Gå til innhold

Beste indiske maten i Oslo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste nettopp (hvor?) at indiske restauranter i Norge for en stor del er pakistanske, men fordi det klinger så godt i Norge å kalle noe indisk, men ikke pakistansk, så kaller de seg selv altså "indiske". Dette var deres egne ord.

Jeg ble litt perpleks.

Åh.

hmmmm..... det var en på bislett for ca. 3 år siden, er der sikkert ennå, fikk veldig god omtale, og det var fullt der. Det er kanskje den?

Det er sikkert Mother India. Den er der ennå, og er god. Men jeg skulle så gjerne ha smakt den originale maten fra Agra igjen! :P

Åh.

Litt rart, ja.

Noe annet jeg leste en helt annen gang (guri som jeg leser), var at på norsk-"indiske" restauranter, er maten naturlig nok tilpasset våre breddegrader og ganer. Så langt, så greit.

Men - kokken lager derfor ofte en slags grunnsaus om morgenen som nesten alle retter springer ut fra senere på dagen / kvelden. Nå løste jeg altså gåten med at uansett hva du bestiller, ser det brunt og likedan ut.

Nå kommer det lure: Bestill tandoori, da får du en rett som er laget fra grunnen av. Til deg og ingen andre.

... sorry, dessverre har jeg overhodet ikke svart på det du spør om... det er best-of-restauranter i Oslo, men jeg husker heller ikke hva de heter.

Annonse

Litt rart, ja.

Noe annet jeg leste en helt annen gang (guri som jeg leser), var at på norsk-"indiske" restauranter, er maten naturlig nok tilpasset våre breddegrader og ganer. Så langt, så greit.

Men - kokken lager derfor ofte en slags grunnsaus om morgenen som nesten alle retter springer ut fra senere på dagen / kvelden. Nå løste jeg altså gåten med at uansett hva du bestiller, ser det brunt og likedan ut.

Nå kommer det lure: Bestill tandoori, da får du en rett som er laget fra grunnen av. Til deg og ingen andre.

... sorry, dessverre har jeg overhodet ikke svart på det du spør om... det er best-of-restauranter i Oslo, men jeg husker heller ikke hva de heter.

Nei, nei. Men takk for at du skrev så mye likevel. :)

En pakistansk venn av meg påstår at Bombai på Egertorvet har den beste indiske maten.

Han påstår dog at det er for det meste pakistansk mat som blir servert der, selv om kokken er indisk.

Først og fremst fordi tradisjonell indisk mat som regel er uten kjøtt:-)

"Krangelen" om hva som er pakistansk og/eller indisk mat er litt som de bagateller svensker og nordmenn av og til kan krangle om.

Fakta er jo at maten fra India og Pakistan er tilnærmet den samme - ikke minst siden Pakistan i sin tid var en del av India.

Fakta er også at de fleste kokkene i Indiske restauranter i Norge er pakistanske. Det samme gjelder også eierne.

Årsaken til at de likevel kaller det for en Indisk restaurant er penger. Det "selger" bedre enn om de kaller det for en pakistansk restaurant.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...