Gå til innhold

Eierskap til ting i samboerskap - ønsker synspunkter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har det omtrent sånn. Hvorfor er det rart?

Pengene kommer inn, vi bruker av kontoen, og alle er fornøyde.

Hvorfor skulle det være rart? Vi er jo et team.

Det er rart fordi jeg ikke er vant til det! :-)

For oss er det ikke slik at man har helt saparat økonomi selv om man har separate konti! *S*

Men jeg ettersom jeg hadde hatt både sparekonto og lønnskonto før jeg traff mannen mi n, kunne det faktisk ikke falle meg inn å slutte med det og heller dele hans konto/opprette ny felles konto.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• petter smart

8

• amber sun

7

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mener ikke man skal få med seg halvparten av den andres eiendeler. På ingen måte.

Men jeg har opplevd både å ha mest og minst penger, og det føles mye bedre å ha mest.

Har du forsøkt begge deler, da?

Har alltid vært den som tjener mest, og vil sannsynligvis alltid være det.

Nå er min samboer slik at hun ikke ønsker at jeg skal betale mer av de løpende utgiftene enn henne. Hun vil ikke bli "sponset" av meg. Da synes hun det er bedre at jeg bruker mitt overskudd enten på meg selv eller ting vi begge bruker, men som jeg eier. I tillegg betaler jeg oftere ferier, turer på byen o.l.

Det er sikkert mye bedre å ha mest ja.

Skrevet

Har man en sammenblandet økonomi, er alt felles, mener jeg. Uansett hvem som betalte akkurat den og den tingen.

Men dette bør paret UANSETT lage en samboeravtale om, slik at _dersom_ det ikke skulle bli et livslangt forhold, slipper man å strides om materielle ting!

Skrevet

Begge bør kjøpe ting og begge bør drive dagen rundt. Etter evne.

Sånn som du beskriver det, vil jo B være den store taperen ved et evt brudd.

.. men hvordan ville B hatt det alene, uten en samboer som bidro med en såpass mye høyere inntekt? ;-)

Skrevet

.. men hvordan ville B hatt det alene, uten en samboer som bidro med en såpass mye høyere inntekt? ;-)

Enklere standard?

Skrevet

Et godt eksempel på at den som tjener mest selvfølgelig bør betale mer, men at h*n også sitter igjen med tingene h*n har kjøpt etter et evt brudd.

Det hadde vært rart om ting han kjøpte mens de var sammen skulle deles etter et brudd. Selv om det er nesten det som skjer i USA.

Enig i det, men samtidig et godt eksempel på at hun kan nyte godt av at han har råd til høyere levestandard så lenge de er gift!

Synes det er uhørt at det i eksemplet i hovedinnlegget er slik at de likedeler løpende utgifter, når den ene har tredobbelt inntekt av hva den andre har.

Det som er urettferdig er ikke at A eier det som A har kjøpt, men at B ikke har råd til å kjøpe noe mer varig fordi B må dekke 50% av de løpende utgiftene.

Og de løpende utgiftene er helt sikkert ekstra høye ettersom A har råd til å "trekke opp" forbruket.

Skrevet

Enklere standard?

Ja, det er vel noe sånt jeg mener. Se det litt i forhold til hvordan man ville hatt det alene, og ikke ta det for gitt eller forvente at man skal dele alt likt når det er såpass forskjell i inntekt.

Skrevet

Enig i det, men samtidig et godt eksempel på at hun kan nyte godt av at han har råd til høyere levestandard så lenge de er gift!

Synes det er uhørt at det i eksemplet i hovedinnlegget er slik at de likedeler løpende utgifter, når den ene har tredobbelt inntekt av hva den andre har.

Det som er urettferdig er ikke at A eier det som A har kjøpt, men at B ikke har råd til å kjøpe noe mer varig fordi B må dekke 50% av de løpende utgiftene.

Og de løpende utgiftene er helt sikkert ekstra høye ettersom A har råd til å "trekke opp" forbruket.

Enig. Enten må A akseptere at en ikke bruker mer penger enn at B kan betale og ha litt til overs, eller så må A betale mer. Jeg gjør selv dette. Jeg har bedre råd enn min samboer og bruker en del mer penger på "luksus"ting og løpende utgifter. Det blir helt naturlig for oss.

Skrevet

Enig. Enten må A akseptere at en ikke bruker mer penger enn at B kan betale og ha litt til overs, eller så må A betale mer. Jeg gjør selv dette. Jeg har bedre råd enn min samboer og bruker en del mer penger på "luksus"ting og løpende utgifter. Det blir helt naturlig for oss.

Hos oss også! :-)

Bortsett fra hos oss så er det jeg som har den tvilsomme æren av å tjene minst! *S*

mil1365380270
Skrevet

Har alltid vært den som tjener mest, og vil sannsynligvis alltid være det.

Nå er min samboer slik at hun ikke ønsker at jeg skal betale mer av de løpende utgiftene enn henne. Hun vil ikke bli "sponset" av meg. Da synes hun det er bedre at jeg bruker mitt overskudd enten på meg selv eller ting vi begge bruker, men som jeg eier. I tillegg betaler jeg oftere ferier, turer på byen o.l.

Det er sikkert mye bedre å ha mest ja.

Hvorfor vil du betale løpende utgifter i stedet for at hun får investert i bolig? Mindre problemer hvis det blir slutt? Du "sponser" henne jo uansett.

Så lenge hun er sammen med deg, kommer hun seg m.a.o. aldri inn på boligmarkedet? Hadde hun vært alene, hadde hun sannsynligvis prioritert å få seg et lite sted å bo?

Vet ikke hvordan dere har det, men hun justerer vel livsstilen sin opp til din, sånn at det ikke blir penger igjen? Fort gjort, og det er ikke din feil, men tror ikke det er lurt :-)

Skrevet

Hvorfor vil du betale løpende utgifter i stedet for at hun får investert i bolig? Mindre problemer hvis det blir slutt? Du "sponser" henne jo uansett.

Så lenge hun er sammen med deg, kommer hun seg m.a.o. aldri inn på boligmarkedet? Hadde hun vært alene, hadde hun sannsynligvis prioritert å få seg et lite sted å bo?

Vet ikke hvordan dere har det, men hun justerer vel livsstilen sin opp til din, sånn at det ikke blir penger igjen? Fort gjort, og det er ikke din feil, men tror ikke det er lurt :-)

Vi eier begge 50% av leiligheten. Men jeg kjøper f.eks. TV, dvd spiller, seng osv. Disse tingene er da mine og blir med meg dersom det blir et brudd.

Vi har en livsstil som koster mer enn hun har råd til, derfor betaler jeg mer enn henne av løpende utgifter. Dette er naturlig.

Hun har alltid penger igjen til seg selv.

mil1365380270
Skrevet

Vi eier begge 50% av leiligheten. Men jeg kjøper f.eks. TV, dvd spiller, seng osv. Disse tingene er da mine og blir med meg dersom det blir et brudd.

Vi har en livsstil som koster mer enn hun har råd til, derfor betaler jeg mer enn henne av løpende utgifter. Dette er naturlig.

Hun har alltid penger igjen til seg selv.

Da er det jo ganske likt hos dere, da. Du bestemmer mye av det dere skal kjøpe, og hun får råd til leilighet.

Bortsett fra at du forbruker masse penger på forgjengelige ting, noe hun slipper. Men det er denne kjærligheten :-)

Skrevet

Da er det jo ganske likt hos dere, da. Du bestemmer mye av det dere skal kjøpe, og hun får råd til leilighet.

Bortsett fra at du forbruker masse penger på forgjengelige ting, noe hun slipper. Men det er denne kjærligheten :-)

Det er noe med den ja. Har jo planer om å leve sammen resten av livet og gidder ikke regne på øret hvem som betaler hva. Det er uansett logisk at jeg betaler mer når jeg tjener mer. Ellers måtte jeg akkumulere penger.

Skulle forholdet mot all formodning ryke, har jeg i alle fall kost meg mens det varte.

mil1365380270
Skrevet

Det er noe med den ja. Har jo planer om å leve sammen resten av livet og gidder ikke regne på øret hvem som betaler hva. Det er uansett logisk at jeg betaler mer når jeg tjener mer. Ellers måtte jeg akkumulere penger.

Skulle forholdet mot all formodning ryke, har jeg i alle fall kost meg mens det varte.

Sånn jeg tenker også :-)

Skrevet

Det er rart fordi jeg ikke er vant til det! :-)

For oss er det ikke slik at man har helt saparat økonomi selv om man har separate konti! *S*

Men jeg ettersom jeg hadde hatt både sparekonto og lønnskonto før jeg traff mannen mi n, kunne det faktisk ikke falle meg inn å slutte med det og heller dele hans konto/opprette ny felles konto.

ok. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...