jeg på Felleskjøpet 59 kr for 5 kg. Det holder lenge..

Så lar jeg dem løpe litt fritt ute i luftegården som er satt sammen av kompostbinger fra plantasjen.

Hver gang jeg stikker huet mitt inn i buret så klapper jeg dem og snakker litt til dem. Har mye kontakt med dem når de løper ute, spesielt de små for de er så små enda at de klarer å komme seg igjennom sprinklene i luftegården. :D

(Rakkere!)

Tusen, tusen takk for at du deler kaninerfaringene med meg. Jeg har kopiert og limt inn for løpende vurdering.

Dvergvedder høres ikke dumt ut. Spesielt liker jeg tanken på at dyret har fint gemytt, er kjælen og ikke minst kan være litt ute. Det er ganske guffent med bare bur (selv om jeg vet at marsvin kan rote litt rundt på gulvet).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...