Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anbefaler to kaniner, hvis ikke datteren din er veldig flink til å gi dem kontakt. Jeg anbefaler i det hele tatt alltid to dyr dersom de skal være timevis alene.

Uansett om du har en eller to kaniner, og selv om det er dvergkaniner, bør buret være mer enn 1 meter lengste veien. Det finns store bur å få solgt, på ca. 1,5 meter den lengste veien. Der kan de boltre seg ganske mye. De bør likevel få komme utenfor buret en tur hver dag (hoppe rundt i stuen feks).

Hun er Dyrevenn med stor D, så det kommer ikke til å skorte på kjæling. Men vi skal likevel vurdere to (hvis det blir kanin), det gjør jo alt mye, mye triveligere for alle. Lover også at det blir romslig bur (håper ikke det koster all verden, jeg kan overhodet ikke håndtere hammer og spiker).

Takk skal du ha.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

31

• soleil

14

• Zirine

13

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uff - det var leit....

Men f.eks Hellig Birma er en katt som trives godt som innekatt - og lider ikke av ikke å bli sluppet ut. Dog liker den ikke å være for mye alene......

Så jeg forstår at det blir litt mer å "passe på" enn et hamster...og så koster det en del mer.

http://home.no.net/vravik/hellig1.htm

Selv har jeg to Main Coon, så jeg er glad i katter jeg også.

http://home.no.net/mcoring/galleri3.htm

Dog missliker jeg katteutstillinger og den "type mennesker" man ofte finner der....:-)

Jeg liker katter godt, og den viktigste grunnen er at katter gir ganske mye beng. De kommer når de vil ha mat og hvile, og betrakter vel sant å si seg selv som eiere av mennesket. Innekatt blir bare feil for meg.

Men takk for tips og lenker til nydelige katter :)

Skrevet

To kaniner kan gå sammen, men da bør de ha ganske god plass.

Det med plassen gjør at det er mest praktisk å ha dem ute eller på en veranda. Jeg har et bur som er 2 m langt og 1m bredt. Det var tenkt til 2 dvergveddere.

Nå på høsten må man bestemme seg om de skal være ute eller inne, for de kan ikke pendle ut og inn når temperaturforskjellene blir for store. Da kan pelsen dette av og kaninen kan bli alvorlig syk.

Man bør helst ha to hunnkaniner. Har man to hanner vil de sloss når de blir kjønnsmodne. Hunnkaniner kan og begynne å slåss når de blir kjønnsmodne. Da må de enten skilles eller steriliseres. Kastrerte og steriliserte kaniner går fint sammen. Så man kan ha en av hver, men steriliserer/kastrerer man dem for seint har man fort en kaninfarm..

Skal man innføre en ny kanin i buret som det er en fra før så må det skje gradvis og da bør buret være stort.

Mange har marsvin og kanin sammen, men det er ikke å anbefale. Kaninen kan mobbe marsvinet ved å ri på det. Marsvinet kan også komme til å tygge på pelsen og ørene til kaninen.. Ikke bra.

http://www.kaninforum.vze.com

Her er det mange bra svar og artikler for de som er interessert i kaniner.

Kaninen er foressten ikke en gnager, men et medlem i harefamilien. :D

Det som også er litt hyggelig med kaniner er at de er ganske så hjemmekjære. Mine bor ute i hagen hele året. De har både hus og utebur, men døren står åpen slik at de valser rundt i hagen helt fritt.

De har hatt sjansen til å stikke av flere ganger, men ikke gjort det.

Jeg har ikke lest hva du har skrevet tidligere - gitt av gode råd, men nevner bare at de er lette å holde. Vann og høy er det de hovedsaklig skal ha av mat - og de elsker at ungene plukker løvetann til dem. Om vinteren forbrenner de mer, og trenger ekstrafor - det beste foret får man på Felleskjøpet. Billig og best.

Skrevet

Kan du ikke kjøpe henne en høne, så blir det ferske egg på frokostbordet også. Høna kan oppbevares på do, evt. på verandaen når den ikke er i bruk.

*velmenende*

Det var noe... frittgående egg gir god samvittighet, det er sikkert.

Og nå åpnet det seg en gullkantet anledning til å spørre om det jeg, dumme brødet, aldri har skjønt:

Det der med høna og egget, ikke den gamle 'hva som kom først', men hvordan har det seg at det kommer nye egg poppende ut av høna uten en hane tilgjengelig?

Nå er jeg skikkelig dust antagelig, men det _er_ jo helt besynderlig, det må alle være enig i.

Skrevet

Og nå åpnet det seg en gullkantet anledning til å spørre om det jeg, dumme brødet, aldri har skjønt:

Det der med høna og egget, ikke den gamle 'hva som kom først', men hvordan har det seg at det kommer nye egg poppende ut av høna uten en hane tilgjengelig?

Nå er jeg skikkelig dust antagelig, men det _er_ jo helt besynderlig, det må alle være enig i.

Vanskelig å svare på. Jeg tror jeg ville ringt Rune Rudberg og forhørt meg litt der ;)

Skrevet

Hun er Dyrevenn med stor D, så det kommer ikke til å skorte på kjæling. Men vi skal likevel vurdere to (hvis det blir kanin), det gjør jo alt mye, mye triveligere for alle. Lover også at det blir romslig bur (håper ikke det koster all verden, jeg kan overhodet ikke håndtere hammer og spiker).

Takk skal du ha.

Her er en artikkel om stell av kaniner, kanskje det kan være no du har nytte av å kikke på før du går til innkjøp:

http://lysfontenen.no/index.php?id=articles&action=view&aid=352

Skrevet

Det som også er litt hyggelig med kaniner er at de er ganske så hjemmekjære. Mine bor ute i hagen hele året. De har både hus og utebur, men døren står åpen slik at de valser rundt i hagen helt fritt.

De har hatt sjansen til å stikke av flere ganger, men ikke gjort det.

Jeg har ikke lest hva du har skrevet tidligere - gitt av gode råd, men nevner bare at de er lette å holde. Vann og høy er det de hovedsaklig skal ha av mat - og de elsker at ungene plukker løvetann til dem. Om vinteren forbrenner de mer, og trenger ekstrafor - det beste foret får man på Felleskjøpet. Billig og best.

Kjekt å kunne ha dem til å gå fritt, da! Jeg tør ikke det der jeg bor pga veien og masse katter i nabolaget.

Men løsningen min med løpegård funker det og. Viktigste er at de får gått litt fritt. Spesielt innebur er ofte for små.

Zirine: Vært på flere utstillinger foressten? :)

Felleskjøpet selger den beste kaninmaten, ja. Kalle kaninfor er brukbart det. :)

Billig er det og. (59 kr for 5 kg) Fins noen svenske merker som også anbefales..

Men høy syns jeg det er greit å kjøpe hos en bonde om man har mulighet til det. 3 kg høy for over 100 kr er dyrt..

Miljøstrø er også billigst på FK. Kjøpe spon en gang, men det var det fluer i.. æsj.. og det setter seg fort i pelsen. Mer hygienisk med strø. Kattesand skal ikek brukes for kaninen kan spise det og få forstoppelse.

Hvis man skal kjøpe kanin så kjøp av oppdretter ikke i dyrebutikk.

Er ofte billigere hos oppdretter og da vet man hva man får. Da kan man også ha den med på utstilling om man vil. Dyrebutikk-kaniner har det ikke alltid så godt i den tiden de er der, dessverre. Og dyrebutikkene gir ofte feil info iforhold til foring blant annet. 80 % av kjælekaniner dør av feilforing. Kaniner skal ikke ha gnagerblandinger. De tåler ikke fett og mye karbohydrater så godt. De skal ha mye fiber..

Skrevet

Kjekt å kunne ha dem til å gå fritt, da! Jeg tør ikke det der jeg bor pga veien og masse katter i nabolaget.

Men løsningen min med løpegård funker det og. Viktigste er at de får gått litt fritt. Spesielt innebur er ofte for små.

Zirine: Vært på flere utstillinger foressten? :)

Felleskjøpet selger den beste kaninmaten, ja. Kalle kaninfor er brukbart det. :)

Billig er det og. (59 kr for 5 kg) Fins noen svenske merker som også anbefales..

Men høy syns jeg det er greit å kjøpe hos en bonde om man har mulighet til det. 3 kg høy for over 100 kr er dyrt..

Miljøstrø er også billigst på FK. Kjøpe spon en gang, men det var det fluer i.. æsj.. og det setter seg fort i pelsen. Mer hygienisk med strø. Kattesand skal ikek brukes for kaninen kan spise det og få forstoppelse.

Hvis man skal kjøpe kanin så kjøp av oppdretter ikke i dyrebutikk.

Er ofte billigere hos oppdretter og da vet man hva man får. Da kan man også ha den med på utstilling om man vil. Dyrebutikk-kaniner har det ikke alltid så godt i den tiden de er der, dessverre. Og dyrebutikkene gir ofte feil info iforhold til foring blant annet. 80 % av kjælekaniner dør av feilforing. Kaniner skal ikke ha gnagerblandinger. De tåler ikke fett og mye karbohydrater så godt. De skal ha mye fiber..

Ja, dette har vi jo diskutert mange ganger du og jeg - vi er så skjønt enige :)

Hvis man ikke har bønder i nærheten, så får man kjøpt høy på Felleskjøpet OG strø til buret. Ingen grunn til å handle NOE i dyrebutikken. Det er dårlig og det er dyrt.

Jeg er i grunnen fortsatt forbannet på dyrebutikkene, når jeg tenker meg om :)

Skrevet

Hvis man ikke har bønder i nærheten, så får man kjøpt høy på Felleskjøpet OG strø til buret. Ingen grunn til å handle NOE i dyrebutikken. Det er dårlig og det er dyrt.

Hva er Felleskjøpet?

Skrevet

Ja, jeg er også det..

Derfor jeg har 5 kaninunger nå.. Det var ikke to hunner de hadde solgt meg, gitt.

Skrevet

Hva er Felleskjøpet?

Felleskjøpet selger jordbruksmaskiner, gjødsel, fór til alle slags dyr etc - altså ting til landbruk. Mange tror Felleskjøpet kun er for bønder, men de har også utsalgsbutikker hvor vi vanlige forbrukere kan handle (du får til og med vaskemiddel der - ting til hushold - i større forpakninger, ofte også billigere).

Sjekk her: http://felleskjøpet.no/ om du finner en butikk nær deg.

Skrevet

Ja, jeg er også det..

Derfor jeg har 5 kaninunger nå.. Det var ikke to hunner de hadde solgt meg, gitt.

I alle dager ...

Hva skal du gjøre med ungene?

Skrevet

Felleskjøpet selger jordbruksmaskiner, gjødsel, fór til alle slags dyr etc - altså ting til landbruk. Mange tror Felleskjøpet kun er for bønder, men de har også utsalgsbutikker hvor vi vanlige forbrukere kan handle (du får til og med vaskemiddel der - ting til hushold - i større forpakninger, ofte også billigere).

Takk, da er Felleskjøpet det jeg trodde Felleskjøpet er. Ante ikke at de har butikker for oss vanlige folk.

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på det jeg, så måtte bare søke litt... ;-)

Fant noe da:

http://home.online.no/~reidarsu/id27_m.htm#f (under fra egg til kylling)

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/hverdagsglimt/hva_kom_frst_hna_eller_egget

Altså - dersom en hanen får "komme til" blir det befruktet, og får høna beholde egget og ruge, så blir det kyllinger. Dersom egget ikke blir befruktet kommer det ut ubefruktet.

Fra dyrevernalliansen.no får vi følgende svar på hvorfor høna legger egg hele tiden:

"Hvorfor legger hønene stadig nye egg?

I naturlig tilstand legger høna 12-24 egg en eller to ganger i året. Den vedvarende eggproduksjonen hos moderne høner skyldes både at eggene fjernes fra høna etterhvert som hun legger dem, og at moderne hønseraser er avlet frem for å produsere så mange egg som mulig. Den intensive eggproduksjonen påfører høna sykdom, bl.a. benskjørhet."

http://www.dyrevernalliansen.org/fakta/f_11.php#09

:-)

Skrevet

Kan ikke vanlige forbrukere handle i alle Felleskjøpets butikker/utsalg da?

Skrevet

Kan ikke vanlige forbrukere handle i alle Felleskjøpets butikker/utsalg da?

Jo, selvsagt. Sa jeg no annet? *forvirret*

Skrevet

Jo, selvsagt. Sa jeg no annet? *forvirret*

Sikkert meg som leste litt forkjært...

*sliten etter lang arbeidsuke*

Skrevet

Sikkert meg som leste litt forkjært...

*sliten etter lang arbeidsuke*

Det var hvertfall det jeg mente.

(god sommer videre Gemini)

Skrevet

Det var hvertfall det jeg mente.

(god sommer videre Gemini)

I like måte :-)

Skrevet

I alle dager ...

Hva skal du gjøre med ungene?

Må gi dem bort..

Dyrebutikken har sagt de kan ta imot de jeg ikke får gitt bort selv. Problemet er at dyrebutikken helst vil ha dem når de er for unge.. Men jeg har drøyet det ut.

Måtte bygge litt bur for å få det til å funke, da. Hunnkaninen og hannkaninen jeg hadde ble ikke skilt før jeg så det lå 5 små i et rede og dermed var hun drektig på nytt rett etter fødselen.

Heldigvis har kaninmammaen taklet det bra. Det andre kullet som kom valgte vi å få avlivet med en gang de kom.

Såe.. er det noen som vil ha kaninunger så vet dere hvor dere skal henvende dere...

De er fine, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...