Gå til innhold

Røyking ved sandkassen

Anbefalte innlegg

Gjest tankeløs dumhet
Skrevet

Stadig finner vi sigarettsneiper i barnas sandkasse og rett utenfor. Bor i et borettslag. Skjønner virkelig ikke folk som røyker at sneiper ikke forsvinner av seg selv? Unger finner dem og putter dem i munnen!

Forleden satt jeg ved sandkassen med ungen min og en annen mor med sin unge. Mens vi pratet tok hun fram sigaretten. Etterpå stumpet hun den i sanden rett på utsiden av sandkassen, og lot den ligge der. (Ungene går like mye utenfor som i sandkassen!).

Jeg kjente jeg ble forbløffet og sint, men er ikke så flink til å si fra. Jeg sa rolig: "det er dumt å legge fra seg sigarettsneiper ved sandkassen, for ungene plukker dem opp." Hun tok da litt sand og strødde over sneipen så den ikke skulle synes (!!!)

Jeg kjente meg så sinna resten av dagen at jeg holdt på å koke over. Skulle ønske jeg hadde klart å si fra mer tydelig. Men jeg har liksom ikke lyst til å bli uvenner med naboene her heller (har ikek bodd her så lenge). Lurer på å snakke med styret i borettslaget om å få opp skilting eller sånn.

Hva ville dere gjort? Hva burde jeg sagt?

Skrevet

Du skulle sagt at et lite barn faktisk kan dø av innholdet i en sigarett. - - om den spises.

Du skulle grav den opp selv så hun så den og mumlet; "JEG tar i alle fall ikke DET ansvaret å vite at den ligger her....." :)

Gjest fletteline
Skrevet

Og alle sneipene som ligger på stranda da. Greit at folk røyker, men kan de ikke ta med seg sneipene sine, de forsvinner faktisk ikke så veldig fort.

Skrevet

En del røykere (ikke alle, men mange) tror de har rett til å forsøple der det passer dem. Etter en deilig badetur til et vann like utenfor byen tidligere i uka holdt jeg på å tråkke i en haug (!) sneiper som lå igjen i gresset der både unger og voksne oppholder seg på deilige sommerdager. Koselig!

Skrevet

Jeg synes det også det er galskap å kaste slike sneiper da de er full av gift (nikotin) i hvertfal sigaretter. For babyer er jo en slik sneip livsfarlig om de svelger den. Synes godt du kan ta det opp med borettslaget.

monique1365380367
Skrevet

Du skulle sagt at et lite barn faktisk kan dø av innholdet i en sigarett. - - om den spises.

Du skulle grav den opp selv så hun så den og mumlet; "JEG tar i alle fall ikke DET ansvaret å vite at den ligger her....." :)

Helt enig med flisa....som om jeg skulle sagt det selv!

Jeg røyker, tilogmed på lekeplassen!....har alltid med meg ett lite pappkrus, tar en liten dæsj med vann eller no oppi, og hiver sneipene oppi den..samtidig som jeg oppfordrer andre røkere til og hive sneipen oppi koppen.....Funker bra det!

Skrevet

Sneiper er liksom ikke søppel, det, tydeligvis!:-( Selv de mest påpasselige søppelrydderne stumper fra seg sigarettene både histen og pisten.

Som flere andre har påpekt - like irriterende at den bare puttes under 5 cm sand på stranda! Ungene har jo ikke noe problemer med å grave dem opp igjen akkurat!

Gjest også litt hysterisk mor
Skrevet

Nå tviler jeg sterkt på at en sneip kan være farlig å spise for et barn. Men hyggelig er det jo ikke... Synes hun var veldig frekk hun der som du snakka med.

Gjest fletteline
Skrevet

Nå tviler jeg sterkt på at en sneip kan være farlig å spise for et barn. Men hyggelig er det jo ikke... Synes hun var veldig frekk hun der som du snakka med.

Jammen det er faktisk farlig å spise sneiper, ihvertfall de som det fortsatt er tobakk i og det er det jo i de fleste.

Det spørs selvfølgelig hvor store barna er eller hvor mye de spiser da.

Skrevet

Jammen det er faktisk farlig å spise sneiper, ihvertfall de som det fortsatt er tobakk i og det er det jo i de fleste.

Det spørs selvfølgelig hvor store barna er eller hvor mye de spiser da.

1 sigarett på en to-åring skal gå bra.

Skrevet

men ekkelt og uhygienisk uansett!

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Dette sier du for å erte/provosere:-) Mener du at den risken er helt okay så lenge egoistiske personer _må_ røyke der det passer dem?

Nei - det mener du ikke (tror jeg;)

Gjest ingen grunn til hysteri!
Skrevet

men ekkelt og uhygienisk uansett!

Ja, ekkelt er det sikkert for noen. Men farlig er det nok ikke. På legestudiet lærer vi at det skal ganske så mye tobakk til for at det skal være farlig. Og barna har i grunn bare godt av å få i seg både litt bakterier og lort på lekeplassen. Pga at det stimulerer immunforsvaret.

Gjest fletteline
Skrevet

Ja, ekkelt er det sikkert for noen. Men farlig er det nok ikke. På legestudiet lærer vi at det skal ganske så mye tobakk til for at det skal være farlig. Og barna har i grunn bare godt av å få i seg både litt bakterier og lort på lekeplassen. Pga at det stimulerer immunforsvaret.

Ja da skal jeg mate ungene mine med sneiper heretter slik at de får bedre immunforsvar.

Gjest millinissis
Skrevet

Sneiper er liksom ikke søppel, det, tydeligvis!:-( Selv de mest påpasselige søppelrydderne stumper fra seg sigarettene både histen og pisten.

Som flere andre har påpekt - like irriterende at den bare puttes under 5 cm sand på stranda! Ungene har jo ikke noe problemer med å grave dem opp igjen akkurat!

Nå blir dette en diskusjon om røykerne igjen. At vi liksom ser det som vår "rett" til å kaste fra oss sneipene hvor vi vil. Hva med alle flasker og bokser og annet skrot som ligger igjen på stranda og på lekeplasser rundt omkring? Det er like forsøplene og stygt det, og glass er også farlig for barna. Men ikke-røykere har bestemt seg for at vi røykere skal tråkkes på uansett, så dere finner bare nye argumenter for å rakke ned på oss...

Gjest fletteline
Skrevet

Nå blir dette en diskusjon om røykerne igjen. At vi liksom ser det som vår "rett" til å kaste fra oss sneipene hvor vi vil. Hva med alle flasker og bokser og annet skrot som ligger igjen på stranda og på lekeplasser rundt omkring? Det er like forsøplene og stygt det, og glass er også farlig for barna. Men ikke-røykere har bestemt seg for at vi røykere skal tråkkes på uansett, så dere finner bare nye argumenter for å rakke ned på oss...

Neida, jeg irriterer meg like mye over folk som ikke kan ta med seg søpla si jeg og sneiper er søppel. Hvis ikke du syns det så kan du vel hive sneipene ute i hagen din uten å plukke dem opp.

Gjest millinissis
Skrevet

Neida, jeg irriterer meg like mye over folk som ikke kan ta med seg søpla si jeg og sneiper er søppel. Hvis ikke du syns det så kan du vel hive sneipene ute i hagen din uten å plukke dem opp.

Jeg sa IKKE at jeg synes det er greit at folk kaster sneipene sine hvor som helst. Jeg hater det, og gjør det aldri selv. Det jeg ville poengtere er at dette ikke bare dreier seg om røykere (altså sneiper) men om søppel generelt som også etterlates av ikke-røykere. Vi vil IKKE ha skylda for all forsøplingen vi heller...

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg sa IKKE at jeg synes det er greit at folk kaster sneipene sine hvor som helst. Jeg hater det, og gjør det aldri selv. Det jeg ville poengtere er at dette ikke bare dreier seg om røykere (altså sneiper) men om søppel generelt som også etterlates av ikke-røykere. Vi vil IKKE ha skylda for all forsøplingen vi heller...

Bare nesten;-)

Gjest millinissis
Skrevet

Bare nesten;-)

Godt du hadde en smiley bak den kommentaren der, ellers så hadde jeg blitt fly forbanna:-)

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at en sneip forblir i en barnemunn lenger enn noen sekunder....

Men det er nå likevel helt unødvendig å sitte ved en sandkasse og røyke og stumpe sneipene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...