Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må gi dem bort..

Dyrebutikken har sagt de kan ta imot de jeg ikke får gitt bort selv. Problemet er at dyrebutikken helst vil ha dem når de er for unge.. Men jeg har drøyet det ut.

Måtte bygge litt bur for å få det til å funke, da. Hunnkaninen og hannkaninen jeg hadde ble ikke skilt før jeg så det lå 5 små i et rede og dermed var hun drektig på nytt rett etter fødselen.

Heldigvis har kaninmammaen taklet det bra. Det andre kullet som kom valgte vi å få avlivet med en gang de kom.

Såe.. er det noen som vil ha kaninunger så vet dere hvor dere skal henvende dere...

De er fine, da.

Hva med å ta kontakt med dyrebeskyttelsen der hvor du bor - slik at du slipper å ta livet av dem i det minste?

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

31

• soleil

14

• Zirine

13

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva med å ta kontakt med dyrebeskyttelsen der hvor du bor - slik at du slipper å ta livet av dem i det minste?

Jeg skal ikke ta livet av noen. Hadde aldri greid det selv heller. Det andre kullet kunne jeg ikke beholde for da hadde jeg hatt 13 kaniner. Jeg jobber og leier leilighet, har verken lyst,kapasitet, plass eller lov til å drive oppdrett.Er ikke bare-bare å gi dem bort til hvemsomhelst heller.

Får jeg ikke gitt bort alle selv så tar dyrebutikken resten. Hva de eventuelt gjør med dyr de ikke får solgt tør jeg ikke spørre om..

Jeg kan høre med dyrebeskyttelsen sånn 'just in case'. Regner med at de får mange henvendelser angående katter og kaniner.

Jeg er veldig glad i dyr så kanskje jeg kan gjøre en deal med dem om å gjøre noe arbeid for dem for det?

Burde vært med katter og kaniner som med hester at det kun var lovlig å avle frem om en var oppdretter osv. Tvangs-sterilisering og bøter .. *gruble gruble*..

Har to som er interessert i kaniner foreløpig og da har jeg "bare" tre kaniner igjen..

Kanskje beholder jeg en hunnkanin selv som kan gå sammen med mammaen. De kan bli uvenner og da må jeg enten skille av buret eller skaffe et bur til..

Moralen her er at man ikke kjøper kaniner i dyrebutikk og at man ikke stoler på almendyrleger ved bestemmelse av kjønn på kaniner. Dyrleger generelt har lite peiling på kaniner og smågnagere. Har hørt at Avivet er bra, men ellers vet jeg ikke om noen som har spesielt kompetanse på det. Spør bare oppdrettere om jeg lurer på noe...

Jeg er ikke bitter altså, har lært masse, men er fort gjort å få panikk når en plutselig står der med 2 kaniner som man trodde var av samme kjønn og 5 kaninunger i et reir samt at du vet det er sannsynlig at det kommer flere unger om en måned..

Skrevet

Takk, da er Felleskjøpet det jeg trodde Felleskjøpet er. Ante ikke at de har butikker for oss vanlige folk.

Ps. Husk å skaff deg en slik snerten grønn caps med gult FK trykk!

Det hører med :D

http://www.fk.no

Skrevet

Ble litt nysgjerrig på det jeg, så måtte bare søke litt... ;-)

Fant noe da:

http://home.online.no/~reidarsu/id27_m.htm#f (under fra egg til kylling)

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/hverdagsglimt/hva_kom_frst_hna_eller_egget

Altså - dersom en hanen får "komme til" blir det befruktet, og får høna beholde egget og ruge, så blir det kyllinger. Dersom egget ikke blir befruktet kommer det ut ubefruktet.

Fra dyrevernalliansen.no får vi følgende svar på hvorfor høna legger egg hele tiden:

"Hvorfor legger hønene stadig nye egg?

I naturlig tilstand legger høna 12-24 egg en eller to ganger i året. Den vedvarende eggproduksjonen hos moderne høner skyldes både at eggene fjernes fra høna etterhvert som hun legger dem, og at moderne hønseraser er avlet frem for å produsere så mange egg som mulig. Den intensive eggproduksjonen påfører høna sykdom, bl.a. benskjørhet."

http://www.dyrevernalliansen.org/fakta/f_11.php#09

:-)

Jasså. Stakkars høne... ikke hane og ikke egg. Da er det ikke rart det stokker det seg og systemet henger seg opp på uendelig repetisjon.

Skrevet

Ps. Husk å skaff deg en slik snerten grønn caps med gult FK trykk!

Det hører med :D

http://www.fk.no

Klart det. Og type med traktor.

Skrevet

Hamstere er nattdyr, og ikke særlig selskapelige av seg. Ved kos biter de lett.

Marsvin er mye kjekkere, og er sosiale vesener som både kan koses med og slippes løs. Blir det lite anledning til å kose med dem og ta dem opp bør de være to.

Våre går ofte rundt på kjøkkenet der det er lite å krype inn og gjemme seg vekk i. Nå i sommer går de i en stor innhegning ute.

Vi kjøpte to hanner i vår. Den ene av dem ble mamma for en ukes tid siden. :-D

"Vi kjøpte to hanner i vår. Den ene av dem ble mamma for en ukes tid siden. :-D "

Du har ikke vurdert å gå til avisen med nyheten? :o)

Er ikke enig i at hamstere biter lett. De(6stk) har bitt svakt 4-5 ganger. Dverghamsterne har ikke bitt i det hele tatt.

Skrevet

Jeg skal ikke ta livet av noen. Hadde aldri greid det selv heller. Det andre kullet kunne jeg ikke beholde for da hadde jeg hatt 13 kaniner. Jeg jobber og leier leilighet, har verken lyst,kapasitet, plass eller lov til å drive oppdrett.Er ikke bare-bare å gi dem bort til hvemsomhelst heller.

Får jeg ikke gitt bort alle selv så tar dyrebutikken resten. Hva de eventuelt gjør med dyr de ikke får solgt tør jeg ikke spørre om..

Jeg kan høre med dyrebeskyttelsen sånn 'just in case'. Regner med at de får mange henvendelser angående katter og kaniner.

Jeg er veldig glad i dyr så kanskje jeg kan gjøre en deal med dem om å gjøre noe arbeid for dem for det?

Burde vært med katter og kaniner som med hester at det kun var lovlig å avle frem om en var oppdretter osv. Tvangs-sterilisering og bøter .. *gruble gruble*..

Har to som er interessert i kaniner foreløpig og da har jeg "bare" tre kaniner igjen..

Kanskje beholder jeg en hunnkanin selv som kan gå sammen med mammaen. De kan bli uvenner og da må jeg enten skille av buret eller skaffe et bur til..

Moralen her er at man ikke kjøper kaniner i dyrebutikk og at man ikke stoler på almendyrleger ved bestemmelse av kjønn på kaniner. Dyrleger generelt har lite peiling på kaniner og smågnagere. Har hørt at Avivet er bra, men ellers vet jeg ikke om noen som har spesielt kompetanse på det. Spør bare oppdrettere om jeg lurer på noe...

Jeg er ikke bitter altså, har lært masse, men er fort gjort å få panikk når en plutselig står der med 2 kaniner som man trodde var av samme kjønn og 5 kaninunger i et reir samt at du vet det er sannsynlig at det kommer flere unger om en måned..

Ja, det forstår jeg godt. Men du - hvis du sitter med for mange, så gå til dyrebeskyttelsen. Selv om dyrebutikken nok har et ansvar (fordi du ikke fikk to hunner), så får de det bedre hos dyrebeskyttelsen, tro meg. De tar imot kaninene og omplasserer dem for deg, og de følger opp i forhold til vaksiner, folkene som får kaninene osv.

Evt. kan du reise å snakke med en oppdretter som bor i nærheten av deg. De aller fleste oppdrettere er genuint opptatt av kaniner (selvsagt) og vil helt sikkert forsøke å hjelpe deg (for jeg nesten 100% sikker på at de også vil fraråde deg å levere dem tilbake til dyrebutikken)

Forsøk å gjør det. Hvis ingenting går, så ta kontakt med meg. [email protected] I et krisetilfelle kan jeg ta imot kaninene. Jeg har en snekker gående rundt her hjemme for tiden, og jeg kan få han til å bygge på utehuset og lage et nytt utebur koblet til det. (jeg vil nødig plassere 4 kaniner i samme hus).

Vi hadde ikke tenkt å få flere kaniner, men hvis du trenger hjelp og kontakter meg, så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg.

Ok?

Skrevet

Ja, det forstår jeg godt. Men du - hvis du sitter med for mange, så gå til dyrebeskyttelsen. Selv om dyrebutikken nok har et ansvar (fordi du ikke fikk to hunner), så får de det bedre hos dyrebeskyttelsen, tro meg. De tar imot kaninene og omplasserer dem for deg, og de følger opp i forhold til vaksiner, folkene som får kaninene osv.

Evt. kan du reise å snakke med en oppdretter som bor i nærheten av deg. De aller fleste oppdrettere er genuint opptatt av kaniner (selvsagt) og vil helt sikkert forsøke å hjelpe deg (for jeg nesten 100% sikker på at de også vil fraråde deg å levere dem tilbake til dyrebutikken)

Forsøk å gjør det. Hvis ingenting går, så ta kontakt med meg. [email protected] I et krisetilfelle kan jeg ta imot kaninene. Jeg har en snekker gående rundt her hjemme for tiden, og jeg kan få han til å bygge på utehuset og lage et nytt utebur koblet til det. (jeg vil nødig plassere 4 kaniner i samme hus).

Vi hadde ikke tenkt å få flere kaniner, men hvis du trenger hjelp og kontakter meg, så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg.

Ok?

2 sek forresten.

Hvilke kjønn har de kaninene du sitter igjen med?

Jeg har 2 hunner, og hvis de skal kunne gå løs sammen med mine, så må det nesten være hunner det du har også.

(jeg mener å huske at du bor her sør, gjør du ikke?)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Det var noe... frittgående egg gir god samvittighet, det er sikkert.

Og nå åpnet det seg en gullkantet anledning til å spørre om det jeg, dumme brødet, aldri har skjønt:

Det der med høna og egget, ikke den gamle 'hva som kom først', men hvordan har det seg at det kommer nye egg poppende ut av høna uten en hane tilgjengelig?

Nå er jeg skikkelig dust antagelig, men det _er_ jo helt besynderlig, det må alle være enig i.

"..men hvordan har det seg at det kommer nye egg poppende ut av høna uten en hane tilgjengelig?"

HAHAHA...den var god!! Ikke for å være slem, jeg har mange blinde punkter selv.

Men det er bare det at du legger jo egg sjøl.... i livmoren.. Uten hjelp av en mann. Ubefruktede egg.

..Trodde du eggene du kjøpte i butikken kunne ruges til kyllinger fx. på lav temp. i stekeovnen?? HIHIHI.....*SS*

Som sagt... jeg er minst like teit selv -- ofte! *klem og et par glass hvitvin til deg*

Skrevet

Ok?

Jeg er i kontakt med en oppdretter allerede. Det er hun som skal hjelpe med å bestemme kjønn og å sjekke tennene hos kaninene.

Jeg er ikke overbegeistret for å gi dem til dyrebutikken, nei.

Lover at jeg skal ta kontakt med dyrebeskyttelsen. :)

Jeg får henge opp flere lapper rundt omkring.

Veldig snilt av deg å tilby deg å hjelpe. :) Jeg prøver selvsagt å finne andre løsninger. De kan tidligst bli kjønnsmodne ved 12 ukers alder.. Nå er de snart 7 uker så jeg har litt tid enda.

Skrevet

2 sek forresten.

Hvilke kjønn har de kaninene du sitter igjen med?

Jeg har 2 hunner, og hvis de skal kunne gå løs sammen med mine, så må det nesten være hunner det du har også.

(jeg mener å huske at du bor her sør, gjør du ikke?)

Jeg vet ikke kjønn enda. Jeg tør ikke vurdere det selv.

Skal få sjekket det i helga eller en av de første dagene over helga.

Bor på østlandet et sted, ja. *hemmelighetsfull*

Skrevet

Jeg er i kontakt med en oppdretter allerede. Det er hun som skal hjelpe med å bestemme kjønn og å sjekke tennene hos kaninene.

Jeg er ikke overbegeistret for å gi dem til dyrebutikken, nei.

Lover at jeg skal ta kontakt med dyrebeskyttelsen. :)

Jeg får henge opp flere lapper rundt omkring.

Veldig snilt av deg å tilby deg å hjelpe. :) Jeg prøver selvsagt å finne andre løsninger. De kan tidligst bli kjønnsmodne ved 12 ukers alder.. Nå er de snart 7 uker så jeg har litt tid enda.

5 uker til de er kjønnsmodne? Hmm... da er vi godt ut i september.

Har du de inne nå? De bør vel strengt tatt begynne å være ute nå (også om natten) hvis de skal få begynne å forberede seg på å bli utekaniner. Før det begynner å bli kjølig om nettene.

Så det er kanskje ikke så lurt å bruke for lang tid ...

Skrevet

5 uker til de er kjønnsmodne? Hmm... da er vi godt ut i september.

Har du de inne nå? De bør vel strengt tatt begynne å være ute nå (også om natten) hvis de skal få begynne å forberede seg på å bli utekaniner. Før det begynner å bli kjølig om nettene.

Så det er kanskje ikke så lurt å bruke for lang tid ...

De er ute. Har vært det ei stund. Pappaen er inne.

Jeg kan få dette til å funke om jeg får lånt noen bur eller burplass. Kan hende hun oppdretteren kan hjelpe meg og det er sikkert mange kaninbur som ligger og slenger på loft, boder og i garasjer rundt omkring.

Skal nok finne en dyrevennlig løsning.

Skrevet

"..men hvordan har det seg at det kommer nye egg poppende ut av høna uten en hane tilgjengelig?"

HAHAHA...den var god!! Ikke for å være slem, jeg har mange blinde punkter selv.

Men det er bare det at du legger jo egg sjøl.... i livmoren.. Uten hjelp av en mann. Ubefruktede egg.

..Trodde du eggene du kjøpte i butikken kunne ruges til kyllinger fx. på lav temp. i stekeovnen?? HIHIHI.....*SS*

Som sagt... jeg er minst like teit selv -- ofte! *klem og et par glass hvitvin til deg*

Det med at høna forfjamset klemmer ut nye egg fordi gårdagens er borte, visste jeg fra før. Så heeelt domm er jeg nå ikke.

Ihvertfall ikke så domm at jeg tror at mategg er kyllinger i forkledning. Herregud ass.

:)

Skrevet

Jeg ser også rottefaktoren litt for tydelig - hvis det var det du mente...

he he, det var noe sånt jeg tenkte, ja. *smiler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...