Gå til innhold

Eierskap til ting i samboerskap - ønsker synspunkter!

Anbefalte innlegg

Gjest Danielsen
Skrevet

Men B var jo i jobb!

Synes ikke det er urimelig at når det regner på presten så drypper det på klokkeren også. Men derfra til å eie alt likt er et langt stykke og mange avskygninger.

Leste nylig at Nic. Cage hadde giftet seg med en 19-prig servitør. Blir litt snålt dersom deres felles budsjett skulle være tilpasset hennes antatt lave lønnsnivå, synes du ikke? *S*

Tro meg, han har nok særeie!

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• petter smart

8

• amber sun

7

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tro meg, han har nok særeie!

Jo, det har du helt sikkert rett i.

Men mitt første svar i denne tråden gikk på at man ikke nødvendigvis bør likedel løpende utgifter. For den "rike" vil lettere ønske å ha litt "rikere" vaner, og dersom den "fattige" fordi han må dekke halvparten av dette ikke har råd til å kjøpe noe varig, så bør man istedet skjevdele de løpende kostnadene.

Gjest Danielsen
Skrevet

Men B var jo i jobb!

Synes ikke det er urimelig at når det regner på presten så drypper det på klokkeren også. Men derfra til å eie alt likt er et langt stykke og mange avskygninger.

Leste nylig at Nic. Cage hadde giftet seg med en 19-prig servitør. Blir litt snålt dersom deres felles budsjett skulle være tilpasset hennes antatt lave lønnsnivå, synes du ikke? *S*

"Synes ikke det er urimelig at når det regner på presten så drypper det på klokkeren også" Enig med det, så lenge man lever lykkelig sammen, men i det man går fra hverandre tror ikke jeg at jeg ville latt det dryppe så altfor mye på min "klokker".

Gjest Danielsen
Skrevet

Jo, det har du helt sikkert rett i.

Men mitt første svar i denne tråden gikk på at man ikke nødvendigvis bør likedel løpende utgifter. For den "rike" vil lettere ønske å ha litt "rikere" vaner, og dersom den "fattige" fordi han må dekke halvparten av dette ikke har råd til å kjøpe noe varig, så bør man istedet skjevdele de løpende kostnadene.

De "løpende kostnadene" UNDER et samliv ser jeg ingen problemer med å være fleksibel med. Men jeg snakker om de dyre tingene som en av partene har kjøpt inn for sine penger. Og dette er ved evt brudd.

Hva om den med mest penger likte å gi bort pengene sine til veldedige formål eller på en eller annen dyr hobby. Og det var den som tjente minst penger som faktisk kjøpte båt og bil og motorsykkel. Hva da? Skulle den med høyest inntekt få med seg halvparten av dette? Få ville vel mene dette?

Er lei av trakkasering av de som tjener mye penger!

mil1365380270
Skrevet

Sevfølgelig er kjærligehten viktiger enn penger, men ved ett brudd er det jo ikke mer kjærlighet? Og da blir kanskje pengene like viktige som kjærligheten? Jeg synes det er helt flott at den som tjener mest kjøper mer ting ol. Men han bør vel også få med seg tingene de går fra hverandre?

Eller skal han drive veldedighet med sin tidligere partner? Hva om det var den med minst inntekt som valgte å forlate den med mest, og tillegg få med seg tingene den rikeste hadde kjøpt?

Men egentlig er det vel ikke vits i å diskutere dette, da han har juridisk rett på de tingene han har kjøpt for egne penger. Etter NORSK LOV

Selvfølgelig må man være klar over at det kan blir slutt, men man skal da være lykkelig i mellomtiden, hva er vitsen ellers?

Hva gjør det med forholdet at begge forbereder seg på slutten? Man skal ikke være dum, men ikke gnien heller. Da får man velge seg en rikere partner, da.

.

Skrevet

"Synes ikke det er urimelig at når det regner på presten så drypper det på klokkeren også" Enig med det, så lenge man lever lykkelig sammen, men i det man går fra hverandre tror ikke jeg at jeg ville latt det dryppe så altfor mye på min "klokker".

Se DET er en annen sak! *S*

Skrevet

De "løpende kostnadene" UNDER et samliv ser jeg ingen problemer med å være fleksibel med. Men jeg snakker om de dyre tingene som en av partene har kjøpt inn for sine penger. Og dette er ved evt brudd.

Hva om den med mest penger likte å gi bort pengene sine til veldedige formål eller på en eller annen dyr hobby. Og det var den som tjente minst penger som faktisk kjøpte båt og bil og motorsykkel. Hva da? Skulle den med høyest inntekt få med seg halvparten av dette? Få ville vel mene dette?

Helt enig - man kan ikke bare se hen til lønningssjekken.

Men dessverre så er det en del tilfeller hvor parene "likedeler" ved at hun kjøper mat og betaler avdrag på lån, og da har jo han i realiteten levd gratis på henne mens hun ikke har fått spart opp noe i form av fast eiendom.

Fatter ikke at damer selv ikke skjønner dette...

Skrevet

'Alle' er vel enig i at det daglige brød betales av at begge betaler etter evne.

Hus og ting bør likedan begge parter eie noe av, ellers er den som ikke eier noe, direkte dum.

Fordelingen av hvem som eier hva, vil vel derimot igjen naturlig være proposjonal i forhold til den som er best bemidlet. Kort: Mye spenn, mange 'ting'. Lite spenn, få 'ting'.

Gjest vi deler alt
Skrevet

Mannen min tjener litt mer enn jeg; jeg har hovedansvaret for barn/hjem. Vi disponerer begge alle kontoer vi har, og jeg betaler regningene fra både hans og min konto. Altså vi deler på alt. Holder ikke rede på hvem som betalte det, og hvem som betalte det... Lett å ha det slik.

Gjest vi deler alt
Skrevet

Dette er ikke enkelt.

Men en må være realistisk, de fleste forhold ryker før eller senere. Da hjelper det lite om en har brukt "fornuften" og droppet jussen.

Dersom B har ambisjoner om et livslangt forhold kan det ikke ha noe å si om det er A som eier f.eks. huset så lenge begge har medbestemmelsesrett over hva pengene skal brukes til.

Ellers vil B få mer igjen ved et brudd enn h*n har puttet inn.

Det virker jo som om B ikke har planer om et livslangt forhold med slikt snakk.

Når det er sagt, jeg tjener mer enn min samboer og betaler derfor for en del ting som ikke er løpende utgifter, uten at jeg ser på tingene som mine, det er ikke alltid det er snakk om ting heller.

Hva mener du om mitt svar; altså at vi deler kontoer og jeg betaler regningene fra begge? Det er enkelt og greit. Hvorfor dele regninger i to? Jeg tjener minst (er hjemme med små barn), men det vi sammen får i inntekt deler vi. Er gift, og vi planlegger å holde sammen... (

Skrevet

Jeg kjenner noen som har kun felles konto! De har da to stykk minibankkort som gjelder for samme konto.

Jeg synes dette er kjemperart, men de ser ut til å tro at vi har et meget rigid system med dine penger og mine penger ettersom vi både har separate og felles konti! :-)

Vi har det omtrent sånn. Hvorfor er det rart?

Pengene kommer inn, vi bruker av kontoen, og alle er fornøyde.

Hvorfor skulle det være rart? Vi er jo et team.

Skrevet

Hos oss har vi ikke mine penger og dine penger, men våre penger, og av den grunn blir selvfølgelig alt som kjøpes inn vårt felleseie.

Vi har hver vår brukskonto, men sparer på felles konto og disponerer hverandres kontoer.

Og min kjære, som tjener atskillig mer enn meg, synes det er helt ok og sånn det skal være.

Vi har jo ingen planer om å gå fra hverandre, så da er det ikke annet enn naturlig at vi har alt felles.

Beste hilsen fra

Nettopp!

Vi gjør også omtrent sånn; som jeg skrev til morsan - pengene kommer inn, vi bruker av kontoen sammen, og alle er fornøyde. Vi er jo et team.

Gjest vi deler alt
Skrevet

Hos oss har vi ikke mine penger og dine penger, men våre penger, og av den grunn blir selvfølgelig alt som kjøpes inn vårt felleseie.

Vi har hver vår brukskonto, men sparer på felles konto og disponerer hverandres kontoer.

Og min kjære, som tjener atskillig mer enn meg, synes det er helt ok og sånn det skal være.

Vi har jo ingen planer om å gå fra hverandre, så da er det ikke annet enn naturlig at vi har alt felles.

Beste hilsen fra

Vi har det også slik. Trodde de fleste gjorde det på den måten?

Gjest vi deler alt
Skrevet

Vi er forøvrig gift, men praktiserte det samme før vi giftet oss også.

Beste hilsen fra

Vi gjorde det fra den dagen vi kom sammen..:)

skorpionfisken
Skrevet

Jeg kjenner noen som har kun felles konto! De har da to stykk minibankkort som gjelder for samme konto.

Jeg synes dette er kjemperart, men de ser ut til å tro at vi har et meget rigid system med dine penger og mine penger ettersom vi både har separate og felles konti! :-)

Jeg hadde det med min ex, alt felles, en lønnskonto, en sparekonto. Men vi var sammen siden vi var tenåringer og ikke hadde noe fra før.

Nå har jeg separat økonomi med min samboer. Når det blir mine barn og dine barn og begge bringer ting inn i samboerskapet kan man ikke ha alt felles lengre.

Skrevet

Jeg syns det er riktig å fungere som et team.

Alle penger er felles, begge har tilgang til kontoene som en har. Store ting bestemmes i fellesskap, og ellers bruker en det en vil, som en har råd til. Og blir enige om hvor mye en skal spare, f eks.

Dine penger og mine penger syns jeg blir merkelig.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener er for dumt - den sutuasjonen som beksrives i hovedinnlegget, eller det å ha hver sine konti.

Hvsi det er det siste, er jeg overrasket! Jeg hadde da mine egne spare- og lønnskonti før jeg traff min livsledsager, så det ville være meget merkelig å skulle gå over til å bare ha felles konto.

Det med bruk av flere konti er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at man ikke hyar felles økonomi! :-)

Vi fikk faktisk først hver vår konto da vi kjøpte hus. Før det hadde vi felleskonto. Tro det eller ei, men vi hadde faktisk felles konto de 3 mnd vi bodde hver for oss også (pause i forholdet). Men vi var studenter, så det var ikke så mye penger det var snakk om ;o)

Nå har vi hver vår lønnskonto, og en "haug" med andre kontoer til ulik bruk (sparekonto, adopsjonskonto, lånekassen-konot). Og vi disponerer alle kontoene begge to.

Og min mann tjener ganske mye mer enn meg.

Beste hilsen fra

Skrevet

Vi gjorde det fra den dagen vi kom sammen..:)

Det var sånn ca sånn med oss også. Vi flyttet sammen etter 6 mnd, og har hatt alt felles siden. Til og med tre mnd hvor vi hadde pause i forholdet. Tror vi må ha vært rimelig sikre på at det skulle gå i ordne igjen ;o) Jeg ble værende i leiligheten vår, han leide hybel, og alt gikk fra felles konto.

Ikke krangler vi om hva vi skal bruke penger på heller. Jeg bruker nok mer penger på det jevne, mens han kjøper seg dyrere ting når han først kjøper noe. Alt i alt går det vel ut på det samme :-)

Flink til å hjelpe til hjemme er han også! Prakteksemplar, rett og slett ;o))

Beste hilsen fra

Gjest vi deler alt
Skrevet

Det var sånn ca sånn med oss også. Vi flyttet sammen etter 6 mnd, og har hatt alt felles siden. Til og med tre mnd hvor vi hadde pause i forholdet. Tror vi må ha vært rimelig sikre på at det skulle gå i ordne igjen ;o) Jeg ble værende i leiligheten vår, han leide hybel, og alt gikk fra felles konto.

Ikke krangler vi om hva vi skal bruke penger på heller. Jeg bruker nok mer penger på det jevne, mens han kjøper seg dyrere ting når han først kjøper noe. Alt i alt går det vel ut på det samme :-)

Flink til å hjelpe til hjemme er han også! Prakteksemplar, rett og slett ;o))

Beste hilsen fra

Vel.. her i huset er det jeg som gjør husarbeidet, og jeg håper han snart blir litt flinkere til å hjelpe til. F.eks. kaste søppel i søppelet, og sette brukte glass i oppvaskmaskinen... Men økonomien var vi enige om fra første stund, og det har aldri vært noen problemer med det. Enkelt og greit å ha det slik! Vi bor jo sammen og er gift, og da er vi som amber sun skrev et team.

Skrevet

Vel.. her i huset er det jeg som gjør husarbeidet, og jeg håper han snart blir litt flinkere til å hjelpe til. F.eks. kaste søppel i søppelet, og sette brukte glass i oppvaskmaskinen... Men økonomien var vi enige om fra første stund, og det har aldri vært noen problemer med det. Enkelt og greit å ha det slik! Vi bor jo sammen og er gift, og da er vi som amber sun skrev et team.

Dere dere jo ikke riktig alt... husarbeidet er tydeligvis _ditt_. Litt av et team-work.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...