Gå til innhold

kan man egentlig kjøpe egen bolig med en inntekt?

Anbefalte innlegg

Gjest husleier
Skrevet

Vanskelig for småbarnsfamilie å få kjøpt bolig, virker det som. Jeg jobber f.eks. ca. halv stilling, men vi tjener ikke nok til å få lån (har også noe på bsu). Lei av å betale leie, vil gjerne eie vårt eget! Når fikk dere råd til hus? Hva betaler dere i måneden på lånet? Det virker dessuten skummelt å kjøpe når renten er lav..

Videoannonse
Annonse
Gjest uten signatur
Skrevet

Uføretrygda som lever alene har jo leilighet, så hvorfor skal ikke dere klare det? Men dere må bruke litt tid på å lete. Og det avhenger vel av hvor i landet dere bor. Vi bor i en populær by på Østlandet og jeg er med i en forening med fler uføretrygda. Med og uten barn. Fler av dem har egen leilighet. Selveier altså.

Gjest husleier
Skrevet

Uføretrygda som lever alene har jo leilighet, så hvorfor skal ikke dere klare det? Men dere må bruke litt tid på å lete. Og det avhenger vel av hvor i landet dere bor. Vi bor i en populær by på Østlandet og jeg er med i en forening med fler uføretrygda. Med og uten barn. Fler av dem har egen leilighet. Selveier altså.

Vi har snakket med banken; for å få lån måtte jeg jobbe full stilling.. Så da tjener vi kanskje lite? Mannen min er fagarbeider med grei lønn. Jeg jobber altså ikke fullt nå; har jo små barn. Vi kan ikke betale over 10.000 i måneden på lån! Bor i vest. Dyrt å kjøpe her.

Skrevet

Vi har snakket med banken; for å få lån måtte jeg jobbe full stilling.. Så da tjener vi kanskje lite? Mannen min er fagarbeider med grei lønn. Jeg jobber altså ikke fullt nå; har jo små barn. Vi kan ikke betale over 10.000 i måneden på lån! Bor i vest. Dyrt å kjøpe her.

Det syns jeg hørtes rart ut. Enslige får jo lån? Jeg er enslig og betaler ca. 5000 pr mnd i huslån. I tillegg kommer husleie/fellesutgifter med ca. 3000 i mnd. Jeg er alenemor (men hadde ikke barn da jeg fikk lånet mitt i fjor).

Gjest husleier
Skrevet

Det syns jeg hørtes rart ut. Enslige får jo lån? Jeg er enslig og betaler ca. 5000 pr mnd i huslån. I tillegg kommer husleie/fellesutgifter med ca. 3000 i mnd. Jeg er alenemor (men hadde ikke barn da jeg fikk lånet mitt i fjor).

Vi tjente ikke nok.. Jeg synes også det er litt rart. Vi må kanskje ha litt mer egenkapital også.

Skrevet

Jeg kjøpte et nesten nytt hus som 25-årig eneforsørger. Jobbet som kontormedarbeider.

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet alene da jeg var 23 år. Kostet ca 2 årslønner. Jeg hadde spart halvparten og lånte resten.

Skrevet

Vi tjente ikke nok.. Jeg synes også det er litt rart. Vi må kanskje ha litt mer egenkapital også.

Ville ha kontaktet en annen bank. Når mannen din har en brukbar inntekt, høres det rart ut at dere ikke får lån. Men det spørs jo også hvor mye dere skal låne.

Skrevet

Jeg kjøpte leilighet alene da jeg var 23 år. Kostet ca 2 årslønner. Jeg hadde spart halvparten og lånte resten.

Vel, tidene forandrer seg. Jeg, for eksempel, tjener ikke 750.000,- i året :-)

"........................."

Skrevet

Vel, tidene forandrer seg. Jeg, for eksempel, tjener ikke 750.000,- i året :-)

"........................."

Men den første leiligheten min koster fremdeles ikke mer enn to årslønner for deg nå heller tenker jeg.

Det finnes fremdeles rimelige startleiligheter i Oslo, gamle toroms Obosleiligheter i Groruddalen er ikke det dyreste :o)

Man må starte i det små ;o)

Skrevet

Jeg er alene, hadde egenkaptial på 400.000,- og fikk uten å blunke lån på 625.000,- med 80% stilling i et forholdsvis lavtlønnet yrke. Betaler nå ca. 5500,- pr. mnd i lån og husleie, går helt greit det.

Skrevet

I min bank ser de på hva man har råd til i mnd. ikke hvor mye man tjener - så jeg fikk byggelån da jeg var alene. Jeg viste til mitt budsjett. Klarer man 6ooo i leie, så klarer man det samme i lån, - men det er det ikke alle banker som forsår :)

Vi betaler 55oo for hus og bil.

Gjest husleier
Skrevet

Jeg er alene, hadde egenkaptial på 400.000,- og fikk uten å blunke lån på 625.000,- med 80% stilling i et forholdsvis lavtlønnet yrke. Betaler nå ca. 5500,- pr. mnd i lån og husleie, går helt greit det.

Vi har bare litt over 100.000 i egenkapital. Jeg har liten stilling, men jobber mye ekstra. Så jeg måtte ha større stillingsprosent på papiret.

Gjest uten signatur
Skrevet

Kommer vel an på banken da! Og egenkapital i forhold til det dere skal kjøpe. Banken må med andre ord være sikker på at hvis dere misligholder lånet, så kan de selge leiligheten til en pris som dekker lånet. Eller så må dere ha kausjonist.

Kjenner en som ikke er i jobb en gang. Går på rehabiliteringspenger. Neste faste inntekt er vel uføretrygd. Han fikk lån til å kjøpe leilighet. Men han lånte ikke hele kjøpesummen, det er vel der det ligger. Så banken kan i hans tilfelle være sikker på å få igjen pengene hvis han ikke klarer det.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det de mente da var vel at dere ikke tjente nok til å ta opp et så stort lån som dere ønsket? Hvis en har normal lønn så kan en jo ikke forvente å få lån til en luksusbolig i første omgang. Men er vel ikke noen med fast inntekt som ikke får lån til rekkehus eller leilighet i normal prisklasse? Så sant de ikke er gjenganger inkassolistene da!

Bankene har jo en regel om at en kan klare å betjene et lån tilsvarende inntekt ganger et tall (som jeg har glemt). Spør i banken, eller en annen bank, hvor mye dere kan låne på deres inntekt, og kikk på bosted etter det.

Skrevet

Det de mente da var vel at dere ikke tjente nok til å ta opp et så stort lån som dere ønsket? Hvis en har normal lønn så kan en jo ikke forvente å få lån til en luksusbolig i første omgang. Men er vel ikke noen med fast inntekt som ikke får lån til rekkehus eller leilighet i normal prisklasse? Så sant de ikke er gjenganger inkassolistene da!

Bankene har jo en regel om at en kan klare å betjene et lån tilsvarende inntekt ganger et tall (som jeg har glemt). Spør i banken, eller en annen bank, hvor mye dere kan låne på deres inntekt, og kikk på bosted etter det.

x 4

Skrevet

x 4

Det var i overkant, vel? 2,5-3 ganger årslønn har jeg hørt er tommelfingerregelen.

Skrevet

Men den første leiligheten min koster fremdeles ikke mer enn to årslønner for deg nå heller tenker jeg.

Det finnes fremdeles rimelige startleiligheter i Oslo, gamle toroms Obosleiligheter i Groruddalen er ikke det dyreste :o)

Man må starte i det små ;o)

"Men den første leiligheten min koster fremdeles ikke mer enn to årslønner for deg nå heller tenker jeg."

Vel, prisene har jo mangedoblet seg i løpet av de siste årene.

"Det finnes fremdeles rimelige startleiligheter i Oslo"

RIMELIGE leiligheter finnes ikke i Oslo, nei. Det finnes de som er rimeligere enn markedssnittet, men ingen av de er likevel lave nok i pris til å kvalifisere til betegnelsen "rimelig" :-)

"gamle toroms Obosleiligheter i Groruddalen er ikke det dyreste :o)"

Nå spørs det jo om man vil bo i Groruddalen, da. For meg blir det et meningsløst sted; det er ikke i byen, og det er ikke på landet - altså, en mellomting som hverken er fugl eller fisk :-)

"Man må starte i det små ;o)"

Når man har rundet 30, og ikke har lyst å bruke 20 år av livet på å bo seg i hjel og "investere" med tanke på en usikker økonomisk fremtid, så er det lite fristende. (puh! lang setning)

"............................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...